چگونه حزب فاشیست اسلواکی بیشترین کرسی را به دست آورد

حزب حاکم در اسلواکی در حالی پس از انتخابات شنبه همچنان در قدرت که رأی اکثریت در مجلس را از دست دادند. امری که که می‌تواند موقعیت اسلواکی را در مشکلات مقابله با اتحادیه اروپا از جمله بحران پناهجویان این قاره تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز، رورنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به موضوع انتخاب رابرت فیکو به نخست‌وزیری و مخالفت حزب سوسیال دموکراسی فیکو با ورود پناهجویان به اسلواکی و همچنین دیگر نامزد انتخابات نخست‌وزیری ماریان کوتلبا و مشکلات حزبش می‌پردازد.

حزب حاکم در اسلواکی در حالی پس از انتخابات شنبه همچنان در قدرت که رأی اکثریت در مجلس را از دست دادند. امری که که می‌تواند موقعیت اسلواکی را در مشکلات مقابله با اتحادیه اروپا از جمله بحران پناهجویان این قاره تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش آسوشیدپرس، حزب سوسیال دموکراسی (اسمر) با 28.3 درصد رأی برنده انتخابات شد که 49 کرسی از 150 کرسی در پارلمان را دربر می‌گیرد. آخرین انتخابات اسلواکی در سال 2012 برگزار شد و آقای فیکو 44.4 درصد از رأی و اکثریت در قوه مقننه را به دست آورد.

28.3 درصد از رأی برای حزب سوسیال دموکراسی به اندازه‌ای کافی نیست که اطمینان حاصل کند که حزب او با حزب آزادی و 12.1 درصد از رأی و 21 کرسی در مجلس را به دست آورد برابری کند. حزب محافظه‌کار«اولانو – نووا» 11 درصد از رأی را به دست آورد. حزب راست افراطی 8 درصد از رأی و 14 کرسی را در پارلمان به دست آورد. با وجود تقسیم انتخاباتی، فیکو گفت که برای بازسازی یک ائتلاف تلاش خواهد کرد که باعث پیشرفت کشور می‌شود. این پیشرفت احتمالا با حزب ملی اسلواکی که در 8.6 درصد از رأی را به دست آورد تحقق می‌یابد.

به نقل از روزنامه گاردین، فیکو گفت: همان‌گونه که حزبمان در انتخابات پیروز شد، تعهد داریم که سعی کنیم یک دولت معنی‌دار و پایدار را ایجاد کنیم. این آسان نخواهد بود. من این را به وضوح می‌گویم.

به منظور به دست آوردن اکثریت دولت، حزب فیکو باید یک ائتلاف با گروه‌های متعدد را تشکیل دهد که فیکو از تشکیل آن جلوگیری می‌کند. حزب فیکو یک برنامه راهبردی دارد که شامل عقاید و احساسات ضد مهاجران قوی و ضد اسلامی است. حزب فیکو خود را از بحران پناهجویان خارج کرده است و مخالفت شدید خود را با ورود پناهجویان به اسلواکی اعلام کرده است.

کشورهای دیگر در منطقه بالکان و اروپای مرکزی در میان افزایش مهاجران گرفتار شده‌اند، مخالفت فیکو با سهمیه پناهندگان توسط اتحادیه اروپا و مقاومت او در برابر توهم چند فرهنگی که باعث می‌شود اسلواکی به یکی از کشورهای اروپایی ضدمهاجرپذیر تبدیل شود.

با وجود موقعیت سوسیال دموکراسی (اسمر(، مشکلی در اسلواکی مانند اعتصاب معلمان، بیکاری، فساد در سیستم بهداشت و درمان و ... ممکن است رأی‌ها را از حزب ضدمهاجر فیکو به احزاب دیگر مانند حزب راست افراطی ملی‌گرای ماریان کوتلبا که به مشکلات داخلی رسیدگی می‌کنند منحرف کند.

آقای کوتلبا، رهبر پیشین حزب نئونازی که در حال حاضر ممنوع شده است، در طول یک عملیات موفقیت‌آمیز برای فرمانداری منطقه که در آن او از دولت همدست نازی اسلواکی در جنگ جهانی دوم ستایش به عمل آورد که این باعث بدنامی او در سال 2013 شد. اقتصددانان او را مردی توصیف کردند که دوست دارند لباس‌های نظامی فاشیست‌های دهه 30 و 40 را بپوشد.

موفقیت کوتلبا در سطح ملی در موقعیت اسلواکی در اروپا نیز تأثیرگذار است؛بسیاری از کشورها به طرز غیرعادی‌ای با احساسات طرفدار نازی در دولت مواجه هستند. کوتلبا مخالفت خودش را با اتحادیه اروپا، ناتو، سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و در حال حاضر با سیاستمداران فعلی اسلواکی اعلام کرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول وزیر امور خارجه اسلواکی، میروسلوو کجک گفت: درک اسلواکی در اروپا پیچیده‌تر خواهد بود چون ما یک فاشیست را به نمایندگی مجلس انتخاب کرده‌ایم.

تحلیلگر سیاسی ماریان لسکو گفت: ورود چهره‌های جدید به سیاست جایگزین حمایت گسترده‌تر از فیکو می‌شود که پیشرفت کوتلبا یکی از آنهاست. این امر سرخوردگی رأی‌دهندگان صرف نظر از تاثیر مقامات تازه انتخاب شده در سیاست اسلواکی را برجسته می‌سازد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ماریان لسکو در تلویزیون ملی اسلواکی گفت: دقیقا همان اتفاقی را که برای آخرین انتخابات جمهوری چک افتاد برای ما هم می‌افتد. دایناسورهای سیاسی عرصه سیاست را ترک می‌کنند و چهره‌های جدید وارد عرصه سیاست میشوند. ما باید به آنها عادت کنیم.

ترجمه: الهیار الهی

301301

کد خبر: 605849

وب گردی

وب گردی