مشکلات پرداخت وام ۱۶۰ میلیونی مسکن/ بازار مسکن با این مسکّن ها از خواب بیدار نمی شود

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران، وام ۱۶۰ میلیون تومانی را فقط یک مسکّن دانست و گفت: برخی شعب این وام را به خانه‌هایی که قیمت کمتری از اصل و سود وام دارند، نمی‌پردازند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن محتشم در نشستی خبری با اشاره به اینکه وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن فقط به عنوان یک مسکّن عمل می کند و تاثیر دیگری ندارد، گفت: این وام نیاز به سپرده گذاری ۸۰ میلیون تومانی دارد و مخصوص خانه اولی ها است، ضمن آنکه تا زمانیکه دوره انتظار وام به سر نیاید وارد بازار نمی شود.

وی، با بیان اینکه بنابراین وام ۱۶۰ میلیون تومانی شامل همه نمی شود، افزود: مشکل دیگری که این وام دارد، این است که برخی شعب بانک مسکن این وام را برای خانه هایی با قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت نمی کنند؛ در واقع بانک قیمت خانه را به نرخ امروز محاسبه می‌کند اما برای بازپرداخت اصل و سود وام را در نظر می گیرد و اگر اصل و سود بیشتر از قیمت فعلی خانه شود، وام را نمی پردازد.

بازار مسکن با این مسکّن ها از خواب بیدار نمی شود

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اعلام اینکه بازار مسکن وارد چهارمین سال رکود شده است، اظهار داشت: بازار مسکن در خواب سنگینی فرو رفته است و با این مسکّن ها از خواب بیدار نمی شود. بازار مسکن تابع اقتصاد کلان است و تا زمانی که اقتصاد متحول نشود، بخش مسکن هم تغییری نمی کند.

محتشم، با بیان اینکه باید تدابیر جداگانه ای برای بخش مسکن اندیشیده شود، افزود: دولت باید با استفاده از راهکارهای صندوق توسعه ملی و یا ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه ای که بابت مابه التفاوت سود وام بافت های فرسوده اختصاص یافته است، بخش مسکن را از رکود خارج کند.

وی با بیان اینکه تجربه موفقی که در سال های گذشته بوده، پرداخت ۷۰ درصد از قیمت مسکن از سوی بانک های خصوصی است، گفت: بازار مسکن تااوایل تابستان سال آینده هم تغییری نمی کند، اما در تابستان ممکن است به دلیل فصل نقل و انتقالات تغییراتی داشته باشد اما چشمگیر نیست.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه شاید در نیمه دوم سال آینده تغییراتی را شاهد باشیم، اظهار داشت: موضوع مسکن قسطی در حال پیگیری است و احتمال دارد تا پایان سال قراردادی را با یک بانک خصوصی منعقدکنیم که کارمزد تضمین وام ۱۰۰ میلیون تومانی را تا ۲ درصد در نظر بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن در ساختمان تهران در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اسفند در برج میلاد، گفت: انجمن انبوه سازان برای افزایش کیفیت ساخت و ساز با همکاری دانشگاه خواجه‌ نصیر گواهینامه کیفیت به پروژه ها صادر می‌کند.

محتشم با اشاره به اینکه سازنده‌ها با دریافت این گواهینامه می‌توانند پروژه های خود را با اعتماد بیشتری به فروش برسانند، افزود: این گواهی اجباری نیست، بلکه هر سازنده‌ای می‌تواند برای پروژه خود آن را دریافت کند.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: تفاوت این گواهینامه با شناسنامه فنی ملکی این است که شناسنامه فنی ملکی فقط مشخصات نوشته می‌شود و در آن نوع مصالح و نیروی انسانی و خدمات درج می‌شود اما کیفیت در آن مطرح نیست اما با این گواهینامه می‌توان طول عمر ساختمان‌ها که در تهران حدود ۳۰ سال است، به عددی بالاتر برود و به کشورهای پیشرفته نزدیک شود.

401/602

کد خبر: 605626

وب گردی

وب گردی