فالکن ۹ پرتاب شد و باز هم فرود نیامد

بعد از چند بار به تاخیر افتادن پرتاب موشک فالکن ۹، بالاخره دیروز این موشک پرتاب شد تا ماهواره‌‌ای مخابراتی را در مدار زمین قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفت ولی باز هم استیج اول این موشک در فرود روی شناور واقع در اقیانوس ناکام بود و بدین ترتیب سریال‌ فرودهای ناموفق موشک‌های اسپیس‌ایکس ادامه پیدا کرد.

در یک هفته و نیم گذشته پرتاب موشک فالکن ۹ حامل ماهواره‌ی مخابراتی شرکت SES واقع در لوکزامبورگ به دلایل مختلف به تاخیر افتاد. از جمله در یکشنبه‌ی گذشته که پرتاب در آخرین ثانیه‌ها لغو شد. با این حال بالاخره دیروز از سکوی پرتاب واقع در فلوریدا پرتاب شد و ماهواره‌ی تلوزیونی با موفقیت در مدار قرار گرفت. هرچند مدیران اسپیس‌ایکس قبلا اعلام کرده بودند که به دلیل مسیر خاص پرتاب این موشک، احتمال موفقیت در فرود استیج اول خیلی کم است، ولی به هر حال اسپیس‌ایکس باز هم شانس خود را برای فرود آوردن استیج اول روی شناوری که در اقیانوس اطلس و فاصله‌ی ۶۰۰ کیلومتری از ساحل قرار گرفته بود امتحان کرد. استیج اول مثل دفعات گذشته محکم به سطح شناور برخورد کرد و منفجر شد. ایلان ماسکمدیر اسپیس‌ایکس بعد از این اتفاق در توییتر خود نوشت: «موشک فرود سختی روی شناور داشت. انتظار نداشتیم این کار عملی شود، ولی پرواز بعدی شانس خوبی [برای فرود] خواهد داشت.»

شرکت SES از اینکه ماهواره‌اش در مدار قرار گرفته خوشحال است. این ماهواره باید چند ماه پیش به فضا می‌رفت ولی SES منتظر ماند که اسپیس‌ایکس بعد از ناکامی در فرود موشک قبلی خودش را جمع و جور کند. SES از جمله شرکت‌هایی است که از اسپیس‌ایکس حمایت می‌کند و ابراز علاقه کرده که ماهواره‌ی بعدی را با موشک بازیابی شده‌ی اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کند. منظور SES، پرتاب ماهواره با استفاده از استیج اول آن موشک فالکن ۹ است که اوایل زمستان امسال با موفقیت روی زمین فرود آمد.

در ماه‌های آینده اسپیس‌ایکس روزهای پر استرسی را تجربه خواهد کرد چرا که قرار است نسل بعدی ماهواره‌های مخابراتی ایریدیوم که پشتیبانی از مکالمات تلفن‌های ماهواره‌ای را بر عهده دارند را به مدار زمین ببرد. بعلاوه‌ی اینکه احتمالا موشک «فالکن هوی» (Falcon Heavy) باید اولین پرتاب خودش را انجام دهد. فالکن هوی بزرگترین و قوی‌ترین موشک اسپیس‌ایکس است.

اسپیس‌ایکس یک شرکت فضایی خصوصی با مدیریت ایلان ماسک سرمایه‌دار مشهور است که عمدتا روی موشک‌های با قابلیت استفاده‌ی مجدد کار می‌کند.

20103

کد خبر: 605162

وب گردی

وب گردی