زینعلی: افزایش 80 درصدی بنگاه داری بانک ها با انبوه سازان

این کارشناس اقتصاد مسکن، گفت: افزایش 80 درصدی مشارکت بانک ها در ساخت و سازهای انبوه با انبوه سازان باعث رونق ساخت و ساز و خروج مسکن از رکود نخواهد شد.

عباس زینعلی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مقرر شده است که مشارکت بانک ها با انبوه سازان 80 درصد افزایش پیدا کند، آیا این مصوبه منجر به تشدید بنگاه داری بانک ها نمی شود؟ گفت: امکان تشدید بنگاه داری بانک ها وجود دارد، اما بستگی به سیاست دولت دارد که آیا درصدد تقویت عرضه مسکن است یا خیر؟ چنانچه دولت به دنبال افزایش تولید و عرضه مسکن باشد باید اقداماتی در خصوص افزایش تقاضای موثر هم انجام دهد تا افزایش تقاضا، افزایش حجم عرضه را هم پوشش دهد.

او، با اشاره به اینکه افزایش تولید و عرضه به تنهایی برروی بازار مسکن تاثیر مثبت نمی گذارد،گفت: عرضه مسکن مهر در بازار بسیار زیاد بود، اما هیچ تاثیر مثبتی در روند بازار نداشت حتی در دوران رکود هم ساخت و سازهای مسکن مهر منجر به خروج مسکن از رکود نشد.

زینعلی، در ادامه گفت: زمانی بازار مسکن تحریک می شود که این بازار به سمت تقاضای موثر سوق پیدا کند، در غیر این صورت انباشت عرضه و مشارکت بانک ها در ساخت و سازهای انبوه با انبوه سازان باعث تقویت دوران رکود بازار خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن، گفت: افزایش 80 درصدی مشارکت بانک ها در ساخت و سازهای انبوه با انبوه سازان باعث رونق ساخت و ساز و خروج مسکن از رکود نخواهد شد به طوری که این عملکرد همانند وام 25 میلیونی خودرو است که در یک مقطع زمانی برای خروج از فشارهای لحظه ای به خودروسازان به متقاضیان خودرو داده شد، بنابراین این مصوبه فقط حمایت از انبوه سازان است.

این کارشناس اقتصاد مسکن، با انتقاد از متوقف شدن سیاست های گذشته مبنی بر نگرفتن پول زمین در ساخت و سازهای شهر پردیس، گفت: در گذشته انبوه سازان فقط پول ساخت و ساز مسکن را از مردم دریافت می کردند اما هم اکنون این امر به دلیل نداشتن سود و منفعت برای مسئولان دولتی متوقف شده است.

او، ادامه داد: درحال حاضر مسئولان درصدد تکمیل قردادهای قدیمی هستند و قراردادهای جدیدی را منعقد نمی کنند به گونه ای که می توان گفت بحث زمین بدون پول در حال پایان یافتن است.

این کارشناس اقتصاد مسکن، افزود: یکی از راهکارهای افزایش تقاضای موثر بریا خروج مسکن از رکود ارائه مسکن های بدون پرداخت پول زمین است که هم اکنون ارائه اینگونه مسکن ها متوقف شده است.

زینعلی، در پاسخ به این سوال که آیا وام 160 میلیون تومانی باعث خروج بازار مسکن از رکود می شود؟ گفت: ممکن است در ابتدا وام هایی که به متقاضیان پرداخت می شود منجر به رونق کوتاه مدت بازار مسکن شود، اما قطعا این وام های وسوسه انگیز در سیستم بانکی با توجه به احتمال این موضوع که آن بانک نتواند مطالبات یا اقساط وام را دریافت کند، اختلالاتی را به وجود خواهد آورد.

او ادامه داد: بنابراین این مطالبات به معوقات قبلی بانک اضافه می شود و باعث کاهش شدید منابع مالی بانک ها خواهد شد، در نتیجه بانک ها قادر به پرداخت وام در بخش های دیگر تولید نخواهند بود.

زینعلی،خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ بانکی قادر به پرداخت وام به بخش تولید نیست، تا قبل از این به هر بخش تولیدی که وام پرداخت کرد قادر به دریافت معوقات خود نشده است.

کارشناس اقتصاد مسکن در پایان تصریح کرد: به طور کلی وام مسکن هیچ تاثیری بر خروج مسکن از رکود نخواهد گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز، میرمحمدصادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، در تشریح مصوبه شورای پول و اعتبار درباره تسهیلات خرید مسکن، افزود: مشارکت بانک ها در ساخت و سازهای انبوه با انبوه سازان را تا 80 درصد افزایش دادیم تا ساخت و ساز رونق بگیرد.

102/602

کد خبر: 605934

وب گردی

وب گردی