کاهش دو درصدی سطح حریق جنگل‌ها و مراتع/ پدیده  بیابانی شدن در گستره 100میلیون هکتار از اراضی کشور/طرح گردشگری سیب به کجا رسید؟

رئیس سازمان جنگل‌ها از کاهش دو درصدی سطح حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد و گفت: سال 93 ، 18 هزار و 840 هکتار از اراضی کشور دچار آتش‌سوزی شد که امسال این میزان به 18 هزار و 471 هکتار کاهش یافت.

زهره حاجیان- ایسکانیوز :خداکرم جلالی در نشست خبری خود به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: در سال گذشته 30 درصد کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی، 38 درصد کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌های دست‌ساز و 22 درصد کاهش آتش‌سوزی در اراضی جنگل داشته‌ایم؛ ولی در مراتع با افزایش آتش‌سوزی مواجه بوده‌ایم.

پدیده بیابانی شدن در گستره 100میلیون هکتار از اراضی کشور

اودر مورد سطح بیابان‌های کشور گفت: بر اساس تعریف کنوانسیون بیابان ها عرصه‌های وسیعی از کشورمان که دچار بیلان منفی آب و یا شور یا قلیایی شدن شده است جزء مناطق بیابانی به شمار می‌رود که این مناطق 20 درصد عرصه‌های کشور و معادل 32 میلیون هکتار است.

رئیس سازمان جنگل ها گفت: در حال حاضر 100 میلیون هکتار از سطح اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شده است.

جلالی با بیان اینکه 32 میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است، گفت: بر اساس یک قاعده علمی هرچقدر پوشش گیاهی بیشتر شود میزان نفوذ آن بالاتر می‌رود و نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، در یک خاک عرصه جنگلی 40 برابر خاک فاقد پوشش گیاهی نفوذپذیری آب بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها به شعار هفته منابع طبیعی در سال جاری اشاره کرد و گفت: شعار امسال «مدیریت جامع منابع طبیعی، با مشارکت مردمی» است.

او با اشاره به اینکه پدیده سیل‌خیری عوامل مختلفی دارد که اگرچه پوشش جنگلی در کاهش آن موثر است گفت :گاهی اوقات شدت بارندگی به قدری زیاد است که حتی در صورت وجود پوشش گیاهی مناسب نیز این اتفاق صورت می‌‌گیرد.

به گفته جلالی در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم، تا در سطح 14 میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری انجام شود .

جلالی با اشاره به اینکه جرم انگاری تخریب منابع طبیعی و تشدید مجازات تخریب‌کنندگان منابع طبیعی با مشارکت مردم از طریق تدوین و ارایه لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار و فرهنگ منابع طبیعی از اقدامات فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی این سازمان در دو سال گذشته بوده گفت: اجرای 561 فقره طرح حفاظت مشارکتی در سطح 3 میلیون هکتار و ارتقای ضریب حفاظتی در منابع طبیعی تا 49 درصد، رسیدگی به 20 هزار مورد پرونده‌های اختلاسی اراضی به مساحت 729 هزار و اجرای احکام قضایی خلع ید اراضی ملی از متصرفان در سطح 41.2 هزار هکتار و تعیین تکلیف 70 فقره پرونده‌های مهم زمین خواری در کشور از مهمترین اقدامات حفاظتی و حقوقی در منابع طبیعی بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در مورد بودجه پیشنهادی سازمان جنگل ها گفت:پیشنهاد شده تا بودجه این سازمان به 520 میلیارد تومان افزایش یابد که در صورت تصویب بودجه سازمان جنگل‌ها نسبت به سال 94، 40 درصد افزایش خواهد داشت.

او به طر‌ح‌های بین‌المللی در منابع طبیعی و همچنین راه‌اندازی سامانه سنجش و پایش منابع طبیعی در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات پرورش و بهسازی جنگل با مشارکت مردم در سطح 21 هزار هکتار و ایجاد سامانه‌های آبگیر باران در سطح 6 هزار و 800 هکتار از اقدامات بهداشتی و پرورشی در عرصه‌های آسیب‌دیده جنگل‌های زاگرسی در دو سال اخیر بوده است.

ادغام سازمان جنگل‌ها در وزارت نیرو و محیط زیست منتفی است

رئیس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود درنشست خبری گفت: ادغام این سازمان در وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست که پیشنهاد آن در پیش‌نویس لایحه ششم داده شده بود و در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت و پس از مدتی منتفی شد.

او به 5 سیاست راهبردی سازمان اشاره کرد و گفت:،مشارکت مردم، حفاظت و بحث فرهنگ‌سازی و مهار عوامل ناپایداری جز 5 سیاست راهبردی این سازمان است و گرمایش زمین و تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی در مجموع سه پدیده و چالش خطرناک در دنیا که در کشور ما هم وجود دارد.

جلالی با اشاره به اینکه با گرم شدن یک درجه هوا 17 درصد نیاز آبی گیاهان و درختان اضافه می‌شود گفت: با توجه به گسترش پدیده بیابان‌زایی در مناطق مختلف جهان و همچنین ایران که در کمربند خشک قرار گرفته پرداختند به مسائل آب و حفظ منابع آبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.*

طرح گردشگری سیب به کجا رسید؟

جلالیبه طرح گردشگری سیب در کنار جاده فیروزکوه اشاره کرد و گفت: اراضی که برای این طرح در نظر گرفته شده شامل سه بخش است. بخشی از آن اراضی خریداری شده از مردم، بخشی که حدود 24 هکتار است و جزء طرح درختکاری به شمار می‌رود و همچنین 300 هکتار اصله هم که به جهاد کشاورزی تخصیص داده شده بود و مراحل قانونی آن هم طی شده است.

105105

کد خبر: 604509

وب گردی

وب گردی