ایناریتو می تواند کارگردان تاریخ ساز شود؟

آیا «بازگشته از گور» می‌تواند برنده برتر شب جوایز اسکار باشد، یا ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ورایتی، چند روز بیشتر به هشتاد و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار باقی نمانده، و بازار داغ پیش‌بینی برندگان به اوج هیجان رسیده است. فارغ از بهترین فیلم سال، پیش‌بینی برندگان جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن یکی از سخت‌ترین پیش‌بینی‌ها است.

آلیسیا ویکاندر در «دختر دانمارکی» و سیلوستر استالون در «کرید» شانس‌های اصلی دریافت اسکار نقش مکمل زن و مرد هستند. استالون که برای بازی در «کرید» جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرده است، برای گرفتن اسکار باید مارک رایلنس برنده بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را شکست دهد. اما در هر صورت علیرغم حضور رقبای قدرتمندی چون کریستین بیل در «رکود بزرگ» و مارک روفالو در «افشاگر»، تقدیر از یکی از نمادهای سینمای هالیوود لحظه‌ نابی را در مراسم اسکار رقم خواهد زد.

در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اما آلیسیا ویکاندر تنها باید از جانب کیت وینسلت در «استیو جابز» احساس نگرانی داشته باشد. وینسلت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن گلدن گلوب و بفتا را از آن خود کرده است.

به نظر می‌رسد که پیش‌بینی برندگان در شاخه بازیگران نقش اول مرد و زن کار ساده‌ای باشد. برای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن می‌توان روی لئوناردو دی‌کاپریو در «بازگشته از گور» و بری لارسون در «اتاق» حساب ویژه‌ای باز کرد. این دو بازیگر تا اینجای کار اکثر جوایز سینمایی را درو کرده‌اند.

برای جوایز بهترین فیلمنامه هم باید به برندگان انجمن نویسندگان، «رکود بزرگ» و «افشاگر» توجه ویژه‌ای داشت. لازم به یادآوری نیست که حتی پیش از آغاز فصل جوایز سینمایی همه منتظر بودند تا سومین اسکار پی‌درپی امانوئل لوبزکی را در دستان این فیلمبردار شاخص ببینند.

پیش‌بینی بهترین انیمیشن اسکار با حضور «پشت و رو» کار بسیار ساده‌ای است، و البته آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اگر امسال انیو موریکونه و موسیقی متن «هشت منفور» را نادیده بگیرد، احتمالا دیگر فرصتی برای این اهدای اسکار به این آهنگساز نخواهد یافت.

در شاخه بهترین مستند بلند، فیلم «ایمی» یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین گزینه‌ها است. البته در این رشته نباید مستند «چه اتفاقی افتاد، خانم سیمون؟» و «زمستان در آتش : نبرد اوکراین برای آزادی» را از نظر دور داشت. «پسر شائول» شانس اصلی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان است و تنها اندکی از سوی «موستانگ» احساس خطر می‌کند.

الخاندرو گونزالس ایناریتو که سال گذشته برای کارگردانی «بردمن» اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، امسال نیز بخت اول دریافت این جایزه است. ایناریتو در صورت بردن اسکار، بیش از شش دهه پس از جوزف ال.مانکویچ دومین کارگردانی می‌شود که دو سال پیاپی این جایزه را از آن خود می‌کند. البته اگر اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی احساساتی باشند، ممکن است جایزه را به جرج میلر بدهند.

به بزرگترین جایزه شب اسکار می‌رسیم. پیش‌بینی این جایزه شاید از سخت‌ترین پیش‌بینی‌های امسال باشد. «بازگشته از گور» امسال جایزه بهترین فیلم بفتا و گلدن گلوب را به دست آورده است. این یعنی اسکار بهترین فیلم هم به «بازگشته از گور» می‌رسد؟ شاید، اما بد نیست بدانیم که «بردمن» سال گذشته بدون این جوایز اسکار را از آن خود کرد، و البته باید دقت کرد که فیلم ایناریتو نامزد جایزه بهترین فیلمنامه نشده است. پیش از این اکثر برندگان جایزه بهترین فیلم، نامزد بهترین فیلمنامه هم شده‌اند. اگر این اتفاق بیافتد و «بازگشته از گور» بهترین فیلم اسکار شود، ایناریتو نخستین فیلمساز تاریخ سینما می‌شود که دو سال پیاپی بهترین فیلم‌ اسکار را کارگردانی کرده است.

البته در هر صورت امسال انجمن تهیه‌کنندگان «رکود بزرگ» را به عنوان بهترین فیلم برگزیده است. از آنجا که انتخاب انجمن تهیه‌کنندگان معیار قدرتمندی برای پی‌بردن به برنده اسکار است، به احتمال زیاد می‌توان «رکود بزرگ» را به عنوان برنده اسکار بهترین فیلم در نظر گرفت.

پیش‌بینی ورایتی از برندگان اسکار :

بهترین کارگردان : الخاندرو گونزالس ایناریتو برای «بازگشته از گور»

بهترین بازیگر نقش اول مرد : لئوناردو دی‌کاپریو در «بازگشته از گور»

بهترین بازیگر نقش اول زن : بری لارسن در «اتاق»

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد : سیلوستر استالون در «کرید»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن : آلیسیا ویکاندر در «دختر دانمارکی»

بهترین فیلمنامه اقتباسی : «رکود بزرگ»

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی : «افشاگر»

بهترین فیلمبرداری : «بازگشته از گور»

بهترین طراحی لباس : «مد مکس : جاده خشم»

بهترین تدوین : «مد مکس : جاده خشم»

بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو : «مد مکس : جاده خشم»

بهترین موسیقی متن : انیو موریکونه «هشت منفور»

بهترین موسیقی (ترانه اصلی) : «تا زمانی که برای تو اتفاق بیافتد» از «هانتینگ گراوند»

بهترین تدوین صدا : «بازگشته از گور»

بهترین میکس صدا : «بازگشته از گور»

بهترین جلوه‌های ویژه تصویری : «بازگشته از گور»

بهترین انیمیشن : «پشت و رو»

بهترین فیلم خارجی : «پسر شائول»

بهترین مستند بلند : «ایمی»

بهترین مستند کوتاه : «کلود لانزمن : اشباح هولوکاست»

بهترین انیمیشن کوتاه : «داستان خرس»

بهترین فیلم کوتاه (لایو اکشن) : «الکن»
503502

کد خبر: 602798

وب گردی

وب گردی