برقراری ۲۴۴ رابطه کارگزاری/ ۷۴۴ ال سی گشایش شد

رئیس کل بانک مرکزی از برقراری ۲۴۴ رابطه کارگزاری پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: ظرف دو هفته اخیر ۷۴۴ ال سی گشایش شده است.

به گزارش ایسکانیوز، ولی الله سیف در حاشیه نشست امشب شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی گفت: طبیعی است که بانک های اروپایی به دلیل شبکه بسیار گسترده کارگزاری که قبل از تحریم در ایران وجود داشته با ابهاماتی مواجه باشند و این کار کار مراوده بانکی با بانک های ایرانی را کمی کند می کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: طبیعی است که همه بانک ها در شروع کار با ایران یکسری سوالات و ابهاماتی دارند که تجربه هم نشان می دهد. وقتی برای آنها توضیح دهیم و درخصوص ایین نامه های مربوط به برجام راهنمایی های لازم را ارائه دهیم ابهامات آنها برطرف می شود.

وی تصریح کرد: البته اینکه چه زمانی به طور کامل این ابهامات برطرف شود زمان بندی خاصی ندارد چرا که در یک دوره طولانی به شبکه کارگزاری گسترده ای رسیده ایم که هم اکنون باید در مراودت بانکی با بانک های خارجی مورد استفاده قرار گیرد اما در حال حاضر ارتباط کارگزاری بانک های ایرانی به تدریج در حال گسترش است.

سیف با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا خاطرنشان کرد: در این سفر بانک مرکزی ایتالیا حساب های بانک های ایرانی را قبول کرده و در سمینار اخیری که با حضور بانک های اروپایی در ایران برگزار شد، برخی ابهامات بانک های خارجی را برطرف کرده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: براساس گزارشی که دریافت کرده ام تا این لحظه ۲۴۴ رابطه کارگزاری بعد از اجرایی شدن برجام با بانک های ایرانی برقرار شده است که در میان آنها کارگزاری های اروپایی هم به چشم می خورد.

وی درخصوص تاسیس بانک های خارجی در ایران گفت: درخواست ایجاد شعب بانک های خارجی و دفتر نمایندگی از سوی خارجی ها به بانک مرکزی ارائه شده که در حال بررسی است اما درخواست تاسیس بانک از سوی خارجی ها دریافت نکرده ایم.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بسیاری از بانک های اروپایی اشتیاق فراوانی برای همکاری مشترک با سیستم بانکی ایران دارند ولی برخی از آنها همچنان در حال بررسی شرایط هستند اما در حال حاضر بانک ها مجهز به سیستم پیام رسان سوئیفت بوده و به تدریج تعداد بانک ها در حال افزایش است.

سیف ادامه داد: ظرف دو هفته اخیر ۷۴۴ ال سی گشایش شده که با بانک های اروپایی و آسیایی بوده است اما نباید فکر کنیم همه مشکلات باید یک شبه حل شود بلکه برخی از این بانک های خارجی به دریافت توضیحاتی برای رفع ابهامات خود دارند و برخی دیگر نیز که ایرادات غیر اصولی به برقراری روابط بانکی با ایران داشته اند با مراجعه به اوفک (وزارت خزانه داری آمریکا) تاییدیه های لازم را دریافت کرده و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه برخی شعب از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار سرپیچی می کنند خاطرنشان کرد: گزارشی که دریافت کرده ام مبنی بر این است که در برخی موارد جزئی از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی شده است که پرونده آنها به هیات انتظامی ارائه شده ضمن اینکه از دوره قبل نیز ۹ پرونده در هیات انتظامی وجود داشته که ۶ پرونده منجر به رای شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اشکالات عابربانک ها در روزهای پایانی سال گفت: گزارشی در این رابطه دریافت نکرده ایم اما کنترل های لازم را صورت خواهیم داد. در مجموع می توان گفت وضعیت توزیع اسکناس در ایام پایانی سال خوب است و به نظر نمی رسد مشکل خاصی وجود داشته باشد.

102/602

کد خبر: 605958

وب گردی

وب گردی