گردش مالی سالانه ۱۶۰۰ میلیارد دلاری تجارت مواد مخدر؛ ناامنی، فسادهای مالی، جنایت و اقتصاد نامناسب

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: گردش مالی سالیانه حدود ۱۶۰۰ میلیارد دلاری در تولید و توزیع مواد مخدر در جهان که اقتصادی ناسالم را به همراه خواهد داشت، نقش بسزایی در ناامنی، فسادهای مالی، جنایت، اقتصاد نامناسب و... دارد.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز افشار در همایش «اعتیاد و جوانان» که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با توجه به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفت: براساس این گزارش در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون نفر حداقل یکبار اقدام به مصرف مواد مخدر کرده‌اند که برای تأمین مواد مخدر مصرفی این تعداد، حدود ۱۱ میلیون نفر در تولید و توزیع فعالیت داشته‌اند.

او گفت : مواد مخدر علاوه بر تأثیر منفی بر جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بواسطه هدف قرار دادن جوانان بر جنبه اجتماعی کشور‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با توجه به تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی و افزایش گرایش بانوان به مصرف مواد مخدر در ایران، گفت: در طول ده سال گذشته میزان مصرف مواد مخدر صنعتی از ۳ درصد به ۲۵ درصد و گرایش مصرف در بانوان، دو برابر افزایش داشته که به حدود ۱۰ درصد رسیده است.

افشار با بیان اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی تأثیر مخربی بر ذهن و کنترل شخصیتی مصرف کننده دارد اضافه کرد: علاوه بر انتقال و توسعه ایدز و بیماریهای نوپدید از راه سرنگ‌های مشترک در تزریق مواد، به دلیل تخریب ذهنی‌ای که مواد صنعتی دارند عواملی نظیر رفتارهای جنسی مخاطره آمیز نیز در گسترش و انتقال بیماری‌ها تأثیر بسزایی دارند.

او آمار معتادان در ایران را از متوسط جهانی بالا‌تر دانست و گفت: همسایگی با کشوری که مرکز تولید مواد مخدر سنتی در دنیا است، تغییر فاحش دیدگاه‌ها و ارزش‌ها در بین نسل‌ها و از بین رفتن ارزش‌ها زنگ خطری است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

افشار با بیان اینکه میل به رسیدن به کمال در هر چیزی، جزئی از ذات انسان‌ها است، گفت: در ایران عواملی نظیر کنجکاوی، دست یافتن به تفریح و لذت بیش از حد، افزایش راندمان فکری، جسمی و افزایش توانایی جنسی از جمله عواملی است که متأسفانه جوانان برای رسیدن به آن‌ها به سمت مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

او بازگشت و ترک مواد مخدر به ویژه صنعتی را بسیار سخت دانست و گفت: هیچ کسی در برابر مصرف مواد مخدر مصونیت ندارد. اعتماد به نفس کاذب در برخی از افراد به تصور اینکه آنها معتاد نخواهند شد و مصرف را به اصطلاح تفننی قلمداد می‌کنند خود عاملی است بر اعتیاد آنها. بنابراین در هر سن و هر موقعیت اجتماعی که قرار دارید همواره در مقابل استفاده از مواد مخدر به هر دلیلی تنها از واژه «نه» استفاده کنید.

20103

کد خبر: 605194

وب گردی

وب گردی