طراحی دستگاهی برای تشخیص سرطان در مرحله سلولی

کلید مبارزه با سرطان در بسیاری از بیماران، تشخیص زودهنگام است و تشخیص در مرحله سلولی می‌تواند به معنی بقای بسیاری از مبتلایان باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ، مهندسان برق دانشگاه تگزاس در آرلینگتون موفق به طراحی یک روش نوین تشخیص سلول سرطانی شده که تشخیص اولیه را از طریق ابزاری که رفتار سلولی را بطور بلادرنگ و با استفاده از دیوارهای بافت نانو که از لایه‌های بافت بدن تقلید می‌کنند، ارتقا می‌بخشد.

لایه‌های بافت زیادی در بدن انسان وجود دارد و محققان تصمیم گرفتند چیزی تولید کنند که از این لایه‌ها تقلید کنند. آن‌ها یک دیوار بافت نانو تولید کردند که به نمونه‌های خون وانمود می‌کرد یک بافت واقعی است.

این دانشمندان از ویژگی‌های ارثی دیواره سلول برای ساخت یک ابزار تشخیصی استفاده کردند. سلول‌های سرطانی در زمان برقراری ارتباط با دیوارهای بافت نانو بطور متفاوتی رفتار کرده و به نوعی می‌رقصند.

شناسایی این دیوارهای رقصان به پزشکان در تشخیص سلول‌های سرطانی و شروع زودهنگام درمان نسبت به فناوری‌های کنونی کمک خواهد کرد.

خسرو بهبهانی، رییس دانشکده مهندسی دانشگاه تگزاس با پیشگامانه خواندن این دستاورد گفت: این محققان ابداعات مهندسی را وارد چالش تشخیص زودهنگام سرطان کرده‌اند. این دستگاه می‌تواند تا حد زیادی نرخ بقای سرطان را افزایش دهد که خبر خوبی برای بشریت است.

این تحقیق در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

20103

کد خبر: 602350

وب گردی

وب گردی