غلامرضا موسوی: با ورود (VOD) در سینما دستمزد عده ای به یک سوم کاهش می یابد

رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما بزرگترین حُسن سیستم نمایش درخواستی فیلم (VOD) را دگرگونی ارائه نمایش خانگی دانست اما نسبت به پول‌شویی‌های احتمالی از این پروژه هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ار ایسنا، سیدغلامرضا موسوی در گفت‌وگویی به تشریح محاسن و معایب سامانه نمایش درخواستی فیلم‌ها پرداخت.

وی توضیح داد:‌ VOD پیش از اینکه راه مقابله با قاچاق باشد یا مسائلی مشابه را پوشش بدهد، بزرگترین حُسن‌اش دگرگونی ارائه نمایش خانگی فیلم‌هاست.

این تهیه کننده سینما اضافه کرد:‌ حُسن دیگر این پروژه این است که به کمک آن می‌توان هر فیلم را همزمان در سراسر دنیا ارائه کرد و مخاطب در هر نقطه‌ای از دنیا کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتواند با هزینه‌ای اندک، فیلم مورد نظر خود را ببیند. در حالی که پیش از این چنین امکانی وجود نداشت. از سوی دیگر این شیوه معمولا امکان دانلود ندارد، بنابراین با راه‌اندازی آن، مشکل قاچاق هم حل می‌شود.

موسوی در ادامه پیوستن به قانون کپی‌رایت جهانی را یکی از مهمترین الزامات اجرای پروژه VOD دانست و توضیح داد: برای اینکه بتوانیم جلوی قاچاق فیلم‌هایمان را در داخل و خارج از کشور بگیریم، لازم است به قانون کپی‌رایت جهانی بپیوندیم زیرا در حال حاضر مشکل قاچاق فیلم فقط به داخل کشور محدود نمی‌شود بلکه شبکه‌های ماهواره‌ای نیز فیلم‌ها را بدون مجوز و در واقع به صورت دزدی نمایش می‌دهند.

تهیه‌کننده فیلم‌های «چهارشنبه خون به پا می شود» و «خشکسالی و دروغ» در ادامه بزرگترین ایراد VOD را ورود پول‌های کلان به صنعت ویدیو دانست و تصریح کرد: با راه‌اندازی این صنعت می‌توان درآمد فوق‌العاده‌ای را به دست آورد و پول‌های کلانی به صنعت سینما تزریق می‌شود که بخشی از آن پاک و سالم و بخشی دیگر احتمالا برای پولشویی‌ است.

موسوی خاطر نشان کرد: نتیجه ورود پول‌های کلان به سینما، بالا رفتن هزینه تولید خواهد بود که زیان‌های خاص خود را دارد. در این وضعیت دستمزد بعضی افراد دو، سه برابر افزایش پیدا می‌کند اما تعداد دیگری دستمزدشان به یک سوم می‌رسد و آن‌ها ناچارند به این شیوه تن بدهند تا بتوانند کار کنند.

رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در پایان یکی از راه‌های حل این مشکل را ورود این شورا به برخی از تصمیم گیری‌ها دانست و افزود: شورای عالی می تواند اقداماتی را در این زمینه انجام دهد و معایب این سیستم را به محاسن آن تبدیل کند. به این معنا که تولید فیلم از طریق مراجع ذی‌ربط و با کنترل انجام شود. مثلا شورای عالی تهیه‌کنندگان می‌تواند در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت صدور مجوزها را بر عهده دارد، کمک کند تا معایب این سیستم برطرف و به محاسن آن تبدیل شود.

503502

کد خبر: 603193

وب گردی

وب گردی