مسجدجامعی: وقت ندادند توهین به مردم تهران راتذکر دهم

انتخابات تهران، پس لرزه هایی نیز در شورای شهر پایتخت داشت. احمد مسجدجامعی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات و عضو فعلی شورای شهر پس از اتمام جلسه به مهدی چمران، رئیس شورای شهر اعتراض کرد چرا به او فرصت داده نشده به توهین به مردم تهران جواب بدهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی پس از اتمام جلسه امروز شورای شهر سراغ تریبون رئیس جلسه، مهدی چمران رفت و به او گفت: چرا به من فرصت ندادید درباره کسی که به مردم تهران گفته اهل کوفه هستند، تذکر دهم؟

مهدی چمران گفت که باید نوبت می گرفتید. مسجدجامعی گفت از صبح تاظهر، 3 بار به آقای قناعتی، عضو هیات رئیسه گفتم که برای این موضوع وقت تذکر می خواهم.

قناعی، عضو هیات رئیسه شورای شهر هم گفت این مسئله را به رئیس جلسه منتقل کرده است. با این وجود، وقت تذکر به احمد مسجدجامعی داده نشد.

مسجدجامعی به چمران گفت: عده ای به مردم تهران می گویند چون به لیست ما رای ندادید، اهل کوفه هستید و عملا به دو شهر اسلامی توهین می کنند. ما به عنوان نماینده مردم همین شهر از آنها دفاع کنیم و اجازه توهین به مردم را ندهیم. این تذکر واجب تر از این است که بگوییم توسعه گردشگری در شهر به چه روشهایی نیاز دارد.

چمران بدون اینکه پاسخی به اعتراض او بدهد، صحن علنی را ترک کرد و مسجدجامعی ترجیح داد بین خبرنگاران متن تذکر خود را قرائت کند.

مسجدجامعی در ابتدای تذکر خود گفت: این روزها گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده اند، به ایجاد فضای غیر اخلاقی با رای دهندگان تهران دامن می زنند و آن را به سبک زندگی و حتی کارگزاری و تاثیر عوامل انگلیس در ایران نسبت می دهند و به نکوهش شهروندان پایتخت می پردازند و مرکز ایران را با کوفه مقایسه می کنند و عملا به دو شهر مهم اسلامی توهین می کنند. در این میان اطلاعاتی نادرست درباره کوفه تکرار می شود که جای تصحیح آن، نوشته دیگری است.

او در ادامه خواند: این در حالی است که شهروندان تهرانی خطایی نکرده اند که مستوجب چنین برخوردی باشند، بلکه بارها شعور سیاسی بالای خود را نشان داده اند که تجلی آن در شیوه رفتارشان از جمله در انتخابات اخیر به خوبی دیده می شود. گویی انتخاب شوندگان از مجرای دستگاه های نظارتی به خوبی عبور نکرده اند. لابد انتظار دارند از این پس به جای شورای نگهبان آنها تعیین کننده صلاحیت ها باشند.

مسجدجامعی در ادامه تذکر خود گفت: نتایج انتخابات مجلس و خبرگان در تهران روشن است. کسانی که بسیاری از مراکز قدرت و همه رسانه های دیداری و شنیداری را یکجا در اختیار داشتند، سهم قابل توجهی را در انتخابات پیدا نکردند. با این که نامزدهای آنها در همان مرحله اول تایید شدند و فضا به گونه ای بود که در پایتخت، در و دیوار و تیر چراغ برق و درختی نبود جز آنکه تصویر آنها به آن آویخته شده باشد. در حالی که در مقابل آنها جریان سیاسی ای بود که با کمترین امکامات و بدترین شرایط در عرصه رقابت حاضر شدند. کسانی که چند رده نخستین نیروهای خود را از دست داده بودند و صدا و سیما پیوسته مثلا آخرین خبرها را درباره وابستگی آنها به بیگانگان را تکرار می کرد. اما رفتار و استقبال دور از انتظار مردم از انتخابات، بسیار قابل تامل است. انتخاباتی که میزان استقبال مردم نشان دهنده افزایش حضور و مشارکت مردم و اعتماد متقابل مردم و نظام بود، بلکه نشانگر رشد و اعتلای فهم سیاسی جامعه و قدرت مدنی شهروندان تهرانی بود که پشتوانه آن صد سال قانونگذاری پرفراز و فرود است.

این عضو شورای شهر در ادامه تذکر خود گفت: این بار هر چند جامعه به کسانی رای می داد که آنها را نمی شناخت ولی مصمم بود برای پیشبرد حیات مدنی و زندگی اجتماعی خود به آنهایی که می شناخت رای ندهد. در واقع یک موضع سلبی باعث ایجاد رای مردم شد. از این نظر جانبداری همه جانبه رسانه های رسمی جای قدردانی دارد. این به معنی نفی تلاش و خدمات برخی نمایندگان مودب و پرتلاش مجلس امروز نیست که در دوره ریاست خود در شورای چهارم از حضور همین نمایندگان بهره بردیم.

تذکر مسجدجامعی اینطور ادامه یافت: آغاز این جنبش سلبی، رد صلاحیت شدن سید حسن خمینی در بار اول و رد صلاحیت گروهی از تایید صلاحیت شدگان خبرگان در یکی دو روز مانده به آغاز تبلیغات برای مجلس خبرگان از تهران بود. برای نخستین بار گروهی از فقهای شورای نگهبان، آرای مراجع و بزرگان حوزه علمیه قم را نادیده انگاشتند.

او در ادامه به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در این انتخابات پرداخت و گفت: برخی انبوهی از شایعات را علیه او دامن زدند. البته کسی که به کارنامه و عملکرد آقای هاشمی آشنا باشد، به خوبی می داند جای لغزشهای سیاسی برای او مانند همگان وجود داشته و مردم به خوبی می دانند شایعات با واقعیات چقدر تفاوت دارد و به خوبی می دانند که این نوع عملکرد به حمایت خواسته یا ناخواسته از گروهی منجر شد که ادب و عقلانیتی که در ذات مردم ماست را نادیده می گیرند و ادبیات کلاه مخملی را ترجیح می دهند. در کنار اینها رد صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای یک طیف سیاسی را باید ذکر کنیم که مردم تهران را بر سر غیرت آورد. بسیاری از ردشدگان بعدا به اتهام نداشتن التزام به اسلام و ولایت فقیه در سطح جامعه،؛ افرادی پایبند به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه تلقی شده و بعضا از جانبازان و رزمندگان جنگ تحمیلی بوده اند.

20106

کد خبر: 604503

وب گردی

وب گردی