افزایش 20 درصدی سیل در شمال ایران

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در شمال کشور شاهد افزایش 20 درصدی سیل هستیم که از این نظر نیازمند بررسی و برنامه ریزی مناسب است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، محمدعلی فتاحی اردکانی در آیین افتتاح طرح آبخیزداری و سرشاخه گیر نیرنگ نوشهر با اشاره به اینکه آبخیزداری عین عدالت است،گفت: اگر در طبیعت هر چیزی در جای خود قرار گیرد نه مشکل بحران خواهیم داشت و نه طغیانی روی خواهد داد و در صورت کنترل، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری تاکید کرد: در کشور 14 میلیون هکتار اراضی مستعد بخش سیلابی داریم که می توانیم آب را در آن ذخیره کنیم.

فتاحی با اشاره به برنامه ریزی کشور در گذشته در زمینه آبخیزداری گفت: اعتباراتی که برای بخش منابع آب اختصاص می یابد یک درصد است و 99 درصد در بخش آب‌های سطحی هزینه شده است.

او با تاکید بر اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، ادامه داد: عملیات آبخیزداری در منابع پایه ای کشور در اقتصاد مقاومتی حرف اول را می زند که از این نظر باید اهمیت بیشتری داده شود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری با اشاره به آمار سیل ها از دهه 40 و کاهش سیل از سال 80 تاکنون افزود: کاهش سیل در همه حوزه ها صورت نگرفته است و در شمال کشور شاهد افزایش 20 درصدی سیل هستیم که از این نظر نیازمند بررسی و برنامه ریزی مناسب است.

فتاحی با اشاره به مشکل لایروبی رودخانه نیرنگ گفت: لایروبی رودخانه ها در حوزه عرصه های ملی بر عهده منابع طبیعی است اما وقتی از این حوزه خارج شود به عهده شهرداری ها و امور آب است.

او ادامه داد: رسوبات درشت ناشی از سیل که از بالادست سرازیر می شود می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود به این صورت که از بابت آن پول دریافت کرد و به عنوان شن وماسه به فروش برسد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری اضافه کرد: با توجه به حساسیتی که استان مازندران دارد سعی خواهیم کرد در صورت تخصیص اعتبارات جدید، این استان در خصوص تخصیص اعتبارات در سال 95 ویژه دیده شود.

فتاحی در پایان گفت: پروژه سرشاخه گیر نیرنگ با اعتبار 118 میلیون تومان به ارتفاع 5 متر و با 700 متر عملیات سنگی ملاتی از محل اعتبارات مدیریت بحران استانداری مازندران احداث شد.

20106

کد خبر: 605982

وب گردی

وب گردی