دکتر طه هاشمی: دانشگاه محل تضارب آراست و نباید اجازه داد تک‌قطبی شود/ حمایت کورکورانه از هر حزب و جناحی اشتباه است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت صرف و کورکورانه از هر حزبی و جناحی را اشتباه برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه محل تضارب آرا است و نباید اجازه داد دانشگاه تک قطبی شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید طه هاشمی که به منظور شرکت در نخستین گردهمایی میان استانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به بوشهر سفر کرده، امروز با اعضای کانون‌های دانشجویی نشریات و کار‌شناسان حوزه فرهنگی واحد‌ها و مراکز آموزشی استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان دیدار کرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین گردهمایی میان استانی معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بوشهر گفت: با تدابیر در نظر گرفته شده تصمیم گیری بر آن شد با ایجاد حرکت عظیم فرهنگی در واحد‌ها و مراکز دانشگاهی در کشور به جای برپایی نشست‌های مشترک کشوری، این جلسات را در طیف کمتری برگزار کنیم تا بتوانیم بیشتر شنونده نکته‌نظرات، پیشنهادها، انتقادها و راهکار‌ها باشیم.

وی که در ابتدا اجازه نطق سخن و پرسش و پاسخ را به حاضران در نشست داده بود، کلام خود را با پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده آغاز و بیان کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، باید برای همه دانشجویان دایر شود؛ چون این گونه کارگاه‌های آموزشی تمرینی برای آماده سازی حضور دانشجویان در جامعه خواهد بود.

هاشمی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها امروز وارد نسل چهارم خود شده‌اند، عنوان کرد: دانشگاه زمانی در انجام رسالت خود موفق خواهد بود که در همه عرصه‌ها به صورت همزمان پیشرفت کند و نگذارد دانشجویان تک بعدی شده و زمان خود را صرفاً به امور خاصی خرج کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بر پایه عقلانیت و برنامه ریزی دقیق بنا شده است، بیان کرد: پیش از انقلاب، تحصیلات تکمیلی و حضور در دانشگاه فقط برای قشر خاصی امکانپذیر بود اما با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی به پیشنهاد مؤسس آن یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی، تحصیل در مدارج عالیه آموزشی را برای آحاد مشتاقان علم نه تنها در سرتاسر میهن عزیز اسلامی مان بلکه در بسیاری از کشور‌ها فراهم آورده است.

هاشمی با بیان اینکه ۵۶ درصد تحصیلات تکمیلی در سطح کشور را دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت می‌کند، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها در اشاعه علم و دانش موفق عمل کرده، بلکه باعث جلوگیری از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و حتی حوادث غیر مترقبه شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همین که یک دانشجو نیاز ندارد برای ادامه تحصیل از شهر و خانه خود دور شود و رنج و خطر سفر بین شهری را به جان بخرد، آرامش خاطر او و خانواده‌اش را به همراه دارد. این موضوع از شکل گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند که بسیار باارزش است.

وی توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه را نیازمند دیدی عمیق دانست و گفت: کارهای اساسی در این زمینه باید در قالب طرح‌های ماندگار فرهنگی صورت پذیرد تا افزون بر استقبال دانشجویان و سوق دادن آن به سمت پایان نامه‌های دانشجویی، تأثیر عمیق و گسترده خود را بر جامعه بگذارد.

هاشمی با تأکید بر مشی اعتدالی دانشگاه در زمینه‌های سیاسی بیان کرد: هرچند شاید در افکار و انظار عمومی، دانشگاه به ظاهر به سمت و گرایشی متمایل باشد اما با برابری و اعتدال در همه زمینه‌ها، هر حزب، سلیقه و گرایشی آزادانه در چارچوب قانون کشور در فضای دانشگاه فعالیت کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح‌های ماندگار فرهنگی به سه محوریت اصلی عمرانی، نهادی – ساختاری و رخدادی تقسیم شده‌اند، اضافه کرد: عمده‌ترین طرح‌های ماندگار دانشگاه در حوزه طرح‌های رخدادی خواهد بود که نتیجه آن مستقیم بر جامعه و سبک زندگی مردم اثر خواهد داشت.

هاشمی ادامه داد: مسائل و مشکلات پیش روی جوانان و جامعه ما زائیده جهان امروز است که بسیاری از آن‌ها در گذشته وجود نداشته و باید راهکارهای مناسبی که برگرفته از دین، زندگی ائمه و سیره پیامبران است ارائه دهیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از بودجه دانشگاه صرف مسائل فرهنگی می‌شود، بیان کرد: باید در حل معضلات فرهنگی همانند بروز آن به روز و مجهز باشیم چرا که اقتضای جامعه مدرن چنین موردی را ایجاب می‌کند.

دبیر هیات امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی این استان در زمینه‌های فرهنگی حضوری پررنگ داشته، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد مناسب خود همواره بیرقدار حضور در عرصه‌های فرهنگی است.

دکتر یوسف قیصری ادامه داد: با آیتم‌های موجود در بخشنامه‌های ابلاغی از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان نباید مصرف کننده صرف باشند؛ بلکه باید یاریگر کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سیاست‌ها و اهداف کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر را خوب و ارزشمند توصیف کرد و افزود: بحمداله شاهد برگزاری مراسم و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در استان بوده‌ایم که از جمله آن می‌توان بزرگداشت مقام شامخ شهدا، پاسداشت روز درختکاری و کاشت نهال به منظور یادبود شهدای انقلاب اسلامی، جشن دانش آموختگی دانشجویان و جشن ازدواج دانشجویی را نام برد.

قیصری از اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی در استان خبر داد و اضافه کرد: طرح‌های ماندگار فرهنگی در استان به خوبی پیگیری شده که از جمله می‌توان قرآن رمزدار معتقد اهرمی در واحد اهرم، تجلیل از مفاخر شهرهای استان، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در زمینه‌های فرهنگی و... را عنوان کرد.

دبیر هیأت امنای استان بوشهر با تأکید بر مدیریت قوی و توانمند دکتر میرزاده و معاونان او، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حضور دکتر میرزاده در رأس امور دانشگاه آزاد اسلامی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیرروز افزون این دانشگاه در تمامی عرصه‌ها از جمله فرهنگی، علمی، ورزشی و... بوده‌ایم.

رییس واحد بوشهر اضافه کرد: پیشرفت و توسعه جهشی تحصیلات تکمیلی، گسترش فعالیت‌ها مراکز رشد علم و فناوری و برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی، بخشی کوچک از دستاوردهای بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است.

پیش از این نشست، دکتر سیدطه هاشمی با غرس چند نهال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، روز درختکاری را ارج نهاد.

20101

کد خبر: 605944

وب گردی

وب گردی