سرپرست گروه لیو: میکروتئاتر به ماکت جان می دهد

اولین جلسه از سمینار پژوهشی میکرو تئاتر لیو با سخنرانی محمد حسن معجونی روز گذشته در خانه تئاتر عروسک برگزار شد و طی آن قطعاتی از سه پروژه این کارگردان در این گونه نمایشی پخش شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه که با حضور مرضیه برومند ، حمید جبلی ، افسانه زمانی و جمعی از هنرمندان و دانشجویان تئاتر و تئاتر عروسکی برگزار شد تمرکز بر ایده ، ریتم ، ماکت و تصویر خروجی به عنوان مهمترین عناصر میکرو تئاتر بیان شد.

محمدحسن معجونی در ابتدای این نشست ارائه تعریف مشخص از میکرو تئاتر را فعلا غیر ممکن عنوان کرده و افزود: در کشورهای مختلف افراد با قوائد متفاوت کار می کنند و هیچ جا برای ارائه تعریف توافق نشده است. ولی در همه میکرو تئاتر ها از پروجکشن استفاده می شود، یک ماکت وجود دارد؛ گرچه ممکن است تعریفمان از ماکت متفاوت باشد.

وی ادامه داد: از دید من در این تئاتر تکیه اصلی بر ایده است. ایده افراد مهم است. ایده اولیه که چه چیز می خواهم بگویم و چه چیز می خواهم نشان بدهم.

معجونی در پاسخ به سوال حاضران درباره نزدیکی این تئاتر به تئاتر اشیا و یا تئاتر کاغذی گفت: میکرو تئاتر جایی در محدوده همه این انواع نمایشی قرار گرفته ولی مجموعه آنها نیست . ژن هایی از آنها را با خود دارد ولی ترکیب آنها نیست.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: از دید من به نوعی میکرو تئاتر عقب نشینی از ساخت و ساز به شمار می رود. وجوه نمایشی فوق العاده قوی دارد. معمولا در تئاتر ماکت اجازه می دهد به دنبال ایده هایم بروم. در میکرو تئاتر دوربین به عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می کند. تصویر ماکت را زنده می کند و به آن جان می دهد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به چگونگی ارتباط مخاطب با سه تصویر متفاوتی که بر پرده ، بر ماکت و بازی دهنده می بیند گفت: مخاطب با دو مدیوم متفاوت روبرو می شود . ولی در تجربه ای که طی سه اجرای آخرین نمایش مان داشتیم نقش ریتم را در این ارتباط بدست آوردیم.تغییر ریتم معنای متفاوتی را برساند. در واقع اجرا ، تمرینی است که ملموس نیست. یک اتفاق فرار است که از ذهن ما می گذرد. هماهنگی ماکت ، حرکت و ویدئو باید در یک ریتم خاص انجام شود.

وی تاکید کرد که دراماتورژی یک ایده لازم ترین اتفاق برای میکرو تئاتر و تئاتر عروسکی است که باید جدی گرفته شود.

در ادامه این نشست بخشی از آخرین پروژه میکرو تئاتر لیو به اجرا در آمده و توضیحاتی در خصوص دور بعدی این فستیوال ، فراخوان و نزدیکی حوزه تئاتر عروسکی به این گونه جدید تئاتر بیان شد.

505502

کد خبر: 604412

وب گردی

وب گردی