رئیس سازمان جنگل ها: اسناد مالکیت ملی برای 9 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی صادر شد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از صدور سند مالکیت ملی برای 9 میلیون و 103 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، خداکرم جلالی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت اراضی ملی و کاداستر (نقشه برداری هوایی) برای عرصه های طبیعی کشور از مهم ترین برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است، افزود: برای جلوگیری از تصرف این عرصه ها تاکنون 2400 کیلومتر کمربند حفاظتی بین عرصه های طبیعی ملی و عرصه های شخصی ایجاد شده و 208 هزار هکتار از این عرصه ها رفع تصرف شده است.

وی، رسیدگی به بیست هزار و 163 پرونده اختلافی ارضی را از مهمترین اقدامات انجام شده در دو سال گذشته دانست و گفت: این پرونده ها برای رسیدگی به تصرفات غیرقانونی در 728 هزار و 901 هکتار از اراضی طبیعی است که در نتیجه آن تاکنون احکام خلع برای 41 هزار و 200 هکتار از این عرصه ها صادر شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، همچنین از اجرای 561 مورد طرح حفاظت مشارکتی مردمی در عرصه های جنگلی خبر داد و افزود: این طرح ها در سطح سه میلیون هکتار از عرصه های جنگلی با مشارکت و سرمایه های مردمی اجرا شده است.

جلالی، گفت: در دو سال گذشته از 197 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور رفع تصرف شده است.

وی، مشارکت 400 تعاونی بهره برداران بخش کشاورزی را در اجرای طرح های حفاظت از منابع طبیعی از دیگر اقدامات دانست و افزود: برای نهادینه سازی مشارکت مردمی در طرح های حفاظت از منابع طبیعی تاکنون صندوق های توسعه منابع طبیعی در هفت استان تشکیل شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری احیای عرصه های جنگلی در سطح 90 هزار هکتار، اجرای عملیات بیابان زدایی در سطح 39 هزار هکتار، احداث سدها و بندهای آبخیزداری در سطح یک میلیون و 300 هزار هکتار را از عرصه های طبیعی را از دیگر اقدامات این سازمان در دو سال گذشته دانست.

جلالی، گفت: تولید 65 میلیون اصله نهال جنگلی، توسعه زراعت چوب در سطح 7700 هکتار و واگذاری یک میلیون و 500 هزار مرتع به بخش خصوصی به منظور احیای عرصه ها از طرح های اجراشده سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری است.

وی، همچنین از کاهش 30 درصدی بهره برداری از عرصه های جنگلی خبر داد و افزود: در دو سال گذشته عملیات بهسازی در 22 هزار هکتار از عرصه های جنگلی زاگرس برای جلوگیری از روند خشکیدگی درختان بلوط انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از تقدیم لایحه تشدید مجازات تخریب کنندگان عرصه های جنگلی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی شده است و به زودی در صحن علنی مجلس ارائه و تصویب خواهد شد.

401/602

کد خبر: 604545

وب گردی

وب گردی