عکاسی در جنگل را یاد بگیرید

اگر می خواهید عکس هایی از جنگل بگیرید که بیانگر شخصیتتان باشد این راهکارها و راهنمایی ها را از دست ندهید.

به گزارش ایکسانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، با نزدیک شدن به انتهای سال جاری شمسی و نزدیکی به جشن نوروز و سال جدید بسیاری از هموطنان ایرانی احتمالا مناطق جنگلی شمال ایران را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند. اگر شما نیز چنین برنامه ای دارید توصیه می کنیم در ادامه همراه باشید تا 10 توصیه برای عکاسی از جنگلها را به شما آموزش دهیم.

1. بهترین زمان برای عکاسی

بخش مهمی از عکاسی از جنگل زمان آن است. یکی از بهترین زمانهای عکاسی در جنگلها وقتی است که هوا ابری یا کمی بارانی باشد. البته بیشتر افراد به اشتباه فرض می کنند که هوای آفتابی و آسمانی صاف باید بهترین حالت باشد، ولی در بیشتر موارد این فرض اشتباه است. ابرها مانند یک دیفیوزر عظیم عمل می کنند و باعث ایجاد نوری نرم شده و از ایجاد هایلایت ها و سایه های شدید جلوگیری می کنند. اگر هم کمی رطوبت در هوا باشد به احتمال زیاد شبنم جنگل را خواهد پوشاند که موجب تولید عکسهایی رویایی می شود.

البته به خصوص اگر زمان مسافرتتان محدود است ممکن است نتوانید آب و هوای مورد نظرتان را پیدا کنید، به طور کلی بهترین زمان رفتن به جنگل صبح زود است که خورشید پایین تر بوده و هوا خنک تر است.

2. چه لنزهایی با خودتان داشته باشید

استفاده از لنزهای زوم واید می تواند در جنگل بسیار مفید باشد. اول اینکه موجب اغراق در پرسپکتیو می شوند، که می تواند حس بودن در میان جنگل را به مخاطب القا کند. مزیت دیگر این نوع لنزها این است که مقدار زیادی از منظره را می توانید در فریم جای دهید. این موضوع به خصوص در زمانیکه از زیر درختان دارید عکاسی می کنید می تواند مفید واقع شود.

نکته ی منفی استفاده از لنزهای واید این است که گوشه های تصویرتان خم شده و به نظر میرسد درختان در حال افتادن به داخل فریم هستند. البته اگر سوژه ی خوبی در میانه ی فریم داشته باشید می توانید از این خاصیت لنزهای واید به نفع خودتان استفاده کنید و عکسهایی سوررئال و قدرتمند تولید نمایید.

لنزهای دیگری که همراه داشتنشان میتواند مفید باشد لنزهای تله هستند. این لنزها برای عکاسی از حیات وحش می توانند مفید باشند، همچنین برای عکاسی از نقاطی که امکان دسترسی به آنها نیست. البته در نظر داشته باشید که بر روی دوربینهای فول فریم لنز 200 میلیمتر نیز برای عکاسی از پرندگان و حیوانات کافی نیست. اگر واقعا می خواهید از حیات وحش عکاسی کنید به فصله ی کانونی بین 400 تا 600 میلیمتر نیاز خواهید داشت.

عکاسی ماکرو می تواند دنیای کاملا جدیدی را در جنگل به رویتان باز کند. در زمان رفتن به جنگل با وجود درختهای سر به فلک کشیده معمولا زیر پایمان را فراموش می کنیم. عکاسی ماکرو در جنگل می تواند فوق العاده لذت بخش باشد و بهترین بخشش این است که لازم نیست زیاد بگردید تا بتوانید سوژه ای جالب پیدا کنید. البته حواستان باشد که سوژه های عکاسی ماکرو را زیر پا یا در زیر تجهیزاتتان له نکنید. یکی از تجهیزات کاربردی برای عکاسی ماکرو می تواند اسپیدلایت باشد زیرا در اکثر مواقع وضعیت نور در کف جنگل چندان مناسب نیست، البته در بسیاری موارد به همراه داشتن یک چراغ ال ای دی خوب نیز کافیست.

3. از فیلتر پولاریزه استفاده کنید

بعد از دوربینتان فیلتر پولاریزه می تواند مهمترین وسیله ای باشد که در جنگل باید به همراه داشته باشید. فیلترهای پولاریزه کمک می کنند از انعکاس نور در آب و سنگ ها کاسته شده و رنگ سبز اشباع شده تری ایجاد می نمایند که باعث ایجاد عکسی زنده تر می گردد. پولاریزه های دایره ای در انواع و اقسام در دسترسند و اجازه می دهند شدت تاثیرشان را نیز تنظیم کنید. تعدادی از برندهای محبوب شامل B+W،Tiffen، Lee و Cokin می شوند.

4. از سه پایه استفاده کنید

یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای عکاسی از هر منظره ای سه پایه است. استفاده از سه پایه در جنگل مهمتر نیز هست، زیرا در بیشتر موارد نور چندان زیادی وجود ندارد و به خصوص اگر بخواهید از دیافراگم بسته استفاده کنید عملا عکاسی با دوربین روی دست غیرممکن می شود. با استفاده از سه پایه می توانید زمان نوردهیتان را افزایش دهید تا مجبور به بالا بردن بیش از حد ایزو یا کم کردن عمق میدانتان نشوید.

5. عکاسی از آبشارها و رودخانه ها

آب رگ حیاتی جنگل است و به عکاسان نیز شانس بسیار خوبی برای ثبت عکسهایی زیباتر می دهد. بودن در جنگل و گوش فرا دادن به صدای آرامش بخش آب جاری از آن لحظاتی است که هر عکاسی آنرا مغتنم میشمارد. پس چرا این آرامش را در عکستان به نمایش نگذارید؟ البته عکاسی از رودخانه ها و آبشارها می تواند سخت باشد، زیرا یک عنصر جدید یعنی آب به عکستان اضافه می شود.

به اطرافتان خوب نگاه کنید. ببینید نور کجا افتاده است؟ چه پیش زمینه هایی نظرتان را جلب می کنند؟ سرعت حرکت آب چقدر است؟ این ها فاکتورهایی هستد که برای عکاسی از آب روان باید در نظر بگیرید. اگر امکان برنامه ریزی دارید روزهای ابری را برای این کار انتخاب کنید. همچنین فیلتر پولاریزه به شما کمک خواهد کرد انعکاس نور توسط آب را کاهش دهید و رنگهای اطراف آب را اشباع کنید.

اگر میخواهید به آب ظاهری پنبه ای و نرم بدهید ایزو را در پایین ترین میزان ممکن تنظیم کرده و از دیافراگم کوچکی بین F/11 تا f/16 استفاده کنید، این کار به شما اجازه می دهد سرعت شاتر را کم کنید و افکت مورد نظرتان را به دست آورید.

اگر نور خیلی زیاد است می توانید از فیلتر ND نیز استفاده نمایید تا بتوانید سرعت شاتر را پایین بیاورید. در زمان عکاسی از آبشارها بهتر است کادر خود را به گونه ای تنظیم کنید که پیچ و خم رودخانه و سنگها و درختان اطراف چشم بیننده را به سمت آبشار هدایت کنند.

خلاق باشید و از اینکه پاهایتان را خیش کنید نترسید. مطمئن شوید که سه پایه تان محکم در جایش قرار گرفته ، سنگها و خزه های لیز کف رودخانه می توانند برای خودتان و تجهیزاتتان حادثه آفرین باشند.

6. انتخاب سوژه

جنگل ها محیطی شلوغ و پر از سوژه هستند. به همین دلیل برخی اوقات انتخاب سوژه ی مناسب می تواند سخت باشد. تعداد بیش از حد زیاد درختان، علف ها، ریشه ها، سنگها و شاخه ها می توانند عکس شما را خراب کنند. رویکرد" کمتر بهتر است" می تواند به همان مهمی نور خوب در عکستان باشد. یک عکس خوب از جنگل نیاز به ساختار و بالانس مناسب دارد. ممکن است از قبل در ذهنتان عکس مورد نظر را داشته باشید. پس وقتی به جنگل رفتید اطراف را بگردید تا آن تصویر ذهنی را بیابید.وقتی سوژه ی مورد نظرتان را یافتید از زاویه های مختلف به آن نگاه کنید تا کادربندی مورد نظر را بیابید. توجه داشته باشید که در اکثر موارد از دیافراگم بسته استفاده خواهید کرد، بنابراین پس زمینه نیز در فوکوس خواهد بود،به همین دلیل باید حواستان به پس زمینه ی عکس نیز باشد.

داشتن عناصری در پیش زمینه ی عکس که موجب هدایت چشم بیننده به سوژه ی اصلی می شوند همواره مفید است. به طور مثال اگر لازم شد بر روی زمین دراز بکشید. از عناصر اطرافتان استفاده کنید تا حواس مخاطب را به سمت چیزی که می خواهید هدایت کنید.

7. وقت زیادی صرف کنید و صبور باشید، از سفرتان لذت ببرید

مهمترین سرمایه ای که می توانید در عکاسی صرف کنید زمانتان است. این زمان وقتی شروع می شود که تصمیم می گیرید به مقصدی جدید بروید و شامل رانندگی، پیاده روی و زمان صرف شده برای ثبت خود عکس نیز می شود. بهتر است در نظر داشته باشید خورشید چه زمانی طلوع می کند و برای استفاده ی حداکثری از نور روز برنامه ریزی کنید.

ممکن است درختی را پیدا کنید که برای عکستان ایده آل است، ولی سایه در سمتی افتاده که نمی خواهید، در این حالت یا می توانید جهت عکستان را عوض کنید، یا روز دیگر به همان نقطه در زمان مناسب مراجعه کنید و امیدوار باشید کسی آن درخت را نبریده باشد!

8. پوشش در مقابل باران و آب

نیاز به حفاظ های گران قیمت ندارید، تنها وسایلی که تجهیزاتتان را در مقابل قطرات باران و شبنم که از شاخه ها و برگ ها می چکند حفاظت کنند. این چند توصیه ی ساده می توانند بسیار کاربردی باشند:

- یک دستمال میکروفیبر بزرگ برای تمیز کردن لنزها و دوربینتان همراه داشته باشید. همچنین می توانید این دستمال را در زمان عکاسی بر روی دوربینتان بگذارید که از آن در مقابل قطرات باران و شبنم محافظت کنید.

- یک نایلون زیپ دار بزرگ (زیپ کیپ) با خود داشته باشید. در زمان جابجایی و رفت و آمد روی دوربینتان بکشید تا در بین شاخه ها و برگهای خیس درختان خیس نشود.

- اگر زمین واقعا گل آلود و کثیف باشد همیشه می توانید کیف دوربینتان را از گیره ی وسطی سه پایه آویزان کنید. این کار می تواند به ایستایی خود سه پایه نیز کمک کند.

- در شرایطی که زمین پر از آب است، از سه پایه ی خود مراقبت کنید، زیرا درون پایه های آن خالی بوده و ممکن است از آب پر شود.

9. تمیزکاری

کفش ها، کیف، زانوها و سه پایه ی شما ممکن است از گل و خاک و برگهای کف جنگل پوشیده شده باشد. همانطور که قطعا می دانید آب بزرگترین دشمن تجهیزات الکترونیکی است.

- وقتی به خانه رسیدید مطمئن شوید که رطوبت از دوربینتان خارج می شود. دوربین را از کیف درآورده و در جایی گرم و خشک بگذارید تا رطوبتی درونش باقی نماند.

- پایه ها و گیره های سه پایه تان را چک کنید، آنها را تا بلندترین حالت پایه باز کرده و با دستمالی تمیزشان کنید. اسپری کردن کمی آب بر روی پیچ و مهره ها و سپس تمیز کردنشان از زنگ زدگی جلوگیری می کند.

10. نگران قوانین نباشید

این مهم ترین چیزی است که به عنوان یک عکاس در طول سالها آموخته ام. شما خود را بعنوان یک عکاس چطور شناخته اید؟ چه چیزی موجب علاقه ی شما به عکاسی شد؟ اول اینکه همه کارهای شما را دوست نخواهند داشت. همواره کسی پیدا می شود که با نحوه ی کار شما مخالف باشد. نگذارید این موجب شود از کارتان لذت نبرید.

20103

کد خبر: 604310

وب گردی

وب گردی