سرطان معده صدرنشین مرگ های سرطانی ایران

شایع ترین علت مرگ بر اثر سرطان مربوط به سرطان معده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها خبر مرگ و میر سرطان برای مردم عادی شده است. انواع سرطان‌ها دامن مردم را گرفته و سالانه تعداد زیادی را هم به کام مرگ می‌کشاند.

آمارها می‌گویند بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش می‌یابد. اما بیشترین میزان مرگ و میر این آمار به سرطان معده اختصاص دارد. این کشنده‌ترین سرطان سالانه جان هشت هزار نفر را می‌گیرد؛ یعنی روزانه 22 نفر و هر یک ساعت و 10 دقیقه یک نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از 700 هزار نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود.

حال از آنجا که آمار سالانه سرطان معده در حال افزایش است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان معده به دلیل عادت های غذایی و رفتاری نادرست نظیر شاخص توده بدنی بالا، مصرف ناکافی میوه ها و سبزی ها، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات وغیره ایجاد می شود.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت:سالانه در کشور بیش از 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان مشاهده می‌شود که شایع‌ترین موارد ابتلا سرطان سینه، معده، روده بزرگ و مثانه است البته طبق آمارهای رسمی به ترتیب مردان و زنان 134 و 128 درصد هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند همچنین متوسط بروز سرطان در جهان برای مردان 205 و برای زنان 165 در صد هزار مورد است. در واقع در کشور ما میزان ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانی است.

سرطان معده در کمین مناطق شمالی

کامبیز نوین متخصص آنکولوژی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سرطان معده بیان کرد: این نوع سرطان بیشتر در مناطق شمالی کشور مشاهده می شود که شایع ترین فرم آن، سرطان غددی در معده است همچنین سرطان معده را می توان رشد بدون کنترل سلول های بدخیم در معده دانست.

او ادامه داد: سرطان معده در مردان به علت رعایت نکردن نوع مواد غذایی، پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است در حالی که در خانم ها سرطان سینه بیشتر مشاهده می شود.

طبق آمار انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی در حال حاضر سرطان های شایع در ایران نظیر سایر کشورهای آسیایی پس از سرطان پوست به ترتیب سرطان سینه در خانم ها، سرطان معده در مردان، سرطان مثانه، کولون و رکتوم و سرطان مری است.

طعمی خوشی که همچون زهری در بدن است

نوین در خصوص عادت های نامناسب غذایی که در ابتلا به سرطان معده موثر است، بیان کرد: مصرف غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده و خصوصا ترکیبات نیترات، مصرف فست فودهایی همچون سوسیس و کالباس، استفاده بیش از حد از محصولات حاوی مواد شیمیایی زمینه بروز سرطان معده را به وجود می آورند، همچنین مصرف غذاهایی که با حرارت بیش از حد پخته می شوند، مانند نان سوخته، ته دیگ سوخته نیز نامناسب است.

او گفت: در بروز سرطان معده همیشه چند نکته ی اساسی نقش بسزایی را دارند که تغذیه فرد مهم ترین آنها است بنابراین افرادی که دارای کمبود کالری و سوء تغذیه هستند، بیشتر به سرطان معده دچار می‌شوند. همچنین کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های A و C از دلایل اصلی ابتلای افراد به سرطان معده است.

آلارم های پی درپی

نوین در خصوص علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده بیان کزد: نشانه های اولیه بیماری شامل تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد در قسمت بالایی شکم یا وجود توده در قسمت بالای شکم و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و حتی استفراغ خونی است. از دیگر علائم بیماری می توان به سوزش سر دل و احساس خستگی اشاره کرد که در موارد حادتر ودر صورت رشد تومورهای معده مبتلایان با درد معده، کاهش وزن بدون دلیل، مشکل بلعیدن غذا، زرد شدن رنگ پوست، تورم و یا نفخ معده، یبوست یا اسهال و مواجه می شوند.البته ناگفته نماند که این علائم در سنین 40 سالگی به بعد خود را نشان می دهند.

این افراد مراقب سرطان معده باشند

دکتر اسحاق بیان کرد:افرادی که سابقه ژنتیکی سرطان معده ، پولیپ معده،داری هلیکوباکترپیلوری، مردان بالای 50 سال و افرادی که سیگاراستفاده می کنند بیشتر باید مراقب باشند که مبتلا به سرطان معده نشوند.

دکتر نوین گفت:سابقه پرتو تابی ، رادیوتراپی برخورد با پرتو های رادیواکتیو و جراحی معده به منظور لاغری در دراز مدت سبب ابتلا به معده خواهند شد.

موجودی ذره بینی که انسان ر ا از پا می اندازد

دکتر محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در خصوص هلیکوباکتر پیلوری بیان کرد: این باکتری عامل اصلی زخم معده است و در حال حاضر 90 درصد مردم جهان به باکتری هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند، به صورتی که شیوع آن در کشورهای توسعه یافته به 30 تا 40 درصد کاهش یافته اما در ایران از مرز 70 درصد نیز گذشته است.

به موقع مچ این سرطان را بگیرید

دکتر اسحاق گفت: چنانچه سرطان معده به موقع تشخیص داده شود امکان درمان و بهبود بیماران افزایش می یابد. اما بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، به صورتی که در این روش پزشک توسط یک لوله نازک و قابل انعطاف که مجهز به دوربین کوچک است درون معده بیمار را مشاهده می کند. همچنین پزشک با انجام آزمایش خون ار نشانه های وجود سرطان در بدن بیمار آگاه شده و با انجام سی تی اسکن که یکی ازپیشرفته ترین روش تصویربرداری اشعه X است، درون بدن فرد را به خوبی بررسی می کند.

او ادامه داد: نوع دیگردر تشخیص سرطان معده، نمونه برداری می باشد که به پزشک این امکان را می دهد تا بخش کوچکی از بافت معده را به دقت زیر میکروسکوپ مشاهده کند تا وجود سلول های سرطانی را تشخیص دهد.

متأسفانه سرطان معده روز به روز در کشور درحال افزایش است. این بیماری علامت مشخصی ندارد و تشابه دردهای آن با درد زخم معده و اثنی عشر، تشخیص را برای پزشکان با مشکل مواجه کرده است.در دنیای مدرن امروزی با پیشرفت علم وتکنولوژی بسیاری از ما مطیع این تکنولوژی شدیم تا جایی که در نوع تغذیه ی ما هم دخیل شده در صورتی که درست است تمام غذا های به صورت مکانیکی شده است اما باید توجه زیادی کنیم تا به علت دغذغه های روزانه و کمبود وقت از سلامت خود غافل نشویم.

20103

کد خبر: 603728

وب گردی

وب گردی