سرطانی که زیر پوست نفس می‌کشد

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان بدخیم بدن به شمار می رود که با توجه به نوع سلول پوستی رخ می دهد و یکی از مهم ترین دلایلی که افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از 40 سال است که از سفر نخستین انسان به ماه می گذرد اما هنوز هیچ درمان قطعی برای سرطان ارائه نشده است و این پرسش که آیا ما در جنگ با سرطان پیروز می شویم، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده از این جهت دانستن علل عدم درمان سرطان اهمیت دارد.

با درنظرگیری مبالغ هنگفتی که طی دهه های متمادی در راه سرطان صرف شده و ده ها میلیون تلفاتی که سرطان داشته است، شاید بسیاری بگویند که ما در جنگ با سرطان شکست خورده ایم. سرطان در صدر فهرست قاتلان بین المللی قرار دارد که سالانه عامل 13 درصد از تمام مرگ و میرها است.

در آمریکا سرطان به زودی به عنوان مهلکترین بیماری جایگزین بیماریهای قلبی می شود، چرا که در این کشور سالانه نیم میلیون نفر بر اثر ابتلا به انواع سرطانها جان خود را از دست می دهند.

وضعیت چندان هم ترسناک نیست، با پیشرفتهای اخیر علم و تحقیقات صورت گرفته روی سلولهای بنیادین، ایمن درمانی و داروهای ژنومیک می توان امیدوار بود، اما باز این همه نمی توان امیدوار بود که جنگ برعلیه سرطان به زودی خاتمه یابد.

سرطان پوست رایج ترین شکل سرطان است. دو نوع از رایج ترین سرطان سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی است. آنها معمولا بر روی سر، صورت، گردن، دستها و بازوها تشکیل می شود. نوع دیگری از سرطان پوست، ملانوم، خطرناک تر اما کمتر شایع است.

به استقبال سرطان پوست نروید!

علت اصلی سرطان های پوست تماس طولانی با نور خورشید است که اگر این نور خورشید مستقیم بتابد و باعث آفتاب سوختگی و تاول می‌شود. بر اساس بررسی های انجام شده تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه می‌تواند به میزان قابل توجهی مرگ و میر ناشی از این سرطان را کاهش دهد.

علت اصلی یا عامل شناخته شده سرطان پوست اشعه‌ی ماورای بنفش در طی سالهای طولانی است. هیچکس از ابتدا از این سرطان پوست مصون نیست. بیشتر کسانی که پوست روشنی دارند در معرض این نوع بیماری قرار دارند..

علائم هشدار دهنده سرطان پوست

علی اکبری متخصص پوست گفت: لایه فوقانی پوست، اپیدم نامیده می‌شود که حاوی چند نوع سلول است، علت اصلی سرطان ارتباط مستقیم پرتو فرابنفش است.

او ادامه داد: علاوه بر تماس طولانی با نور خورشید، تماس شغلی با برخی مواد شیمایی مانند زغال سنگ و آرسینک‌ نیز موجب سرطان پوست می‌شود.سرطان پوست بیشتر شبیه لکه‌های معمولی پوستی است به همین دلیل بر ضایعه‌‌ترین و غیر عادی باید متوجه قرار گیرد به ویژه‌ هر تغییری در اندازه، رنگ، شکل یا ضخامت خال‌ها را باید تحت نظر داشت.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

این متخصص پوست ادامه داد: آفتاب سوختگی و اشعه فرابنفش‌ به سادگی می‌تواند به پوست صدمه بزند و این صدمه‌ می‌تواند موجب سرطان پوست شود.

اکبری گفت: سرطان پوست خیلی به کندی رخ می‌دهد آفتاب سوختگی که در شما ایجاد می‌شود ممکن است در 20 سالگی یا بیشتر، موجب ایجاد سرطان پوست شود.آفتاب سوختگی شدید می‌تواند خطر سرطان پوست را به میزان 50 درصد افزایش دهد بنابر این باید کمتر در معرض تابش نورخورشید قرار گرفت.به ویژه در اواسط روز بین ساعات 10 تا 3 بعد از ظهر به دلیل این که تابش پرتوهای خورشید شدید‌تر است.

احتمال دارد سرطان پوست ارثی باشد

صداقت پیشه متخصص پوست و مو عوامل موثری را در ایجاد سرطان پوست خواند و گفت: عوامل موثری در ایجاد سرطان نقش بسزایی داشته مانند آفتاب سوختگی، وراثت، استفاده از دستگاه‌های برنز کننده پوست.

افرادی که تعداد زیادی خال‌های بزرگ و با اشکال نامنظم دارند افرادی که سیستم ایمنی آنان توسط سرطان، داروهای دریافتی پیوند عضو و ابتلا به بیماری ایذر ضعیف شده‌اند بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

این متخصص پوست گفت: دونمونه رایج سرطان پوست داریم سرطان سلول‌های بازال و سنگوئنی است این سرطان معمولا روی سر، صورت، دست‌ها و بازوها ایجاد می‌شود.سرطان سلول بازال به آرامی رشد کرده در مناطقی که پوست در معرض نورخورشید است و بر روی پوست صورت بروز می‌کند سرطان سلول بازال به ندرت به سایر نواحی بدن گسترش می‌یابد.

سرطان سلول سنگفرش عمدتا در نواحی در معرض نورخورشید ایجاد می‌شود ولی ممکن است در سایر نواحی هم ایجاد شود.

عوامل مستعد کننده سرطان پوست را بشناسیم

او اضافه کرد: افرادی که در خانواده آنها فرد یا افرادی سابقه سرطان پوست داشته‌اند. افرادی که سابقه مواجهه طولانی با نورشدید آفتاب یا سابقه آفتاب سوختگی شدید دارند .افرادی که در مکان‌هایی با ارتفاع‌ زیاد زندگی می‌کنند و بیشتر سال تابش آفتاب دارند .افرادی که با هر علتی پرتو درمانی شده‌اند.

اولین نشانه های سرطان پوست را در خود تشخیص دهید

اگر تغییری بر روی پوستان مشاهده کردید پزشک باید تشخیص دهد که آیا به دلیل سرطان یا به دلایل دیگر است پزشک قسمتی و با تمام محدوده‌ای که به نظر غیر عادی است را بر می‌دارد تا به آزمایشگاه بفرستد تا آسیب شناسی آن را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد.

این متخصص پوست گفت: تغییرات به شکل زیر در پوست شخص مبتلا به این نوع بیماری رخ می‌دهد:

-یک توده کوچک نرم مقیلی کمرنگ یا مومی

-یک توده سفت قرمز

-زخم یا توده‌ای که خونریزی کند

نقاط سطح قرمز که زیر خشک یا پوسته دار است و ممکن است توام با خارشی یا حساس باشد لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای که زیر پوست دارا است.

پس به طبیعت بدن خود احترام گذاشته و خواب خوب ،تغذیه خوب و فکر و روان خوب را که باعث تقویت درون ما شده جزئی از ارکان روزمره خود قرار دهیم تا شاید بدین سان دچار سرطان نشویم.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست از سبزی و میوه‌ها به مقدار زیاد استفاده کرده مصرف سیگار و مواد مخدر را کنار گذاشته مواد غذایی تازه مصرف کنید و کمتر در معرض نورخورشید قرار بگیرید و حدالمکان از عینک‌های افتابی و لباس‌های مناسب که بدن را در مقابل نورخورشید محافظت می‌کنند استفاده کنید.

20103

کد خبر: 604340

وب گردی

وب گردی