نویسنده «B5-6»: نباید داستان این نمایشنامه را جدی گرفت

نمایش «B5- 6» در تالار مولوی در قالب رپرتوار آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا می شود. امیر نوروزی، نویسنده این نمایش معتقد است که نمایشنامه این اثر به ساده ترین شکل داستان خود را بیان می کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، امیر نوروزی که برای نوشتن «B5- 6» کاندیدای دریافت جایزه از هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شد، درباره نحوه شکل گیری ایده نمایشنامه این اثر، گفت: من سعی کردم یک داستان جذاب را با ریتمی بالا و موقعیتی درست در نمایشنامه برگزار کنم. شاید هم وقتی می نوشتم به هیچ کدام از این واژه ها فکر نمی کردم. ایده ی این نمایش، از سه سال پیش وقتی که قرار بود در جشنواره ی مونولوگ شرکت کنم به ذهنم رسید.
وی در ادامه افزود:آن اجرا یک مونولوگ بیست دقیقه ای از خودکشی یک مرد بود که قصد داشت این عمل را به صورت آنلاین جلوی چشم همه ی مردم دنیا انجام دهد. کاراکتری که برای رسیدن به شهرت این کار رامی کرد. به نظرم رسید هنوز می شود کاراکتر را تغییر داد و در موقعیتی بهتر همراه با شخصیت های دیگر، نمایشی نوشت که این داستان را دستمایه ی خودش قرار بدهد و کماکان جذاب باشد.
نوروزی با بیان اینکه سعی کرده از همه ی تجربه هایش برای خلق موقعیت های کمیک استفاده کند، اظهار داشت: انتخابم این بود که نباید این داستان جدی را، جدی گرفت. ترجیح می دادم مخاطب به نمایش B5-6 بخندد. به همین جهت از گفتن جملات پیچیده در نمایش پرهیز کردم و برای توضیح مسائل سخت از ساده ترین ابزار استفاده کردم. به نظرم درام باید به ساده ترین شکل داستان خودش را تعریف کند. همه ی اعضای گروه سعی در رسیدن به این شکل از نمایش داشتند. حالا چه قدر موفق بودیم نمی دانم؛ ولی اتفاقی که دلمان می خواست برای مخاطب این نمایش بیفتد، افتاد.
نویسنده نمایش"B5-6”" در همین زمینه گفت:داستان از جایی شروع میشود که مردی به نام مسرور قرارست به صورت آنلاین خودکشی کند. مسرور طرفدار های زیادی پیدا کرده و به همین دلیل مشهور شده. شهرت می-تواند او را به ثروت برساند. یک شرکت تبلیغاتی قرارست به کمک اسپانسرها از مسرور حمایت کند و فیلم خودکشی مسرور را تولید کند. این شرکت از طریق مسرور به پول زیادی میرسد و به همین دلیل سعی دارد تا خودکشی مسرور را عقب بیندازد!
نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: چیزی که در این نمایشنامه مهم است اتفاقات ریز و درشتی است که به مساله ی اصلی یا همان خودکشی مسرور بی ربط است. یعنی کاراکترها، کارهایی را انجام می دهند که در آن موقعیت حساس نباید انجام داد. این تضاد ترسناک می تواند احمقانه و خنده دار باشد و موقعیتی را به وجود بیاورد که مخاطب به آن بخندد و لحظه ای بعد احتمالاً به آن فکر کند.
503502

کد خبر: 604820

وب گردی

وب گردی