آیت الله یزدی: مباحثی که پیرامون جایگزین شدن من به جای فرد دیگر در خبرگان مطرح می شود دروغ است

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشحال هستم که در انتخابات رای نیاوردم گفت: مباحثی که پیرامون جایگزین شدن من به جای فرد دیگر در خبرگان مطرح می شود دروغ است؛ نه از سوی جامعه مدرسین در این رابطه اقدامی شده است و نه خود شخصا اقدامی کرده ام و این ها همه تحلیل هایی است که دیگران برای خود بافته اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیت الله محمد یزدی در نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری ایام فاطمیه و رحلت عالم بزرگوار و تولیت قدس رضوی را تسلیت گفت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری انتخابات خبرگان گفت: به همه دوستانی که موفق شدند و رای آوردند تبریک می گویم و امیدوارم وظایف محوله قانونی و شرعی را انجام دهند.

وی بیان کرد: وظیفه مراقبت از تغییر هویت حاکمیت فقیه را دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه من رای نیاوردم و در این زمینه خوشحال هستم و مباحثی که پیرامون جایگزین شدن من به جای فرد دیگر در خبرگان مطرح می شود دروغ است؛ نه از سوی جامعه مدرسین در این رابطه اقدامی شده است و نه خود شخصا اقدامی کرده ام و این ها همه تحلیل هایی است که دیگران برای خود بافته اند. لذا بعد از این که وزارت کشور اعلام کرد، این اعلام رسمی قانون است و طبعا تسلیم قانون هستند و قانون را بیشتر از همه چیز محترم می دانند.

آیت الله یزدی گفت: قانون تاکید دارد که بعد از این من نیستم و دیگران هستند که خدا را نیز در این رابطه شاکرم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی یک انتخابات آبرومندانه و آرام در کشور گسترده بود که حتی یک قطره خون از دماغ کسی بیرون نیامد.

وی تاکید کرد: کسانی شکایتی هم داشتند که اکنون شورای نگهبان در حال بررسی است که اگر خرید و فروش آرا و یا این که ساعت رای گیری آن زودتر یا دیرتر انجام شده است رسیدگی می شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم به خوبی به وظایف خود عمل کردند و مشارکت 62 درصدی را داشتند. بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به مردم کمک کنند و به فکر مشکلات مردم باشند و مسایل و فرهنگ بیکاری را به آن رسیدگی کنند.

رئیس مجلس خبرگان گفت: نماینده هر حوزه انتخابیه نماینده کل کشور است و صرفا نباید به منافع حوزه انتخابیه اکتفا کند و باید به فکر منافع کل کشور باشد.

وی با بیان این که نمایندگان به مردم خدمت کنند و به دنبال سود شخصی نباشند احضار داشت: فشار روحی که از مطالبی در پرونده های نمایندگان رد صلاحیت شده بر ما وارد شد بسیار سنگین بود و امیدواریم شاهد این چنین رفتاری از سوی نمایندگان نباشیم و این کارها را کنار بگذارند و به مردمی که آمدند و به آنها رای دادند خدمت کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به رئیس جمهور توصیه هایی را به دولت داشت و گفت: همانطور که در مطالب دولت بوده روابط با کشورها مطرح است و نباید به لبخند دشمن خوشحال شوید.

وی با بیان این که ارتباط با دیگر کشورها باید برقرار باشد افزود: اما ارتباط با دشمن شناخته شده لاجرم مفهومی ندارد ضمن این که خوب است که با همه کشورها ارتباط داشته باشیم.

آیت الله یزدی تاکید کرد: با توجه به این که آقای رئیس جمهور زمانی در مکتب انقلاب بزرگ شده ایم توصیه می شود که فریب عوام فریبی دشمن شناخته شده را نخوریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر کمک به ضعفا در جامعه گفت: به متمولین و ثروتمندان توانمندان توصیه می شود در حد توان به فقرا رسیدگی کنند و شادی ها را تقسیم کنیم و همه کارها را برعهده بهزیستی نگذاریم و خودمان در ایام فروردین به افراد ضعیف در شهر و خانواده کمک کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه قرآن حاکمیت نظام اسلامی گفت: قسم به پروردگار که این ها ایمان نمی آورند مگر آنکه تو را حاکم و حکم قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر نظر حاکم با سلیقه شما جور درنمی آید اما دستوری صادر کرد ممکن است باید اجرا شود و ولایت حاکمیت ایجاب می کند که در درون دل هم نگرانی نداشته باشیم و بدانیم اگر زیانی از ناحیه این دستور به نظر شما مترتب می شود زیانش کمتر از این است که نظر حکم را نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: نظر حاکم را فصل الخطاب تلقی کنیم لذا پس از صدور حکم یا حکمیت در درون و دل هم نظر خلاف نباشد.

وی با اشاره به تاریخ اسلام گفت: وقتی تاریخ اسلام را مرور می کنیم می بینیم مساله ولایت و امامت تبدیل به خلافت، سلطنت و مروثی شدن شده است و این در دوران های بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس پیش آمد که تاریخ پر است از جنایت ها، ستم ها، تحت حاکمیت رخ داد و در اثر زمان و تحت عوامل مختلف ولایت و امامت کمرنگ شد.

آیت الله یزدی با اشاره به انقلاب اسلامی بیان کرد: بعد از امام راحل و پشتیبانی مردم روحانیت و دانشگاهیان امام رحمت الله جمهوری اسلامی در دنیا به عنوان نظام ولایت فقیه شناخته شد.

وی افزود: سیستمی که امام برای حاکمیت ولایت فقیه طرح کردند براساس مبانی که ائمه برای ولایت مد نظرشان بود مطرح شده است و همچنین مبانی که از طرف وحی یا غیر وحی براساس زمان و مکان شرایط دیگر به وجود آمد برقرار شد.

وی تاکید کرد: یکی از حساس ترین وظایف مجلس خبرگان رهبری مراقبت از هویت و مساله ولایت فقیه است، به همان شیوه ای که امام خمینی (ره) طرح و اجرا کردند.

آیت الله یزدی بیان کرد: باید در نظام جمهوری اسلامی اعضای محترم مجلس خبرگان زائد بر تعیین فقیه به زمان لازم و زائد مراقبت از استمرار شرایط تعیین فقیه، مراقبت از طبیعت سیستم حاکمیت فقیه باشند تا هویت عوض نشود و تقلیل نیابند.

در پایان رئیس مجلس خبرگان ضمن یادآوری درگذشت آیت الله خزعلی نام و یاد ایشان را گرامی داشت.

گفتنی است نوزدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری که طی امروز و فردا برگزار می شود آخرین جلسه چهارمین دوره مجلس خبرگان است که در خرداد ماه سال آتی پنجمین دوره این مجلس افتتاح خواهد شد.

201/203

کد خبر: 605998

وب گردی

وب گردی