برخورداری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران پرسنل نیروهای مسلح از مزایای بیمه عمر و حوادث

نمایندگان مردم در خانه ملت، با تصویب لایحه اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های تابعه یا وابسته به آنها، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران را مشمول قانون بیمه عمر و حوادث دانستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 17 اسفند) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های تابعه یا وابسته به آنها با 165 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محمدحسن آصفری در جریان قرائت گزارش یک شوری این لایحه گفت: لایحه اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های تابعه یا وابسته به آنها به شماره چاپ 1082 که به این کمیسیون به‌عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود،‌ در مورخ اول مهرماه 1393 با حضور کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: همه نمایندگان مجلس توجه دارند که باید از نیروهای مسلح و ایثارگران به هر طریق ممکن باید حمایت صورت گیرد. بخش اعظم نیروهای مسلح بازنشسته لشگری چشم‌انتظار تصویب این لایحه هستند.

در ادامه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به‌عنوان نماینده مخالف گفت: لایحه ارائه شده دارای ابهاماتی است. اینکه بخشی از بازنشستگان را مشمول قانون بیمه عمر و حوادث قرار دهیم و گروهی دیگر را مستثنی کنیم، موجب تبعیض می‌شود.

وی در ادامه گفت: ابهام دیگری که وجود دارد این است که آیا می‌توان قانونی را که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده است، در مجلس شورای اسلامی آن را تغییر داد؟

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: اینکه بازنشستگان نیروهای مسلح باید مورد توجه قرار گیرند، صحیح است، اما آنها دارای صندوق بازنشستگی مستقل هستند که از لحاظ حقوقی مستقل هستند.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ابهام مطرح شده توسط جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی می‌تواند قانون را بسط دهد و این موضوع منع قانونی ندارد. قوانین مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای زمان است و قانون تصویب شده مربوط به سال 1376 بوده است.

در ادامه آصفری در موافقت با لایحه مطرح شده گفت: بیمه‌های عمر عموماً مشمول بازنشستگان کشوری می‌شود و بازنشستگان لشگری از این حق محروم هستند، این دوگانگی موجب نارضایتی میان بازنشستگان نیروهای مسلح و خانواده‌های آنها شده است. بازنشستگان نیروهای مسلح در کنار شاغلان باید از بیمه عمر و حوادث بهره‌مند شوند.

نادر قاضی‌پور نیز در مخالفت با لایحه مذکور گفت: مخالفت بنده بابت از قلم افتادن کسانی است که در دوران دفاع مقدس خدمت کرده‌اند، اما اکنون بازخرید شده‌اند. ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، باید سوال کرد که چرا نیروهای پیمانی یا عزیزانی که بازخرید شده‌اند، مشمول بیمه عمر و حوادث نیستند؟

محمدرضا پورابراهیمی نیز در موافقت با لایحه اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های تابعه یا وابسته به آنها گفت: مخالفان محترم صحبت‌هایی را که بیان داشتند، به نوعی در موافقت با لایحه مطرح شده بود. موضوعی که در دستور کار است، رفع اشکالی است که قبلا صورت گرفته و تصمیم امروز نمایندگان ملت، بخش عمده‌ای از مشکلات نیروهای مسلح را حل خواهد کرد.

وی افزود: در سال 1376 به دلیل یک غفلت یک موضوع اساسی یعنی بیمه عمر و حوادث بازنشستگان نیروهای مسلح به فراموشی سپرده شد، اما این موضوع باید امروز حل شود.

در ادامه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با ماده واحده لایحه مذکور با 154 رأى موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس این ماده واحده؛ در عنوان قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به آنها مصوب 19 مهر 1376 مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از واژه "پرسنل" عبارت "و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران" اضافه شده و متن زیر به‌عنوان تبصره 2 به ماده یک قانون اضافه می‌شود:

تبصره 2- بازنشستگان و وظیفه‌بگیران هر یک از صندوق‌های موضوع این ماده با کسر و پرداخت نیم درصد (5٪) از حقوق ماهانه آنها و پرداخت سهم دولت عضو آن صندوق محسوب و از مزایای مربوط برخوردار می‌شوند.

203/201

کد خبر: 605769

وب گردی

وب گردی