سالانه ٣٠٠٠  نفر از  سوختگی  در کشورمی میرند/کمبود تخت های  استاندارد سوختگی در کشور

هر‌سال ١٥٠‌هزار نفر درکشور، دچار سوختگی می‌شوند و نزدیک به 3 هزار نفر از این بیماران هم به دلیل شدت سوختگی و عوارض بعد از آن، جانشان را از دست می‌دهند. حالا درکنار آمار سوختگی‌ها، باید کمبود ٨٠٠ تخت استاندارد سوختگی در بیمارستان‌ها را اضافه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند اینها بخشی از موضوعاتی است که روز گذشته در پنجمین همایش سوختگی کشور اعلام شد. محمد‌هادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی وزارت بهداشت که درهمایش صحبت می‌کرد، از راه‌اندازی ٦ مرکز جامع سوختگی خبر داد و گفت: «قرار است درکنار راه‌اندازی این مراکز، بخش‌های سوختگی در بیمارستان‌های عمومی ازسوی وزارت بهداشت توسعه پیدا کند.» به گزارش ایسنا، ایازی با اشاره به کار سخت و طاقت‌فرسا، دریافتی پایین، سطح انتظارات بالا و همچنین قضاوت‌های نادرست درخصوص کادرپزشکی و پرستاران شاغل درحوزه سوختگی، آنها را درکنار بیماران سوختگی قشری مظلوم خواند و رفع مشکلات این حوزه را مشروط به وجود عزمی جدی در وزارت بهداشت عنوان کرد. او با اشاره به آمار سالانه ١٥٠‌هزار مورد سوختگی و ٣هزار فوت ناشی از آن درکشور افزود: «ما باید از ظرفیت‌های مردمی دراین حوزه استفاده کنیم. بیماری که می‌سوزد، فقیر می‌شود و با مسائل اجتماعی جدیدی روبه‌رو خواهد شد که حتما باید با مشارکت مردم تمهیداتی برای آن اندیشید.» قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی از آغاز فعالیت نخستین کمیته کشوری سوختگی از هفته آینده خبر داد و درخصوص برنامه وزارت بهداشت برای بهبود وضع پیشگیری و درمان سوختگی درکشور گفت: «این موضوع در دستورکار کمیته ملی پیشگیری از سوختگی قرار گرفته و به‌ زودی شاهد ساخت فیلم و سریال و مستند و... توسط صداوسیما خواهیم بود.»

در ادامه این همایش، کمال سید فروتن، رئیس پنجمین همایش سوختگی با اشاره به لزوم کار تیمی در درمان بیماران سوختگی گفت: «جای خالی مددکاران اجتماعی و روانشناسان درکنار بیماران سوختگی احساس می‌شود، چراکه بیمار بعد از سوختگی از ابتدای درمان باید تحت‌نظر مددکار اجتماعی باشد.» او ادامه داد: «ما برای هر ٢٠ بیمار سوخته یک مددکار نیاز داریم. همچنین حضور یک روانشناس و روانکاو درکنار بیماران می‌تواند به بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان برای ورود به جامعه کمک کند.» مصطفی ده‌مرده‌ای، رئیس بیمارستان سوختگی مطهری هم سخنران بعدی بود، او نیاز کشور به تخت‌های استاندارد سوختگی را ٨٠٠ مورد اعلام کرد و درحاشیه این مراسم گفت: «مهم‌ترین اولویت درمان سوختگی استانداردسازی فضاهای درمانی و همچنین توسعه تخت‌های استاندارد است، درحال حاضر هزینه هر تخت استاندارد نزدیک به دو‌میلیارد تومان است، این درحالیست که هم‌اکنون حدود ٨٠٠ تخت سوختگی درکشور وجود دارد و به همین میزان به تخت‌های جدید استاندارد نیاز داریم.»
وزیر بهداشت با کودکان شین‌آباد دیدار کرد
حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت هم در این همایش حضور داشت و پس از پایان مراسم، با ١٢نفر از دختران حادثه‌دیده شین‌آبادی، دیداری صمیمی داشت و درجریان روند درمان و مشکلات آنها قرار گرفت. این ١٢ دانش‌آموز دختر، آسیب‌دیده‌ترین کودکان حادثه شین‌آباد هستند که از کردستان برای ملاقات با وزیر بهداشت به تهران آمده‌اند. وزیر بهداشت درجمع دانش‌آموزان از آنها درخواست کرد که خواسته‌هایشان را با آن مطرح کنند. دانش‌آموزان پس از این درخواست از وزیر بهداشت خواستند که برای بهبودی کامل به خارج از کشور برای درمان فرستاده شوند. یکی از قربانیان حادثه به وزیر گفت: «هیچ چیز مهم‌تر از زیبایی نیست. دکترها خوبند اما درمان این‌جا زمان می‌برد. ما از پزشکان تشکر می‌کنیم، واقعا زحمت کشیدند.» وزیر بهداشت اما در پاسخ گفت: «شما که زیبایی دارید، همه چیز به چهره نیست، به دل است؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود کاری را که از دستمان برمی‌آید، برای شما انجام ندهیم.»
هاشمی درحاشیه این دیدار، بر حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس در درمان سوختگی تأکید کرد و افزود: «وضع نیروی انسانی، تعرفه‌ها و بیمه‌ درمان سوختگی درکشور نامطلوب است.» او با تأکید بر این‌که باید اقدامات زیادی در زمینه پیشگیری از سوختگی درکشور انجام شود، گفت: ‌«درمان سوختگی بسیار هزینه‌بر است، درحال حاضر مجموع اعتباری که برای حمایت از سوختگی درنظر گرفته شده، ٣٥‌میلیارد تومان است. سالانه چندین ‌هزار مورد سوختگی درکشور داریم، اما بسیاری از موارد سوختگی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.» به گفته او، در این دولت تلاش شد تا تعداد تخت‌های سوختگی افزایش پیدا کند. درحال حاضر نیز نزدیک به ١٠٠٠ تخت وجود دارد، اما به ٢,٥برابر این تعداد برای رسیدن به حد استاندارد نیاز است.
او بهبود وضع درمان سوختگی درکشور را نیاز حمایت بیمه‌ها دانست: «در بیمارستان‌ها تجهیزات خاصی و همچنین توجه ویژه‌ای در امر آموزش و پیشگیری نیاز داریم.» او با اشاره به وضع کودکان شین‌آبادی، این را اضافه کرد که: «هیچ‌کدام از این دانش‌آموزان کمتر از ٥٠بار عمل نکرده‌اند. این درحالیست که اگر برای گرمایش مدرسه آنها فکری شده بود، این اتفاق نمی‌افتاد و آینده آنها و خانواده‌هایشان نیز تحت‌تأثیر قرار نمی‌گرفت.» او افزود: «ما باید برای کسانی که دچار سوختگی می‌شوند، نیروی انسانی،‌ تعرفه و بیمه مناسب داشته باشیم. اما درحال حاضر هیچ‌کدام از این موارد درکشور حتی به اندازه حداقل مورد نیاز نیز وجود ندارد. ما پزشک و پرستار خوب داریم ولی این تعداد کافی نیست.»

105105

کد خبر: 603074

وب گردی

وب گردی