۷۱‌درصد تهرانی‌ها به گدا‌ها کمک می‌کنند/جنوب‌شهری‌های دل نازک

در چند سال اخیر معاونت‌های مختلف شهرداری منطقه، طرح‌های زیادی را برای ساماندهی متکدی‌های جنوب غرب پایتخت و مهم‌تر از آنها پاک کردن چهره این نقطه از شهر از وجود آنها اجرا کرده‌اند. طرح‌هایی که آمار‌هایشان باعث تعجب می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز اصلاً آدم باور نمی‌کند که این همه گدا در شکل‌ها و مدل‌های مختلف در شهر وجود داشته باشند. اما باز هم به طرح‌های جدیدی برای جمع‌آوری‌شان احتیاج است. نکته‌ای که این وسط خیلی مهم است ناهماهنگی ۱۱ سازمان دست‌اندرکار متکدیان و البته مردم با هم است؛ مشکلی که باعث می‌شود طرح‌ها هیچ‌وقت کامل به نتیجه نرسند و چهره شهر هم همین شکلی باقی بماند.

مشکل کودکان دستفروش
محمد خبازیان، کارشناس آسیب‌های اجتماعی منطقه به تازگی از رفع مشکل قانونی جمع‌آوری کودکان دستفروش در منطقه ما و دیگر مناطق پایتخت خبر داده است. این‌طور که معلوم است تیم‌های جمع‌آوری متکدیان شهرداری منطقه همیشه با جمع کردن کودکان دستفروش مشکل داشته‌اند. مشکل هم سر این بوده است که طبق قانون دستفروشی جرم نیست و شهرداری فقط می‌تواند متکدی‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کند.

اما حالا لایحه‌ای تدوین شده است که به گفته محمد خبازیان، تکلیف شهرداری را در برخورد با کودکان دستفروش مشخص می‌کند. کارشناس آسیب‌های اجتماعی منطقه معتقد است با تصویب این لایحه در شورای شهر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حل شده و مجوزهای لازم برای برخورد با کودکانی که در باندهای گدایی از آنها و کارشان سوءاستفاده می‌شود، به دست شهرداری خواهد رسید. بد نیست بدانید که در قانون، برخورد نهادهای قانونی با متکدیان پیش‌بینی شده است؛ بر اساس قانون ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری جرم است و نهادهای قانونی می‌توانند متکدیان را به جریمه و حتی حبس محکوم کنند. حالا قانون اجازه برخورد با دستفروشان را هم می‌دهد.

شهرداری تنهاست
یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد و نمی‌گذارد کار جمع‌آوری گدا‌های منطقه با خوبی و خوشی تمام شود، ناهماهنگی بین سازمان‌هایی است که همه‌شان باید برای این طرح تلاش کنند و به‌ترتیب وظایف خود را از جمع‌آوری تا ساماندهی انجام دهند. شهرداری منطقه این وسط فقط نقش جمع‌آوری گدا‌ها از سطح محله‌ها را به عهده دارد و در اصل متولی اصلی این کار نیست. اما متأسفانه بعد از جمع‌آوری، سازمان‌های دیگر به خوبی از پس مسئولیت‌هایشان بر نمی‌آیند و همین باعث می‌شود گدا‌ها خیلی سریع به نقاط مختلف منطقه برگردند.

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران قبلاً اعلام کرده بود قرار است طرح جمع‌آوری متکدیان پایتخت به یک شرکت ساماندهی سپرده شود که از اول تا آخر کار را انجام دهد. طرحی که هنوز در حال بررسی است. اما به نظر می‌رسد اگر انجام شود، مشکل ناهماهنگی بین سازمان‌ها رفع خواهد شد و چهره تهران هم از گدا‌ها پاک می‌شود. حالا این وسط یک عالمه مجرم توی شهر هست که البته از دست نهادهای قانونی فرار می‌کنند، اما وقتی روبه‌روی شهروندان قرار می‌گیرند اصلاً احساس جرم و جنایت نمی‌کنند و خیلی هم با آب و تاب کارشان را انجام می‌دهند.

وقتی دل اهالی می‌سوزد
یکی دیگر از مشکلاتی که نمی‌‌گذارد طرح جمع‌آوری گدا‌ها ختم به خیر شود ناهماهنگی اهالی با مسئولان است. واقعیت این است که مسئولان تلاش می‌کنند صحنه‌های دلخراش و زشت گدایی از منطقه را جمع‌آوری کنند تا باعث رنجش و ناراحتی مردم نشود، اما در برابر آنها، مردم به این گدا‌ها کمک می‌کنند و باعث رونق کسب و کارشان می‌شوند.

در یک آمار‌گیری که نتیجه ناراحت‌کننده‌ای دارد، اعلام شده است که ۷۱‌درصد تهرانی‌ها به گدا‌ها کمک می‌کنند و فقط ۲۹‌درصد هستند که هیچ‌وقت به گدا‌ها کمک نکرده‌اند. یعنی از هر ۱۰۰ نفر، ۷۱ نفر به درخواست کمک متکدی‌ها جواب مثبت می‌دهند و باعث می‌شود این شغل کاذب در آمار پر درآمد‌ها باقی بماند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد سود ناشی از این کار، همیشه باندهای سازمان‌ یافته را ترغیب می‌کند تا از کودکان‌کار و معلول و... سوء‌استفاده کنند تا از این طریق، بخشی از درآمد آنها را به خودشان اختصاص دهند. اگر کمک به این گداها کمتر شود، طبعاً سود ناشی از این فعالیت‌ها هم کم شده و در نتیجه نهایی، با این اتفاق روبه‌رو خواهیم بود که این سازمان‌های خلافکار، دیگر علاقه‌ای به انجام این کار نخواهند داشت.

مرضیه کاویانی- سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 602969

وب گردی

وب گردی