رشد ۱۲۳ درصدی ترانزیت ریلی در سال 94

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: امسال تاکنون بخش ترانزیت ریلی 123 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، محسن پورسید آقایی این مطلب را در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن بیان کرد و افزود: امسال سهم راه آهن از حمل بار مثبت ۱.۵ درصد بوده که در مقایسه با کل بار جابه جا شده در کشور، رشد ۹ درصدی را نشان می دهد.

برنامه ریزی برای رشد 100 درصدی در حوزه ترانزیت ریلی در سال 95
مدیرعامل شرکت راه آهن به برنامه ریزی برای رشد 100 درصدی در بخش ترانزیت در سال 95 بر بسترسازی باهدف ارتقای خدمات در جهت کسب رضایت مسافران نوروزی تاکید کرد.
وی ادامه داد: بررسی عملکرد راه آهن در یکسال گذشته نشان می دهد که در زمینه بار با 1.5 درصد رشد همراه شد اما همچنان در بخش مسافری به نقطه مطلوب نرسیده ایم و انتظار داریم درسال آینده ترانزیت را از رقم 1.5 میلیون تن به سه تا چهار میلیون تن در سال ارتقا دهیم.
وی به لزوم تقویت و برنامه ریزی برای پوشش بارها در محورهای مهم ترانزیتی همچون سرخس و بندرعباس تاکید کرد و گفت: رسیدن به سهم حداقل سه میلیون تنی در بخش ترانزیت، تحول جدی در این مناطق را می طلبد و باید به شکل جدی نسبت به اجرای کار بازرگانی اقدام کنیم.
وی با اشاره به امضای توافق همکاری با راه آهن آذربایجان برای جابجایی بار از بندرعباس به دریای سیاه گفت: دو هدف «جابجایی بار از بندرعباس به قزوین و سپس آستارا و یا از طریق بندرامیر آباد» در این تفاهم نامه دنبال شده است تا بخشی از مشکلات مالی راه آهن نیز برطرف شود.
پورسیدآقایی با اشاره به هدفگذاری برای رسییدن به رشد 22 درصدی بخش مسافری در برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به عملکرد موجود، رسیدن به این رقم تلاش گسترده ای می خواهد و لازمه آن حرکت به سمت تجاری سازی راه آهن و دنبال کردن بارهای جدید است.

ضرورت فراهم کردن بستر مناسب برای سفرهای نوروزی
وی در ادامه با تاکید بر آمادگی این شرکت در سفرهای نوروزی ، افزود: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی و رشد تقاضا برای سفر باید بستر مناسب و برنامه ریزی دقیقی برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به مسافران انجام دهیم.
پورسیدآقایی با تاکید بر توسعه بخش مسافری گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در بخش های مختلف مسافری از جمله هواپیمایی و ... باید تلاش شود تا با رفع نقاط ضعف نسبت به افزایش اقبال عمومی به استفاده از قطار برای سفر اقدام شود.
مدیرعامل راه آهن، برنامه ریزی برای کاهش زمان سیر در حوزه های پرتردد مانند مشهد را از اولویت ها برشمرد و گفت: باید تلاش شود تا در کنار اقداماتی همچون دو خطه کردن خطوط، نصب علائم و سینگنالینگ برای ارائه خدمات مطلوب تر و با کیفیت تر و از همه مهمتر کاهش زمان سیر، اقدامات لازم عملیاتی شود.
وی به احداث خطوط سریع السیر در محور اصفهان ـ تهران نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این مهم شروع شده و با راه اندازی کامل آن زمان سیر حرکت به ۲ ساعت کاهش می یابد و قطارها در این مسیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد.
پورسید آقایی با بیان اینکه بهره برداری کامل از این پروژه چهار سال زمان می برد، افزود: پس از آن تلاش می کنیم با بهره گیری از این قطارهای پرسرعت، سرعت سیر در محور تهران ـ مشهد به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و این مسیر در بازه زمانی ۶ ساعت سیر شود.
وی، از برنامه ریزی برای عملیاتی شدن کار مطالعات بحث دو خطه کردن خطوط و برقی کردن در شهرهایی همچون تبریز خبر داد و گفت: عمده سرمایه گذاران خارجی نسبت به تامین مالی این پروژه ها از جمله موضوع راه اندازی قطارهای سریع السیر ابراز علاقمندی کردند و این برنامه در بلند مدت دنبال خواهد شد.

تشکیل شرکت قطارهای حومه ای
مدیرعامل راه آهن، همچنین از تقویت حوزه قطارهای مسافری و برنامه ریزی برای این مهم خبر داد و گفت: براساس مصوبه دولت، قصد داریم تا شرکت مستقل قطارهای حومه ای زیر نظر راه آهن شکل گیرد و این مساله از جمله سیاست های مهم راه آهن است.
وی با اشاره به سیاست دنبال شده در شهرداری نجف آباد و راه آهن در خصوص احداث خطوط حومه ای و تقسیم کارها گفت: براساس تفاهم صورت گرفته بحث زمین و زیرسازی با شهرداری و مساله روسازی و تامین ناوگان با راه آهن بوده و در مجموع، خواست شهرداری های شهرهای حومه ای شهرهای بزرگ برای اجرای این مهم نکته مهمی است.
این مقام مسئول از سیاست کلی راه آهن برای متمرکز شدن قراردادهای نیروی های شرکتی خود خبر داد و گفت: با این اقدام قراردادهای نیروی انسانی راه آهن در پنج یا 6 قرارداد محدود می شود.

تحول در ساختار سازمانی راه آهن
مدیرعامل راه آهن در ادامه درباره طرح تحول سازمانی در راه آهن گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند یک انقلاب و تحول در راه آهن هستیم و در این رابطه تلاش شده تا با الگو برداری از راه آهن توسعه یافته آلمان و شبیه سازی راه آهن ایران با آن در راستای دستیابی به راه آهن توسعه یافته گام برداریم.
پورسید آقایی با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای کار مشخص راه آهن به نیروهای کار معین خاطر نشان کرد: با مکاتبات صورت گرفته درصدد خروج راه آهن از شمول قانون خدمات کشوری هستیم تا این شرکت با مقررات خاص خود اداره شود.
وی افزود: براساس پیگیری انجام شده و مصوبه های اخذ شده 75 درصد پست های سازمانی راه آهن مشمول قانون کار شدند و در فاز بعد تلاش می شود تا سایر پست ها نیز مشمول این موضوع شود و به نوعی یکپارچگی در این سیستم حاکم شود.

102/601

کد خبر: 602416

وب گردی

وب گردی