بلندپروازترین موجود زمینی کشف شد

محققان دریافته‌اند که رکورد طولانی‌ترین پرواز بی‌وقفه متعلق به گونه‌ای از حشرات شبیه ‌به سنجاقک‌ها با نام رایج dragonfly است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (اایسکانیوز به نقل از ایسنا، محققان دریافتند حشره dragonfly یا آسیابک با طول حداکثر 3.8 سانتیمتر، هنگام مهاجرت هزاران کیلومتر را بر فراز اقیانوس‌ها به طور پیوسته پرواز می‌کند.

جسیکا ور، متخصص بیولوژی از کالج هنر و علوم دانشگاه راتگرز آمریکا اظهار کرد: دلیل اصلی مهاجرت طولانی آسیابک‌ها فقط با هدف گسترش ذخیره‌ ژنی در قاره‌های مختلف است.

وی در ادامه افزود: توانایی بی‌نظیر این حشرات کوچک در پیمایش مسیرهای بزرگ در نوع خود شگفت‌انگیز است. اکثر محققان معتقدند که بدن این حشرات برای سفرهای طولانی مدت تکامل یافته است. چراکه سطح بال‌های این حشرات در مقایسه با هم‌نوعان خود بسیار بیشتر بوده و امکان پرواز گلاید یا بدون بال‌زدن را برای آنان امکان‌پذیر می‌سازد.

محققان معتقدند که شگفت‌انگیزترین وجه سفر آسیابک‌ها عدم توقف در طول مسیر است، به‌طوری‌که در مطالعات انجام‌ شده مشخص شد این حشرات با استفاده از جریان‌های باد و حتی طوفان‌های دریایی پرواز "گلاید" یا بدون مصرف انرژی را تا رسیدن به مقصد ادامه می‌دهند.

20101

کد خبر: 605021

وب گردی

وب گردی