گجتی که به مسیریابی نابینایان کمک می‌کند

شرکت تویوتا (Toyota) در پروژه‌ای تحت عنوان Project BLAID اقدام به ساخت گجت‌هایی پوشیدنی برای افراد نابینا کرده است. این گجت‌ها روی شانه‌های کاربر بسته می‌شوند و قادر به تشخیص پلکان، درها، علامت خروج، سرویس بهداشتی و سایر علایم و عنصرهای رایج در فضاهای داخلی هستند. گجت این اطلاعات را از طریق حواس شنیداری یا لمسی به کاربر منتقل می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، در سال‌های اخیر توجه به معلولین و افراد کم‌توان افزایش یافته و شرکت‌های بسیاری دست به تولید محصولاتی زده‌اند که در کمک به این افراد موثر هستند. هدف از عرضه‌ی امکانات برای معلولین، کمک به آن‌ها در داشتن یک زندگی مستقل و رفع نیازهای‌شان بدون مراجعه کردن به سایرین است تا زندگی راحت‌تری داشته باشند. مسلما در این مسیر می‌توان بهره‌های فراوانی از تکنولوژی روز برد.

تویوتا هم از جمله شرکت‌هایی است که به طور جدی روی این حوزه تمرکز کرده و بخشی را به این کار اختصاص داده است. دپارتمان Project BLAID این شرکت به تازگی یک گجت پوشیدنی طراحی کرده که برای بهبود سطح زندگی افراد نابینا و کم‌بینا کاربرد دارد. این گجت روی شانه‌های کاربر بسته می‌شود و قادر به دریافت دستورهای صوتی است.

کارکرد این گجت به این شکل است که با دوربین‌هایی که داخل آن تعبیه شده، علایم و نمادها را شناسایی می‌کند و پیام‌های لازم را به صورت شنیداری یا لمسی به کاربر نابینا یا کم‌بینا منتقل می‌کند. این طرح به طرز قابل توجهی در مسیریابی به افراد کمک می‌کند.

تویوتا قصد افزودن قابلیت‌هایی مثل «نقشه‌یابی، تشخیص اجسام و تشخیص چهره» به این گجت را دارد. Project BLAID یک دپارتمان تازه‌تاسیس است. شرکت تویوتا با اطمینان اعلام کرده که بزودی نمونه‌های بتای این گجت پوشیدنی برای تست در اختیار عده‌ای از کاربران قرار خواهد گرفت.

20103

کد خبر: 606075

وب گردی

وب گردی