بورس در هفته ای که گذشت/ بازدهی مطلوب صندوق های مشترک سرمایه گذاری

شاخص کل بورس در پایان معاملات این هفته با 0.18 درصد کاهش روبرو شد اما گردش نقدینگی همچنان مطلوب است.

به گزارش ایسکانیوز، شاخص کل با 142 واحد کاهش نسبت به هفته پیش به رقم 77698 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 322 واحد کاهش به رقم 53686 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1016 واحد افزایش عدد 174033 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.6 درصد کاهش و 0.59 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شد.
در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 21102 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 32 درصد کاهش یافته است.
7077 میلیون سهم و حق تقدم در 530 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 41.4 درصد و 8.2 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.
همچنین ارزش معاملات نرمال به 21102 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 7077 میلیون سهم به ترتیب با 18 درصد و 31 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.
532412 برگه اوراق مشارکت به ارزش 533 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 2 درصد و 2.2 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.
در هفته جاری محصولات چوبی با 30.40 درصد، ساخت محصولت فلزی با 7.05 درصد، زراعت و خدمات وابسته با 6.32 درصد، خودرو و ساخت قطعات با 4.58 درصد، انبوه سازی، املک و مستغلات با 4.08 درصد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با3.98 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص داد.

بازدهی مطلوب و قابل توجه صندوق های مشترک سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری بازار سهام در یک سال اخیر بازدهی مطلوبی داشته اند.

با بازگشت رونق به بازار سهام، شاهد احیا و رشد و بازدهی مطلوب بسیاری از صندوق های مشترک سرمایه گذاری در عرصه پهناوری به نام بورس اوراق بهادار تهران هستیم.

به طوری که بازدهی سه صندوق برتر بازار با کارنامه یکساله بیش از 50 درصد بوده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این میان، صندوق سرمایه گذاری نقش جهان (متعلق به کارگزاری اردیبهشت ایرانیان) با کسب بازدهی 67.5 درصدی در بازه زمانی یکساله، بعنوان برترین و بهترین صندوق سرمایه گذاری بازار به جامعه سهامداران کشور معرفی شده است.

دو صندوق پربازده دیگر به نام های پارس گستر با 65.8 درصد و کارآفرینان برتر آینده با 60 درصد در رتبه دوم و سوم این جایگاه قرار دارد.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری:

1- مدیریت حرفه ای سرمایه: یکی از مزایای مهم صندوق های سرمایه گذاری آن است که گروهی از تحلیلگران و افراد حرفه ای مدیریت می کنند و همین مساله نکته بسیار مهمی برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد و غیرحرفه ای به شمار می رود تا فردی را برای سرمایه گذاری و مدیریت بر سرمایه شان بگمارند.

2 - تنوع: براساس تئوری های مالی با افزایش تنوع در سرمایه گذاری می توان خطر سرمایه گذاری را کاهش داد و کاهش قیمت یک سهم را با افزایش در سایر اوراق بهادار جبران کرد. معمولاً سبد صندوق های سرمایه گذاری حاوی ده ها سهم یا اوراق مشارکت متنوع است تا خطر سرمایه گذاری به حداقل برسد در حالی که چنین تنوعی برای سرمایه گذاران خرد به راحتی میسر نمی شود.

3 - سادگی: سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ساده است و نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد ، همچنین خرید و فروش سهام صندوق به سهولت انجام می شود.

4- نقدینگی: صندوق این امکان را به شما می دهد که در سریع ترین زمان ممکن پول خود را نقد کنید و برای فروش واحدهای سرمایه گذاری خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری بسیار متنوعی در سطح جهان وجود دارد و به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری در سه دسته از ابزارهای مالی سرمایه گذاری می کنند:

اوراق دارایی (سهام)، اوراق بدهی (اوراق قرضه شرکتی) و اوراق قرضه، مشارکت دولتی (بدون ریسک)

بازده صندوق های سرمایه گذاری

بازدهی در صندوق ها با استفاده از ارزش خالص دارایی یا NAV ارزیابی شده و واحدهای آن قیمت گذاری می شود. یکی از انواع معروف صندوق های سرمایه گذاری، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (Exchange Traded Fund) یا ETF نام دارد که گرچه مانند صندوق های سرمایه گذاری معمولی است ولی مانند یک سهم در بازار سرمایه معامله و قیمت آن در نتیجه عرضه و تقاضا مشخص می شود.

عملکرد و کارنامه یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران:

بازدهی مناسب صندوق های سرمایه گذاری می تواند باعث جذب میلیاردها تومان از سرمایه های سرگردان جامعه به سوی آنها باشد.

با اجرایی شدن توافق برجام،انتظار می رود که شاهد رشد و بازدهی مطلوب این صندوق ها در بورس کشور باشیم و طیف وسیعی از سرمایه گذاران و فعالان بازار برای خرید واحدهای صندوق ها روی آورند.

امری که می تواند مهر تاییدی بر حضور فعال‌تر این نهادهای مالی در بازار سرمایه کشور باشد. تحولات مدیریتی در صندوق‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال 86 پا به عرصه ظهور گذاشتند.

در ابتدای ورود، مدیریت پرتفوهای کوچکی را برعهده داشتند و بر اساس اصل هزینه و فایده، انگیزه جذب نیروهای متخصص را نداشتند. اغلب این صندوق‌ها براساس اطلاعات و اخبار و شایعات روزانه، اقدام به خرید و فروش سهام می‌کردند که گاهی اوقات نیز همراه با بازدهی مثبت بورس، بازدهی‌های مناسبی را کسب کرده بودند ولی با بروز مشکلات و رکود بازار به خصوص از 10 دی ماه 92 تا 10 دی ماه 94 شاهد خروج و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاران حقیقی بودیم امری که منجر به تشدید صف‌های فروش و کاهش بیشتر قیمت سهام در بورس شد.

اما با شروع سال جدید میلادی(سال 2016) و توافق برجام، اکثر صندوق‌ها با در اختیار گرفتن متخصصان مالی، خرید و فروش‌های صندوق‌ها را از معامله‌گران ... به مدیران سرمایه‌گذاری منتقل کرده‌اند که منجر به مدیریت بهتر و خرید و فروش‌های کمتر صندوق‌ها شده است.

بازدهی صندوق‌ها نیز عملکرد مناسبی را حداقل در یک سال اخیر نشان می‌دهد بطوریکه برخی از این صندوق‌ها از جمله صندوق نقش جهان، پارس گستر و کارآفرینان برتر آینده حتی عملکردی بهتر از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده اند.

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قدرت نقدشوندگی بالای آنهاست چرا که سرمایه‌گذاران در هر زمانی که نیاز به منابع (پول) خود داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به مدیریت صندوق، تقاضای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری شده خود را دهند و در اندک زمان قانونی به منابع خود دسترسی داشته باشند. در حالی که سایر نهادهای مالی فعال در بازار، چنین مزیتی برای سهامداران لحاظ نشده است.

علاوه بر این مزیت ، می‌توان به مدیریت حرفه ای صندوق‌ها توسط کارشناسان خبره اشاره کرد که با توجه به متنوع‌سازی سبد سهام، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند و سعی در مدیریت سبدی متوازن، چابک و پویا برای سهامداران خود دارند.

از سوی دیگر، با تحت نظارت بودن صندوقها توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، مدیران صندوق‌ها تعهد داند که در چینش پرتفوی سهام صندوق نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهند تا قادر به تداوم فعالیت شایسته و حفظ اعتبار صندوقهای خود در عرصه فعالیت های اقتصادی خویش باشند.

این در حالی است که معافیت مالیاتی سود حاصل از سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، و کاهش هزینه‌های آن در مقایسه با سایر نهادها ، می‌تواند از مهم‌ترین مزیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار تعریف شود.

نیاز به اصلاح قوانین در صندوق ها

بدون شک صندوق های ما در بورس نیاز به اصلاحاتی دارد و به نظر می رسد تا زمانی که عوامل لازم برای بهبود عملکرد این صندوق‌ها مهیا نشود، از استقبال حداکثری مردم و سرمایه گذاران برخوردار نباشند. قوانین صندوق ها باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا با کاهش بوروکراسی‌ها در مراحل پذیرش، ثبت و شروع به فعالیت صندوق‌ها کاهش یافته و زمینه برای فعالیت‌های سریع‌تر آنها مهیا شود.

همچنین به منظور تشویق مدیریت صندوق‌ها، کارمزد اخذ شده برای مدیریت صندوق باید بیشتر از ضامن نقدشوندگی باشد و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای به‌روز‌‌رسانی و ارائه گزارش‌های سریع‌تر و دقیق‌تر در حوزه فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارتقا یابد تا خدمات بهتری به سرمایه‌گذاران ارائه شود.

در ضمن با تبلیغات مفید و فرهنگ سازی بین عامه مردم، می باید مزیت‌های سرمایه ‌گذاری در صندوق ها اطلاع رسانی شود تا بتوان زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بیش از پیش فراهم کنید.

401/602

کد خبر: 605077

وب گردی

وب گردی