ایران جزو ١٠ کشور زلزله‌خیز است/تهران تا ١٠‌سال آینده به سمت بحران می‌رود

مشاور عالی فرماندهی کل‌قوا افزایش مشکلات شهر تهران ازجمله مشکلات زیست‌محیطی را نگران‌کننده خواند و گفت: تهران تا ١٠‌سال آینده به سمت بحران می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، سرلشگر رحیم صفوی، در نشست خبری کمیته علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران با نگاهی متفاوت وضع امروز تهران را بررسی و شرایط پایتخت را بحرانی خواند و اعلام کرد که مسائل تهران قابل مسکوت گذاشتن نیست و برای حل مشکلات تهران باید فکر اساسی شود.

او با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در تهران به‌عنوان یکی از نقاط بحران‌آفرین زلزله در تهران گفت: ما پاسداران برخلاف برخی، حرفمان با عملمان یکی است. تهران روی ١٢ گسل قرار دارد. بنابراین باید بدانیم برای بحران درصورت زلزله چه اقداماتی باید کرد. یکی از مباحث اصلی در موضوع بحران تهران مخاطرات طبیعی تهران است چراکه ایران جزو ١٠ کشور زلزله‌خیز است.
در ادامه این نشست صفوی، با بیان این‌که مدیریت با فرماندهی بحران ناشی از زلزله برعهده شهردار تهران است اما سوال اینجاست که آیا بروز زلزله در تهران فقط شهر تهران را متاثر می‌کند یا شهرستان‌های دیگر و حتی استان‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند، ادامه داد: استان‌های دیگر نیز درگیر می‌شوند چراکه باید به تهران کمک‌رسانی کنند.
او گفت: درهنگام وقوع زلزله بم یک هفته در آن منطقه زلزله زده حضور داشتم و واقعا با وجود کشته‌شدن ٣٠‌هزار نفر درعرض چند دقیقه عمق فاجعه بسیار زیاد بود. حال باید این ٣٠‌هزار نفر را با جمعیت چند میلیونی تهران مقایسه کرد.
چنانکه صفوی می‌گوید، در تهران سازوکارهایی پیش‌بینی شده است که در ٨ساعت پس از بحران نیروهای نظامی و انتظامی وارد کار شوند چراکه تجهیزات و ابزارهای مهندسی قوی دراختیار دارند البته نواقصی هم وجود دارد که امیدواریم برطرف شود. به گفته رحیم صفوی، یکی دیگر از مشکلات تهران درصورت وقوع بحران وجود بافت‌های فرسوده است که در مناطق ١٢ و ١٧ قابل مشاهده است و با زلزله‌ای به شدت پایین نیز تخریب می‌شوند.

او یکی از مشکلات این بافت‌های فرسوده را خشتی بودن این ساختمان‌ها دانست و گفت: درهنگام زلزله و فرو ریختن این بناها خشت و گل تمامی منافذ را مسدود می‌کند و در نتیجه باعث مرگ زلزله دیده درچند دقیقه می‌شود.

صفوی نه‌تنها بافت‌های فرسوده بلکه برج‌های تهران را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: برج‌های ما که به شکل قارچ‌گونه در تهران ساخته می‌شوند، عمدتا روی خطوط گسل هستند ضمن این‌که بسیاری از خطوط انتقال برق، گاز و آب درجاده‌های ما عمود هستند یا در امتداد آنها هستند و درصورت بروز زلزله فاجعه غیرقابل تصوری ایجاد خواهد شد.

صفوی ادامه داد: درخصوص زلزله نیز کار خوبی در تهران انجام شده ولی کافی نیست. برای مثال پس از وقوع زلزله نخستین حرکت مردم اقدام به فرار است ولی آیا خیابان‌های ما کشش حرکت چند میلیونی زلزله‌زدگان را دارند؟

او افزود: سوال دیگر این است که این جمعیت زلزله‌زده باید در کجا مستقر شوند؟ با درنظر گرفتن تمامی این موارد باید گفت مدیریت بحران زلزله کار بسیار مشکلی است. او درخصوص خارج کردن پادگان‌ها از شهر تهران هم کنایه‌ای به دولت زد و گفت: نیروهای نظامی و انتظامی از آن‌جا که از فرماندهی کل قوا دستور می‌گیرند، به سرعت و به راحتی منتقل می‌شوند اما اگر شما توانستید یکی از این وزارتخانه‌ها یا ادارات دولتی را از تهران خارج کنید!

او درپاسخ به سوالی درخصوص نقش تغییر دولت‌ها بر راهکارهای پیشنهاد شده برای تهران گفت: از نظر من موضوع تهران حاکمیتی است و نه دولتی و تغییر دولت مشکلات موقتی ایجاد خواهد کرد چراکه راهکارهای پیشنهادی ما باید در فرآیندی ١٠ یا ٢٠ساله و در سطح قوای سه‌گانه باید بالاتر سیاست‌گذاری شود.

او ادامه داد: باید برای تهران به صورت کلان هزینه‌کرد مانند حمل‌ونقل و محیط‌زیست و دولت موظف است درخصوص بهبود وضع مترو و قطار شهری حرکت کند. به گفته صفوی تهران دو‌ درصد وسعت کشور و ۲۰‌درصد جمعیت کشور را داراست و ظرف تهران لبریز شده و حتی برای نفس‌کشیدن هم مشکل وجود دارد. تهران تا ۱۰‌سال آینده به سمت بحران حرکت می‌کند، این خوب است که تهران نماد ملی کشور باشد اما آیا برنامه‌ای برای آن داریم. تهران مدلی است برای همه کشور و در بسیاری از تحولات کشور تعیین‌کننده است لذا با یک رویکرد ملی باید به مشکلات آن بپردازیم.

در نشست خبری دیروز، محمدحسین پاپلی‌یزدی رئیس کمیته علمی همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران یک‌سوم آلودگی هوای تهران را ناشی از بروکراسی دولتی دانست و گفت: تنها ۳‌درصد از ۳‌هزار کیلومتر فیبر نوری موجود در تهران استفاده می‌شود. به گفته او، در ٢٠‌سال گذشته ٤‌هزارو٥٠٠ طرح کلان درخصوص تهران صورت گرفته و بودجه‌ای درحدود ١٢‌هزار‌میلیارد تومان به خود اختصاص داده است.

او گفت: جمعیت تهران ٥. ١ برابر جمعیت کشورهای سوئد و نروژ و ٣برابر جمعیت لبنان است ولی تهران ساختارهایی مناسب درحد یک کشور را ندارد.

پاپلی‌یزدی ادامه داد: بروکراسی و تصدی‌گری بزرگ دولت یکی از مشکلات تهران است و به جرأت می‌توان گفت یک‌سوم آلودگی هوای تهران به علت وسعت بروکراسی است و تمرکزگرایی تهران باعث حادشدن این مسأله شده است. به گفته پاپلی‌یزدی، روزانه ٣‌میلیون و٢٠٠‌هزار کار اداری در تهران انجام می‌شود درحالی ‌که ما ٣‌هزار کیلومتر فیبر نوری داریم که می‌توان با استفاده از آنها رفت‌‌وآمد در تهران را کاهش داد اما فقط از ٣‌درصد فیبرهای نوری استفاده می‌کنیم. او ساختار فیزیکی را یکی دیگر از مشکلات مدیریت تهران دانست و گفت: وسعت تهران همچنان رو به افزایش است و اکنون وسعت تهران ٦٠‌هزار مترمربع شده و قطعا باید محدودیتی برای این افزایش درنظر گرفت.

20106

کد خبر: 602720

وب گردی

وب گردی