تسهیلات ویژه عمان برای تجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران

در دیدار رئیس اتاق ایران و وزیرخارجه عمان بر گسترش روابط فعلان بخش خصوصی دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ در دیدار رئیس اتاق ایران با وزیرخارجه عمان دو طرف بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با رفع مشکلات روادید، افزایش تبادل کالا و خدمات فنی مهندسی بین دو کشور، تسریع در ارتباط بین بانک ها و ایجاد بندر اختصاصی برای تجار ایرانی، تاکید کردند.

این دیدار با حضور جمعی از وزرای عمانی و مدیران بانک مرکزی و بانک مسقط و هیات اتاق ایران برگزار شد.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان این دیدار گفت: دیدار بر لزوم افزایش ارتباط بین بخش های خصوصی دو کشور و تغییر سیاست های سرمایه گذاری مشترک در جهت افزایش مناسبات اقتصادی تاکید شد.

جلال پور، افزود: در سالهای اخیر دوستی و همکاری های عمان، برای ایران حائز اهمیت بوده است. در شرایطی که همسایگان ما در منطقه از وضعیت امنیتی مناسبی برخوردار نیستند، رشد اقتصادی و بهبود یافتن معیشت بهتر ساکنین کشورهای همسایه، منجر به کاهش فقر و ناامیدی و به دنبال آن از بین رفتن افراطی گری خواهد شد.

جلال پور به تجارب سال های اخیر و دوران تحریم در ارتباط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: تصمیم داریم که عمده حجم مناسبات اقتصادی با امارات را به عمان منتقل کنیم و با بهره گیری از پتانسیل ها و تجربیات شرکت های ایرانی دربازار کشورهای منطقه، کار مشترک را برای صادرات مجدد و توسعه مناسبات با عمان را اجرایی نماییم.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ایجاد اتاق مشترک، اعزام و پذیرش هشت هیأت تجاری بین ایران و عمان طی دو سال اخیر، تاسیس هلدینگ مشترک، افتتاح دفتر همکاری عمان در بندرعباس، راه اندازی خط مستقیم هوایی بین شیراز و مسقط، راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی برای انتقال کالاها بین بنادر دو کشور در کنار تلاش های سفیر عمان در تهران را، از جمله اقدامات اجرایی برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور بوده است.

جلال پور باتاکید بر اهمیت اتاق مشترک و جلسات متعدد هیأت رئیسه این اتاق برای پیگیری مطالبات بخش خصوصی از دولت عمان گفت: در تمامی جلساتی که با حضور رئیس جمهور و مقامات دولتی ایران برگزار شده است همواره پیرامون انجام کارهای اجرایی در تحقق اهداف تجاری بین دو کشور از اتاق بازرگانی ایران ارائه گزارش مطالبه می شود.

جلال پور افزود : امیدواریم با تسهیل سفر تجار با دریافت روادید بلند مدت و افزایش ارتباط بین بانکی در جهت نقل و انتقال مالی، که پایه های اصلی تجارت هستند گام های موثری برداشته شود.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی سرمایه گذاری جهانی در تهران یا مسقط در آینده نزدیک گفت: برای این رویداد مهم، اکتبر سال جاری میلادی ( مهرماه 95 ) را در نظر گرفته ایم و از آنجا که این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار بوده بهتر است نماینده ای از طرف دو کشور ، مسئولیت تهیه دستور کار اجلاس را بر عهده بگیرند.

یوسف بن علوی تصریح کرد: تسهیل در صدور روادید فقط مخصوص بازرگانان ایرانی است و با توجه به برنامه ای که داریم می توانیم دو هزار بازرگان را در سال جاری پذیرا باشیم.

وی افزود : حتی شرکت های رسمی و دولتی ایران و با معرفی اتاق بازرگانی ایران می توانند به سفارت عمان در تهران معرفی شوند و می توانیم 24 ساعته این روادید را صادر کنیم.

در ادامه نشست«علی السنیدی» وزیر صنعت و تجارت عمان از جدی بودن تصمیم مقامات کشور متبوع خود برای تحکیم روابط دو جانبه خبر داد.

از برداشتن موانع سر راه توسعه روابط دو کشور ایران و عمان به عنوان مهم ترین محور پیش رو نام برد و افزود: تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی، بازرگانان و صنعتگران، ایجاد ارتباطات تنگاتنگ ازطریق بنادرو سرمایه گذاری مشترک در زمینه صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی از دیگر زمینه های همکاری است.

تخصیص منطقه تجاری به ایران در عمان

وی از تخصیص 120 هزار متر مربع منطقه تجاری و لجستیکی برای فعالان اقتصادی ایران، خبر داد و گفت: این منطقه برای انبار و یا صادرات مجدد کالاهای ایرانی در نظر گرفته شده است و امیدواریم با سرمایه گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور، این منطقه در رشد و افزایش حجم تجارت ایران و عمان تاثیر گذار باشد.

علی السنیدی، از حضور فعالان اقتصادی و تجار با تجربه و شرکت هایی که توانمندی و جدییت در کار مشترک دارند، استقبال کرد و افزود: یکی از اشکالات زمان گذشته معرفی نشدن بازرگانان جدی در کار مشترک بود و امیدواریم در آینده با تایید اتاق بازرگانی، کسانی که پتانسیل رقم زدن کارهای مهم را دارند به عمان سفر کنند.

در ادامه معاون ارزی بانک مرکزی و مدیران عامل دو بانک خصوصی با رئیس بانک مرکزی عمان و مدیرعامل مسقط بانک پیرامون همکاری های آینده و ارتباط بیشتر بین بانکها جهت تسهیل صدور اعتبارات اسنادی و تعامل با بانکهای بین المللی گفت و گو کردند.

خط مستقیم کشتیرانی

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان بر لزوم تضمین کار مشترک بلند مدت با ایجاد تعامل بین تجار دو کشور از طریق اتاق های مشترک تاکید کرد و افزود: تجار ایرانی هنوز از طریق امارات، عملیات تجاری با عمان را انجام می دهند و باید در رفع موانع سرمایه گذاری و ایجاد کار مشترک تسریع شود.

ضرابی کوتاه بودن مسیر کشتیرانی و بالا بدون هزینه حمل دریایی را یکی از مشکلات تجارت بین دو کشور عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از کشتی های بزرگ، از کشتی های 300 تا 3000 تنی و بنادر کوچکتر استفاده شود تا دو کشور گام های اولیه همکاری ها را محکم تر بردارند و به مرور زمان که حجم مناسبات توسعه یافت از زیرساخت های دیگر استفاده کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران وعمان همچنین گفت: پیگیری های مداوم اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در طول یکسال گذشته بالاخره به نتیجه رسید و در این جلسه که با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و مقامات بلند پایه کشور عمان همچون یوسف بن علوی وزیر امور خارجه، البروانی سفیر عمان در ایران، السنیدی وزیر صنعت و تجارت، دکتر سالم اسماعیلی وزیر سرمایه گذاری، رئیس کل بانک مرکزی عمان و مدیر عامل بانک مسقط برگزار شد.

وزیر امور خارجه عمان از موافقت دولت متبوعش با پیشنهاد اتاق مشترک برای صدور سریع و گسترده ویزا برای تجار ایرانی در سفارت عمان در ایران، با معرفی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان از این پس خبر داد.

ضرابی این موفقیت را به تجار و بازرگانان ایران تبریک گفت و آن را نقطه عطفی در گسترش بیش از پیش روابط بین دو کشور دانست.

401401

کد خبر: 602297

وب گردی

وب گردی