قرارداد علی رهبری به پایان رسیده است/ بودجه سال آینده به تئاتر نگاه ویژه ای دارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرپرست دفتر موسیقی، گفت: با توجه به پایان مهلت حضور ایشان در این سمت، برای تعیین مدیر جدید توسط وزیر ارشاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حسین نوش‌آبادی در این‌باره توضیح داد: با توجه به این‌که مجالی برای تمدید حکم قبلی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد وجود ندارد، این هفته یا به حکم قطعی خواهیم رسید یا جابه‌جایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او همچنین درباره استعفای علی رهبری از مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران و وضعیت این ارکستر، اظهار کرد:‌ شخص رییس‌جمهور نقش موثری در احیای ارکستر سمفونیک ملی و تهران داشت و با پیگیری وزیر و معاونت هنری، این پیگیری‌ها به ثمر نشست و بعد از چند سال وقفه و تعطیلی توانستیم شاهد فعالیت این دو ارکستر باشیم. با توجه به وجود دغدغه‌های مالی، تلاش شد با کمک شخص آقای نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بخش زیادی از اعتبارات این ارکسترها تأمین شود. همچنین تلاش زیادی شد تا علی رهبری که در ایران نبود، به کشور بیاید و مدیریت ارکستر سمفونیک را برعهده بگیرد که شاهد تلاش خوب و زحمات زیاد او بودیم.

او با اشاره به این‌که قرارداد علی رهبری یک ساله بوده و به پایان رسیده است، گفت: بعد از انعقاد قرارداد یک ساله با علی رهبری، قرار شد که اگر با او به تفاهم برسیم که این قرارداد تمدید شود؛ اما متأسفانه استعفای ایشان که مقارن با اتمام مدت قراردادش بود، اقدامی عجولانه و غیرمنطقی بود که سوژه رسانه‌ها شد. اگر رهبری علاقه‌مند باشد، وزارت ارشاد از ادامه همکاری با او استقبال می‌کند و اگر تمایل نداشته باشد، مشکلات به‌صورت صمیمانه حل و فصل خواهد شد.

وی تأکید کرد:‌ به هر حال ما آمادگی داریم که از تخصص و توانمندی او برای ادامه کار استفاده کنیم و آمادگی تمدید و تجدید قرارداد با ایشان از طرف وزارت ارشاد وجود دارد.

نوش‌آبادی که 17 اسفندماه در یک نشست سخن می‌گفت، درباره راه‌اندازی سامانه VOD (سامانه نمایش درخواستی) نیز اظهار کرد:‌ این سامانه طرحی بود که از مدت‌ها قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و در نهایت، تصمیم گرفته شد که سامانه نمایش درخواستی برای فیلم‌های مجوزدار و اکران‌شده که در کشور تولید شده‌اند، از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی راه‌اندازی شود. این تصمیم در چارچوب تقویت صنعت سینما و رونق اقتصاد آن گرفته شد تا پاسخگوی درخواست مردم باشد و فیلم‌ها به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

او ادامه داد: VOD می‌تواند به تفاهم و انس بیشتر مردم با حوزه فیلم و سینما و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کند. همچنین احترام و تکریمی برای مردم است تا در اسرع وقت، فیلم‌های مورد علاقه‌شان را ببینند. این سامانه مانعی برای فعالیت‌های دیگر بخش‌ها نیست و همه می‌توانند در آن سهیم باشند.

وی همچنین درباره وضعیت اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در کشورهای خارجی نیز گفت: اکران این فیلم در بعضی کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای دنیا مورد استقبال قرار گرفته است. این فیلم به‌عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد، اما از کسب امتیاز لازم بازماند، هرچند این عدم موفقیت، لطمه‌ای به سیر صعودی اکران این فیلم در کشورهای دیگر نمی‌زند. این فیلم جلوه‌ای رحمانی از اسلام و شخصیت پرعطوفت پیامبر مهربانی را در شرایطی که دنیا به سمت تبلیغ اسلام خشونت‌طلب می‌رود، نشان می‌دهد. این فیلم می‌تواند برد و توفیق بزرگی داشته باشد و پیامبری را که پیامبر گذشت و رفعت بوده است، به دنیا معرفی کند.

او ادامه داد: آن‌هایی که شاهد موفقیت این فیلم بودند، تلاش کردند فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در کشورهای دیگر اکران نشود تا مردم این کشورها و حتی کشورهای غیرمسلمان، با چهره تابناک پیامبر (ص) و پیام‌های والای اسلام آشنا نشوند؛ اما ما همچنان از آن فیلم حمایت می‌کنیم.

نوش‌آبادی همچنین با بیان این‌که حمایت از حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی در سال آینده هم در دستور کار وزارت ارشاد است، گفت: در سال 94 سعی کردیم برای این حوزه اعتباراتی را جذب کنیم. بسیاری از سالن‌های نمایش در شهرستان‌ها و استان‌ها بازسازی شدند و بسیاری از سالن‌های سینما به‌صورت چند منظوره برای تئاتر و هنرهای نمایشی مورد استفاده قرار گرفتند. نگاه وزارت ارشاد به تئاتر و هنرهای نمایشی، نگاهی کیفی است و خوشبختانه در بودجه سال آینده به این بخش، توجه ویژه‌ای شده است.

او افزود: امیدواریم مجلس هم مطابق لایحه بودجه‌ای که برای سال 95 تقدیم شده، تصمیم‌گیری کند و کمتر از بودجه‌ای که به این بخش اختصاص داده شده است، به تصویب نرسد. ما سعی می‌کنیم با همان سهم ناچیز و مأموریت‌های سنگینی که بر دوش داریم، کار را جلو ببریم. ممکن است با معضلاتی هم روبه‌رو شده باشیم، اما هیچ بخشی را فدای بخش دیگر نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که باید در بخش سینما به تکنولوژی و فناوری‌های نوین هم توجه شود، افزود: در تمام معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت ارشاد برای سال‌های پسابرجام و پساتحریم برنامه‌ریزی شده است. قطعا فضای جدیدی است که باید به آن توجه شود. ما برای همه بخش‌ها برنامه داریم. از جمله این‌که قرار است گروه‌های هنری، خوانندگان، هنرمندان بخش موسیقی و فعالان بخش هنر به‌صورت رسمی به کشورهای دیگر اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، نوش‌آبادی همچنین درباره جشنواره فیلم فجر اظهار کرد:‌ امسال تلاش شد از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری جشنواره‌ای آبرومند استفاده شود و به نظرم جشنواره موفق‌آمیزی بود. با این حال، منکر نقاط ضعف آن نیستیم و اعتقاد دارم امسال سینمای فجر، هم به‌لحاظ محتوایی و کیفی برتر بود و هم تلاش شد عوامل اجرایی با تقسیم کار درست، مشکلات را به حداقل برسانند.

او ادامه داد: علاوه بر حضور کارگردانان و هنرمندان مطرح در جشنواره، حضور بخش غیردولتی و سهیم شدن بسیاری از استان‌ها در اکران فیلم‌های منتخب، از نقاط مثبت جشنواره بود؛ اما با این حال، نمی‌توان یک ارزیابی مطلق برای آن قائل شد. سعی می‌کنیم نقاط ضعف را به حداقل برسانیم تا در آینده شاهد جشنواره‌ای در تراز فرهنگ ملی و اسلامی کشور باشیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش ممتاز رسانه‌ها در ایجاد حماسه بزرگ انتخابات، اظهار کرد: حماسه هفتم اسفند پاسخ مردم به فرمان مقام معظم رهبری و اعتماد به نظام و دولت و نیز حمایت و پشتیبانی از سیاست‌های اعتدالی در عرصه‌های داخلی و خارجی و پرهیز از افراطی‌گری بود. مردم با حضور گسترده‌ی خود در انتخابات، نشان دادند پیوندهای عمیق مردم با نظام، انقلاب و رهبری ناگسستنی است و مردم بدون نگاه حزبی به انقلاب وفادار هستند. در سالی که از طرف رهبری، سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شد، مردم با حضور در انتخابات به‌صورت عینی و مصداقی، به این شعار پاسخ دادند. انتخابات و مشارکت مردم دستاورد بزرگ نظام، رهبری و مردم است.

او افزود: در این راستا نباید نقش موثر و تعیین‌کننده رسانه‌ها و مطبوعات را در حضور حداکثری مردم نادیده گرفت. رسانه‌های مکتوب و مجازی نشان دادند در نظام مردم‌سالار دینی می‌توانند به‌عنوان رکن چهارم قدرت تأثیرگذار باشند و در توسعه سیاسی و مشارکت مردم، ایفای نقش کنند.

وی اظهار کرد: انتخابات نشان داد که رسانه می‌تواند در بالاترین سطح توانایی، گفتمان‌سازی داشته باشد و فضای اجتماعی را از پیام‌های خود چنان پر کند که افکار عمومی تحت تأثیر قرار گیرد. در دوران پسابرجام از جامعه رسانه‌ای کشور انتظار می‌رود که در راستای ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی که از مطالبات جدی رهبری و هماهنگ با برنامه ششم توسعه است، گام بردارند و جامعه را در مسیر رسیدن به اقتصاد درون‌زا تشویق کند.

نوش‌آبادی با اشاره به ایجاد پارک‌های فرهنگ و هنر و شهر رسانه‌ای، گفت:‌ وزارت ارشاد در راستای حمایت از رسانه‌ها به‌دنبال ایجاد پارک‌های فرهنگ و هنر و شهر رسانه‌ای است. شهر رسانه‌ای به شهری گفته می‌شود که همه خدمات مربوط به صنایع رسانه‌ای در آنجا تجمیع می‌شود و یکی از کارکردهای آن، ایجاد تجارت رسانه‌ای در سطح بازارهای بین‌المللی است. شهر رسانه‌ای به‌عنوان مرکز فرهنگی در سیستم شهری و با توجه به روابط جغرافیایی در سطح ملی و منطقه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. این شهر دربرگیرنده بخش‌های بازاریابی، چاپ و نشر، خرید و فروش محتوا و تولید است. ایجاد پارک‌های فرهنگ و هنر و تأسیس شهر رسانه‌ای در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و از اهداف برنامه پنجم توسعه است.

او اضافه کرد: امروزه صنعت رسانه می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، عرصه فرهنگ و هنر را تغذیه و نیازهای آن را برطرف کند. با تأسیس و راه‌اندازی شهر رسانه، فعالیت‌های فرهنگی - هنری و اقتصاد فرهنگ رونق پیدا می‌کند و امکان ارتقای سطح رقابت در منطقه و جهان فراهم می‌شود.
503502

کد خبر: 605847

وب گردی

وب گردی