نگویید پل عابر؛ بگویید مصیبت/حکایت پاهای ناتوان و پله های پل های عابر پیاده

تا سالمند نباشی و قوت پاهایت کم نشده باشد نمی توانی  حس کنی چه می گویم ،تا خدایی ناکرده دست و پایت نشکسته باشد ودرکمال استیصال به پله های پل های عابر پیاده نگاه نکنی نمی دانی از چه دردی می خواهم بنویسم.

زهره حاجیان- ایسکانیوز :برای تهیه این گزارش کنار یزخی از پل های عابر پیاده شهر ایستادیم و به حرکت همراه بادرد سالمندان وافراد دارای مشکل حرکتی نگاه کردیم مکث کردیم و نوشتیم .

پاهایمان همراهی نمی کند !

پیرزن می ایستد کنار میله های سرد چسبیده به پله های پل عابر پیاده و چشم می دوزد به نرده هایی که وسط خیابان نصب شده وامکان عبوراو را به خیابان روبرویی سد کرده اند.

دستان زن می لرزد و نگاهش رامی سراند تا آخرین پله از پل وآه می کشد.

مرد به زحمت به عصایش تکیه می دهد و کنار زن می ایستد.هر دومات ومبهوت به مسیری نگاه می کنند که مانند اژدها دهان باز کرده تا ببلعدشان .

پیرزن دستان لرزانش رامحکمتر به میله هایی می گیرد که حالا از فرط کثیفی به سیاهی می زند وبا صدای لرزان می گوید:مرد یعنی می توانیم ازاین همه پله بالابرویم ؟

هر دو لبخند می زنند . دهان بی دندان زن می افتد بیرون و شیارهای صورتش در لبخندی تلخ گم می شود .هر دو سالمندند و بالای 80 سال و بالا و پایین رفتن شان از پله های پل عابر پیاده یکی از مصائب زندگی شان به شمار می آید .

پل ها استاندارد نیستند یا ما رعایت نمی کنیم ؟

قبول کنید یا نه بالا و پایین رفتن از پله چه در منازل و چه در پل های عابر پیاده برای بیشتر مردم تبدیل به معضلی بزرگ شده و بیشتر بیماران و سالمندان از آن با عنوان مصیبت یاد می کنند اما آیا وجود این پل ها منهای همه سختی هایی که دارد تا چه حد در حفظ سلامتی عابران موثر است ؟

شاید بیشتر شهروندان خبرنداشته باشند اما اگرازاهالی مطبوعات باشید ویا خواننده ثابت صفحات حوادث روزنامه ها متوجه خواهید شد که بیشترین حوادث تصادف منجر به فوت در زیر پل های عابر پیاده رخ می دهد تا جایی که چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اعلام اینکه بیشترین کشته‌شدگان حوادث رانندگی سال 90 تاکنون در زیر پل های هوایی اتفاق افتاده است گفت که برخی پل‌های هوایی استانداردهای لازم را ندارند.

سالمندان را درک کنید

"عشرت صفری خالدآبادی" 60ساله با زحمت زیاد زنبیل دسته دارش را به طرف پله های عابرپیاده هل می دهد.

اومی گوید:«بچه ها ازدواج کرده و رفته اند ومن هر 15 روزیک بار مجبورم برای خرید از میدان تره بار با اتوبوس به تهرانسر بروم اما زمان بر گشتن با توجه به سنگینی بارو پله های پل عابرسختی زیادی می کشم.»

چندی پیش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با تاکید بر اینکه همزمان باید برای توسعه هر چه بیشتر سیستم های هوشمند در منطقه 21 نیز اقدام شود تا بخشی از تخلفات ترافیکی از طریق تجهیزات هوشمند قابل شناسایی و برخورد باشند تصریح کرد: با توجه به ضرورت دسترسی ساکنان شهرک های اطراف دو سمت آزادراه تهران - کرج ، مقرر شد پل های عابر پیاده در این محور نصب شوند.

سید جعفر تشکری هاشمی گفت: مقرر شده اقدام مشابهی در خصوص بزرگراه شهید فهمیده و بزرگراه شهید لشکری نیز به عمل آمده و برای نصب پل های عابر پیاده اعم از مکانیزه و غیرمکانیزه در این محورها بعد از انجام مطالعات لازم اقدام شود .

او تاکید کرد: پیشنهاد شهرداری منطقه 21 نصب 30 دهنه پل عابر پیاده است که بعد از بررسی دقیق ، راجع به این موضوع تصمیم گیری شده و پل های مورد نیاز به ترتیب اولویت نصب خواهد شد.

چرخ زنبیل ها در فاصله پله های برقی گیر می کند

تاکنون 48 پل عابر پیاده درمنطقه 21 وجود دارد و چند پل عابرپیاده دیگر نیز در حال ساخت است اما فقط چند پل از جمله پلی که اول خیابان خلیج وجود دارد مکانیزه شده اند.

در حال حاضر 15 پل عابر در جاده مخصوص ،14 پل در بزرگراه فتح،5 پل در بلوار گل ها و4 پل در بزرگراه آزادگان وجود دارد و چند پل دیگر در دست ساخت است.

عشرت صفری اما معتقد است که حتی اگر همه پل ها هم مکانیزه شوند نمی توان زنبیل های چرخ دار را روی آن گذاشت و ممکن است چرخ زنبیل درفاصله پله های برقی گیر کند !

در حالی که این زن خانه دار و چند نفر دیگر از عابران از روی پل عبورمی کنند چند جوان با سرو صدای زیاد سعی می کنند از روی میله های سبزرنگی که میان خیابان نصب شده بپرند.

"امین کمالی "یکی از پسران جوان که لباس سربازی به تن دارد می گوید :«خانم خیابان را مثل زندان درست کرده اند همه جا میله کشیدند شاید یکی اصلا نخواهد از پله بالا برود شاید یکی اصلا نتواند بالا برود نباید یک راه کوچولو برای عبورآن دسته ازافراد درست کنند ؟»

امین ودوستانش از میله های وسط خیابان عبور کرده اند وبا تکان دادن دست اصرار می کنند که حرف هایشان را در روزنامه بنویسم و تاکید کنم شهررا از حالت زندان در بیاورند !

دلیل اصلی عدم استفاده از پل های عابر پیاده چیست؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است پل‌های هوایی براساس میزان تردد عابران پیاده درمعابر نصب می شود و دلیل استفاده نکردن از آن به دلیل پایین بودن فرهنگ شهروندی است..

"سید جعفر تشکری هاشمی" چندی پیش با بیان اینکه پل های عابر پیاده بر اساس بیشترین تقاضا و تردد عابر نصب می شود گفته بودبرخی مناطق شناسایی شده دارای مشکلاتی است که قابل رفع هم نیست و یا در کنار خطوط برق فشار قوی قرار دارد و ما نمی توانیم در حریمشان پل عابر پیاده احداث کنیم.

معاون شهردار تهران مشکل اصلی را نبود فرهنگ استفاده از پل های عابر پیاده عنوان کرده و گفته بود باید شهروندان را تشویق به استفاده از پل های عابر پیاده کرد اما در برخی موارد که شهروندان تمکین نمی کنند باید محدودیت ایجاد کرد.

این تصاویررا فقط دربرنامه دیدنی هاببینید!

دیدن برخی از تصاویرباعث تعجب بسیاری از افراد می شود اینکه در کنار پیاده رویی پل عابرپیاده وجود داشته باشد و افراد با تحمل سختی های فراوان و به خطر انداختن سلامتی خود ازبالای میله های نصب شده بگذرند از تصاویری است که متاسفانه به وفور درشهرو محله ما تکرار می شود.

حتما شما برای یک بار هم که شده این صحنه را دیده ایدکه دراماکنی که پل هوایی وجود دارد وخوشبختانه مجهز به پله برقی هم هست برخی از شهروندان ازسطح سواره روعبور می کنند.

آیا درچنین مواردی پلیس نبایددخالت کرده وبا متخلفان برخوردکند؟در بسیاری ازکشورهای دنیا با چنین مواردی برخورد می شود و عابر پیاده نمی‌تواند به هر شکلی و از هر کجایی که دلش خواست عبور کند.

آیا نمی توان اذعان کرد که مشکل اصلی این افراد فقر فرهنگی است و تا نهادینه کردن استفاده از پل های عابر پیاده راه درازی در پیش داریم؟

آمارها نشان می دهد عابرین و موتور سیکلت ها اصلی ترین عوامل ایجاد تصادفات هستند زیرا این دو گروه تن به اجرای قوانین نمی دهند.

عبوراز پل های عابر پیاده مکانیزه درشهر اتفاق مهمی است که در مدیریت شهری افتاده است اما اگر این پل های مکانیزه در همه نقاط پر تردد و شلوغ تهران نصب شود بسیار از مشکلات را رفع می کند.

پل های مکانیزه بزرگراه هابه وعده‌ها دل خوش کرده اند!

پله‌برقی‌ها از خارج وارد می‌شوند. این را یک مسئول ارشد شهرداری می‌گوید. هزینه نصب پله‌برقی نجومی است. این را هم همان مسئول می‌گوید. برخی از پل‌های مجهز به پله‌برقی ابدا نیازی به آن ندارند. این را شهروندان و کارشناسان می‌گویند.

قاعده کلی بر این است که در هر شهر پله‌های برقی به درخواست شهروندان نصب می‌شود و پس ازاعلام نیاز ازسوی شهروندان مراتب به مرکز حمل و نقل شهرداری ها منعکس شده و پس از کارشناسی نسبت به نصب آن اقدام می شود و پل‌هایی که حجم عابرانش از حد معمول بیشتر شود نصب پله‌برقی در شورای مرکز حمل و نقل و ترافیک مطرح و در صورت نیاز تصویب می‌شود اما متاسفانه پل های مکانیزه عابران پیاده بزرگراه ها همچنان به وعده‌ها دل خوش کرده و مانند اهالی محله رفته رفته پیر می‌شوند.

جانمایی پل های مکانیزه تخصص ویزه می طلبد

یکی از کارشناسان ارشد مدیریت شهری با انتقاد از استفاده ابزاری مدیران شهری از امکانات موجود می گوید:«جا نمایی پل‌های عابر پیاده‌ای که به پله‌برقی نیاز دارند یک تخصص ویژه می‌طلبد، حال آنکه معمولا پیمانکاران این ضرورت را تشخیص می‌دهند.»

"حسن مرادی" ادامه می دهد:«برخی از پل‌های عابر، تلویزیون‌های شهری، بوستان‌ها و امکانات ورزشی بدون مطالعه کارشناسی نصب و راه‌اندازی شده‌اند که این اتفاق بی‌تردید به زیان شهروندان است.»

حرف آخر

سالمندان و کودکان و کسانی که ناتوانی جسمی دارند و حتی افراد معمولی دلیل اصلی عبور نکردن از پل‌ عابر پیاده را وجود پله‌های زیاد و نامناسب آن می‌دانند. از این‌رو مسئولان ترافیک شهری و شهرداری توانسته‌اند با ساخت پل‌های عابر پیاده مکانیزه با پله برقی و بالابر از دشواری استفاده‌کنندگان بکاهند.

عابران پیاده باید بدانند که حق ندارند ازمکانی غیراز معبرعابر پیاده عبورکنند، خط عابر پیاده را برای رعایت قانون از طرف پیاده‌ها قرار داده‌اند در غیراین صورت آنها هم که از مسیری خارج از خطوط عابر پیاده ردمی‌شوند، باید جریمه شوند اگر غیر از این بود از همان آغاز دیگر نیازی به ابداع خط عابر پیاده نبود و پیاده‌ها از هر کجا که دلشان می‌خواست می‌توانستند بگذرند.

105105

کد خبر: 603318

وب گردی

وب گردی