جهانگیری: دولت تدبیر و امید با صحبت های ناصحیح و دروغ کاری ندارد

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به انتخابات هفتم اسفند امسال گفت: حضور بیشتر مردم می تواند به افزایش امید، آینده ای بهتر و تقویت عزت ایران منجر شود. ملت ایران با پیروی از مقام معظم رهبری باید حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در همایش 'تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی «1399-1395» که در محل سالن اجلاس برگزار شد، گفت: حفظ اخلاق در موضوع انتخابات مهم ترین مساله است و در دولت تدبیر و امید با صحبت های ناصحیح و فریب و دروغ دیگر کاری نداریم.
وی تاکید کرد: باید امید، اعتماد، همبستگی و مشارکت را که عناصر اصلی سرمایه اجتماعی هستند تقویت کنیم، فرصت را مغتنم شماریم و در انتخابات که فرصتی برای ترمیم گذشته در عرصه سیاست و مدیریت است حضور فعال داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: راهی جز تعامل وجود ندارد، نباید مایوس باشیم و ملت ایران نشان داده که در صدد ایجاد خلق حماسه دیگری در انتخابات سال 1394 است.
وی تاکید کرد: انتخابات پیش رو فرصتی برای اقتدار، امنیت، امید و اعتماد است.
جهانگیری ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 گفت: اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری همواره می گفتند ایران در آستانه جنگ است، اما بعد از دو سال همه این مسایل برطرف شده و جهان امروز با زبان منطق و احترام با ایران سخن می گوید.
وی گفت: برجام فرصتی برای ارتقای منزلت و رونق اقتصادی و محقق کردن اقتصادی مقاومتی است و نهایت کار باید صرف توسعه و بهبود معیشت مردم شود.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: مردم در سال 1392 کاری کردند که تهدیدها برطرف شد و در انتخابات سال 94 باید کاری کنند که چرخ اقتصادی مملکت به حرکت دربیاید.
وی تاکید کرد: در خلال اجرای برنامه ششم توسعه باید جامعه را به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به تعادل و امید برگردانیم برنامه بدون مشارکت مردم و خلق فرصت های جدید ناممکن است.
وی با اشاره به این که باید گفت و گو میان همه جریانات سیاسی ایجاد شود گفت: دولت از همه نخبگان، فعالان اقتصادی، دعوت می کند برای اجرای برنامه های مشترک حضور داشته باشند.

**برنامه ششم توسعه
وی درباره برنامه پنجساله ششم توسعه کشور گفت: این برنامه سومین سند چشم انداز 20 ساله و نخستین برنامه مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
جهانگیری تاکید کرد: دولت یازدهم به شدت به این موضوع اعتقاد دارد که اداره کشور و شرایط اقتصادی با برنامه انجام شود. برنامه ششم بر اساس تجارب گذشته و این که وضعیت فعلی چگونه است و به کجا و چگونه می خواهیم برویم تنظیم شده است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که هم اکنون در برهه خاصی از تحولات ملی، منطقه ای و بین المللی قرار داریم، گفت: همه این تحولات بر روی تنظیم برنامه ششم تاثیر دارد.
وی یادآور شد: از نظر منطقه ای در شرایط حساسی قرار داریم به طوری که رقابت ناصحیحی در منطقه شکل گرفته و خوشبختانه ایران کانون ثبات و آرامش است و باید شرایط خود را به گونه ای تعیین کند که تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به تغییر شرایط بین المللی گفت: اقتصاد چین که به عنوان موتور تحرک اقتصاد جهانی محسوب می شد بعد از دوره طولانی رشد دو رقمی هم اکنون با افت رشد مواجه شده است که این موضوع روی ما (اقتصاد) نیز تاثیر دارد.
جهانگیری معتقد است، کشورهای نوظهور در صف بین المللی شکل گرفته و ایران به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی در دنیا در تحولات بین المللی مورد توجه است.
وی با بیان اینکه باتوجه به شرایط متفاوتی که قرار داریم، برنامه ششم توسعه نیازمند برنامه راهبردی به آینده است، در خصوص ایران 1404 که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده گفت: دو برنامه تاکنون برای رسیدن به این اهداف در کشور اجرایی شده که نتایج خوبی دربرنداشته است ، متاسفانه شاخص ها را که با کشورهای رقیب در سند چشم انداز مقایسه کردیم به دستاوردهای خوبی نسیده ایم.
وی گفت: قرار بود برای رسیدن به ایران 1404 رشد هشت درصدی داشته باشیم که در10 سال گذشته به طور میانگین 2.4 درصد رشد داشته ایم.
جهانگیری می گوید، باتوجه به مسایل یادشده آیا باید اهداف سند چشم انداز را کنار بگذاریم که چنین امری به مصلحت نیست زیرا کشور با چالش های جدی مواجه است و باید عقب ماندگی های قبلی را جبران کنیم.
وی تاکید کرد: نیازمند تدبیر، دانش و گام های استوارتر و بلندتر برای تحقق اهداف چشم انداز هستیم.
معاون اول رئیس جمهوری معتقد است: روند 10 سال گذشته به هیچ وجه رضایت بخش نبوده و در رسیدن به اهداف بلند نیازمند تغییر در دیدگاه ها هستیم زیرا با تفکر گذشته نمی توانیم به اهداف یادشده برسیم.
جهانگیری گفت: زمانی که می خواستیم برنامه ششم را تنظیم کنیم، یکی از محورها تدوین وضعیت موجود بود که کشور با چه تنگناهایی مواجه است. دولت یازدهم زمانی مدیریت کشور را برعهده گرفت که چالش های زیادی وجود داشت.
وی در ادامه گفت: برخی از این مشکلات در کوتاه مدت و برخی در بلندمدت قابل حل است. برخی انتقاد می کنند دولت نتوانسته در تمام سیاست ها خوب بدرخشد که این موضوع قابل قبول نیست.
وی گفت: رشد اقتصادی کشور در سال های 1384 تا 1392 به طور میانگین 2.6 درصد و رشد سرمایه گذاری نیم درصد، رشد اقتصادی در سال 1391 منهای 6.1 و سرمایه گذاری منهای 23.8 درصد بود. بیکاری جوانان تحصیلکرده بالا بود و نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری در کل کشور بود.

**معوقات بانکی،طرح های نیمه تمام،مشکلات زیست محیطی
وی میزان معوقات مالی به سیستم بانکی را 900 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و در خصوص طرح های نیمه تمام گفت: چهار هزار میلیارد ریال طرح های نیمه تمام از دولت سابق در دست این دولت مانده ، در حالی که بودجه عمرانی دولت حدود 300 هزار میلیارد ریال و در سال 1391 به میزان 100 هزار یلیارد ریال بوده است.
جهانگیری با بیان اینکه چند سال باید طول بکشد تا این طرح ها به سرانجام برسد،
به مشکلات دیگری که از دولت گذشته به این دولت به ارث رسیده است، اشاره کرد و صندوق بازنشستگی را یکی از این مشکلات برشمرد که صد در صد هزینه های صندوق را دولت یازدهم پرداخت کرده است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت، همچنین در زمینه منابع آب کشور، آب شرب، آب کشاورزی، آب زیر زمینی و محیط زیست با مشکلات زیادی مواجه هستیم بطوری که بسیاری از کلانشهرها نظیر تهران با این مشکلات در گیر هستند.

**اجرای نادرست خصوصی سازی ومبارزه با فساد شعاری
وی در خصوص اجرای نامناسب خصوصی سازی گفت: بهترین بنگاه ها با اجرای اصل 44 قانون اساسی به کسانی واگذار شد که معلوم نیست مالیکت آن ها مال کیست. بنگاه هایی که می توانستند زمینه ساز تحول شوند همه اکنون به مسئله تبدیل شده اند.
جهانگیری با اشاره به شعارهایی که در دولت گذشته در خصوص مبارزه با فساد داده می شد، گفت: این شعارها فقط برای بهره برداری سیاسی بود و امروز هم برخی ها این شعارها را ادامه می دهند.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت یازدهم در صدد است مشکلات را از پیش پای مردم بردارد، مصمم است با فساد مبارزه کند و همه هزینه ها را به جان خریده است ، از مردم می خواهیم به آدرس های غلط توجه نکنند. دولت تدبیر و امید دولتی هوشیار است و همواره آدرس صحیح می دهد.
به گفته جهانگیری هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد در دولت یازدهم وجود ندارد و مبارزه با فاسد فقط مربوط به گذشته نیست و امروز هم باید به آن حساسیت داشته باشیم.

**مزیت های ایران
جهانگیری اظهار داشت: ایران دارای دو امتیاز مهم است که بتواند از مشکلات عبور کند ، نخستین موضوع نفت و دومین نظام کارشناسی ایران است.
وی در ادامه گفت: مهمترین سرمایه که در اختیار مدیریت این کشور قرار داشت نظام کارشناسی بود که متاسفانه در دولت گذشته متلاشی شد. کارشناسان زبده رفتند و معلوم نیست چه کسانی جایگزین شدند. این تنگناهای جدی دولت یازدهم است.

**اقتصاد مقاومتی
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد، اقتصاد مقاومتی دارای پنچ رویکرد مردمی بودن، عدالت محوری بودن، دانش بنیانی و درونگرایی و برونگرایی است که باید در همه جا و در برنامه ششم اجرایی شود.
وی افزایش بهره وری و استفاده از ظرفیت هدفمندی یارانه ها، برونگرایی، عدالت بنیانی، توان تولید ملی، افزایش ظرفیت نفت و گاز، برقراری انضباط مالی، برنامه گفتمان اقتصاد ملی، شفاف سازی، دانش بنیان کردن اقتصاد، مردمی کردن اقتصاد و برنامه سیاست های پولی و ارزی را 12 برنامه ملی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
جهانگیری ادامه داد: ده ها طرح در این مجموعه پیش بینی شده است که هر کدام از این برنامه ها بر عهده یک یا چند وزارتخانه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: برنامه ششم محصول شرایط موجود است، متاسفانه قانون گریزی و فساد سازمان یافته منابع مالی و حیاتی را تخریب کرد و موجب تضییع حقوق مردم و سرمایه اجتماعی شد.
جهانگیری گفت: زمان اندکی برای دستیابی به شاخص های توسعه در پیش داریم باید در همین برنامه مخاطرات و نگرانی را از کشور دور کنیم و کشور را آماده توسعه و خیزها کنیم.
وی گفت: مردم انتظار دارند اقتدار اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم ایران و کیان ایرانی را حفظ کنیم.
جهانگیری دور کردن ایران از تهدیدها را مهم ترین دستاورد برجام بود.

201/201

کد خبر: 602544

وب گردی

وب گردی