موجودات فضایی به زمین پیام می‌فرستند؟

این بار دیگر دانشمندان هم حیرت زده شده‌اند و نمی‌دانند با چه پدیده‌ای روبرو شده‌اند. دانشمندان برای اولین بار در جهان سیگنال‌های رادیوئی را کشف کرده‌اند که به صورت تکرار شونده و ممتد از منبعی ناشناس در فضا ارسال می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبر آنلاین، این بار دیگر دانشمندان هم حیرت زده شده‌اند و نمی‌دانند با چه پدیده‌ای روبرو شده‌اند. دانشمندان برای اولین بار در جهان سیگنال‌های رادیوئی را کشف کرده‌اند که به صورت تکرار شونده و ممتد از منبعی ناشناس در فضا ارسال می‌شود.

فوران های نیرومند امواج رادیویی که به نام فوران های رادیویی زودگذر یا تند (FAST) شناخته شده اند، همانند نور آنی فلش دوربین در آسمان پدیدار می شوند.

اما بر اساس پژوهشی که در نشریه نیچر {اینجا} منتشر شده،دانشمندان به تازگی یک فوران رادیویی یافته‌اند که بیشتر مانند یک چراغ چشمک‌زن یا رقص نور به نظر می‌رسد. در این رویداد چندین بار فوران های درخشانی از امواج رادیویی دیده شده است.

فوران های رادیویی زودگذر یا FRBها تا سال ۲۰۰۷ دیده نشده بودند. هر چند دانشمندان برآورد می کنند که هر روز هزاران مورد از آنها رخ می‌دهد، FRB تازه هجدهمین موردی است که تاکنون دریافت شده است. ولی چرا هیچ یک از FRBهای دیگر چنین رفتار تکرارشونده‌ای نداشتند؟

جیسون دبلیو.تی. هسلز، نویسنده اصلی پژوهش و دانشمند دستیار در بنیاد اخترشناسی رادیویی هلند (ASTRON) می گوید: «این امکان هست که ما تاکنون تنها درخشان ترین فوران های FRB را دیده باشیم.»

هسلز رهبر گروهی است که به کمک رادیوتلسکوپ آرسیبو در پورتوریکو رشته ای از ۱۱ فوران تکرارشونده را از چشمه ای یکسان در فضا دریافت کردند. او می‌گوید: «آرسیبو قدرت بسیار بیشتری دارد که به ما کمک می کند تپ های بسیار ضعیف تر را نیز ببینیم، و بنابراین شانس آشکارسازی تکرارها نیز بیشتر می شود.»

یک آشکارسازی بی‌سابقه

برآورد می شود که هر روزه نزدیک به ۱۰ هزار FRB در سرتاسر آسمان رخ می دهد. انرژی‌ای که این فوران ها در بازه زمانی بسیار کوتاه و میلی ثانیه ای خود آزاد می کنند هم ارز انرژی‌ است که خورشید در ۱۰ هزار سال تولید می کند. ولی بازه زمانی کوتاه آنها و پیش‌بینی ناپذیر بودنشان مشاهده آنها را دشوار و چالش برانگیز کرده است. همه FRBهایی که تاکنون دیده شده‌اند رویدادهایی تک-درخشی بودند؛ بر پایه بیانیه بنیاد اخترشناسی رادیویی هلند، این تنها رویداد چند-درخشی است که تاکنون دیده شده است.

20103

کد خبر: 605137

وب گردی

وب گردی