اینکه دانشجویان می توانند صریح و بدون لکنت زبان از رییس دانشگاه انتقاد کنند بزرگترین افتخار من است / نقادی را بر مداحی ترجیح می دهم/ اگر مدیریت نقد نشود مدیر مستبد خواهد شد

دکتر میرزاده صبح روز دوشنبه در فضایی دوستانه با نمایندگان تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از طیف های مختلف سیاسی به گفت و گو نشست و در جریان صحبت ها و انتقادات صریح و بی پرده آنها درخصوص برنامه ها و سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی و وضعیت تشکل های دانشجویی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در ابتدای سخنان خود که پس از استماع سخنان نمایندگان بیش از 20 تشکل از سراسر کشور ایراد شد باتسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه(س)گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نهادی است که همانطور که نامش اقتضا می کند علاوه بر حفظ و ارتقا جایگاه علمی خود به گسترش فضای آزاد اندیشی و ارزش های اسلامی نیز اهتمام ویژه ای دارد.

او در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان پیرامون ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به نامه حمایت 242 نماینده مجلس شورای اسلامی از این اقدام، گفت: مجلس شورای اسلامی از طیف های مختلف سیاسی تشکیل شده است و زمانی که 242 نفر از نمایندگان یعنی حدود 85 درصد از یک اقدام حمایت می کنند حاکی از برآورده شدن یک خواست صحیح ملی و تحقق تقاضای بالای اجتماعی توسط دانشگاه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامیگفت: واقعیت این است که منزلت خواهی و تقاضا برای ارتقای تحصیلات تکمیلی یکی از نیازهای جامعه امروز ما به شمار می رود، به همین خاطر نمی توان ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی را انکار و نادیده انگاشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز نمی تواند به این خواست ملی بیتفاوت باشد.

او ادامه داد: مجموع دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تنها می توانند نیاز حدود5 درصد از متقاضیان دوره دکترا و 30 درصد از متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد را پاسخگو باشند.

دکتر میرزاده با اشاره به تامین زیرساخت های لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از هم افزایی ایجاد شده در طرح تجمیع واحد های علوم و تحقیقات گفت: جذب سالانه 5 هزار عضو هیات علمی یکی از سیاست های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح هرم هیات علمی و توسعه تحصیلات تکمیلی به شمار می رود و طبق سند توسعه تا سال 99 ، 20 هزار عضو هیات علمی به استخدام این دانشگاه در خواهند آمد که تا پایان خرداد 95 حدود 11 هزار نفر دکتری به اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می شود.

او با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی در دانشگاه آزاد اسلامی تصادفی و بدون برنامه انجام نمی شود، گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی مطابق با اسناد بالادستی علم و فن آوری و بر اساس برنامه مصوب هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 94، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به 30 درصد کل دانشجویان این دانشگاه می رسد که مطابق با چشم انداز سال 1404 کشور است، به طوریکه خوشبختانه در حال حاضر 56 درصد از بار تحصیلات تکمیلی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

او به ایجاد و تکمیل زیر ساخت های لازم در دوره فعلی مدیریت دانشگاه اشاره کرد و احداث و تکمیل یک میلیون و 700 هزار متر مربع فضای سرپوشیده عمرانی و جذب حدود 11000 هیات علمی تا خرداد سال آینده را از مصادیق برنامه های دانشگاه دانست که نشانگر توجه دانشگاه به افزایش و ارتقا استانداردهای آموزش عالی است.

دکتر میرزاده با اشاره به مشکلات و ناهنجاری اجتماعی پیش آمده برای دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل از کشور خارج می شوند، خطاب به منتقدان توسعه تحصیلات تکمیلی گفت: کمبودها و مشکلات نمی تواند مانع توسعه تحصیلات تکمیلی باشد، آیا کسی از مشکلات واقعی دانشجویانی که به دانشگاه های درجه دو و سه کشور های منطقه برای ادامه تحصیل سفر می کنند با خبر است؟

او با اشاره به دغدغه های فرهنگی در خصوص دانشجویان از این منتقدان پرسید: آیا شما از مشکلات فرهنگی و علمی آنها در دانشگاه های دیگر کشور مطلع هستید که به دانشگاه آزاد اسلامی خرده می گیرید؟آیا کیفیت دانشگاه های آسیای میانه را ارزیابی کرده اید؟

او درپاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درخصوص سرانه فضای آموزشی گفت: آمارها نشان دهنده آن است که سرانه فضای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه های دولتی بالاتر است. در حال حاضر بیش از 11 میلیون مترمربع فضای آموزشی مسقف و 35 میلیون مترمربع فضای غیر مسقف وجود دارد که با فعال شدن طرح های نیمه تمام این رقم به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

دکتر میرزاده در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان تشکل های دانشجویی گفت: اقتدار مدیریت در درستکاری و راستگویی است. در حال حاضر 11 مجموعه بر فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی نظارت می کنند. خوشبختانه در هر نقطه ای از دانشگاه اگر خلافی انجام شود سریعا فرد یا افراد مورد بازخواست و تنبیه قرار می گیرند.

دکتر میرزاده پس از شنیدن برخی از درخواست ها و مطالبات نمایندگان تشکل های دانشجویی درخصوص تخصیص بودجه و هماهنگی مسئولان دانشگاه برای برگزاری برنامه ها و کرسی آزاد اندیشی گفت: بودجه تشکل ها از سال بعد به صورت استانی و مستقیما تخصیص خواهد یافت، از این پس سعی می کنم شخصا نظارت و مراقبت بر انجام این امور داشته باشم، چرا که در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو اصل و محور است.

او با بیان اینکه اگر مدیری به طور غیر قانونی و خارج از ضوابط دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد در امور تشکل ها دخالت کند و یا آنها را تحت فشار بگذارد قطعا مورد برخورد و بازخواست قرار خواهد گرفت از نمایندگان تشکل های دانشجویی خواست تا مشکلات، مطالبات و درخواست های خود را در اختیار دفتر پیگیری های ویژه ریاست دانشگاه قرار دهند تا وی شخصا به این امور رسیدگی کند.

دکتر میرزاده گفت: سعی ما بر این است که سال آینده اعتبارات بیشتری به تشکل های دانشجویی اختصاص داده شود و از معاون دانشجویی و فرهنگی می خواهم که از اعتبارات تخصیص یافته به حوزه آن معاونت بیش از پیش به تشکل های دانشجویان و اساتید اعتبار تخصیص دهند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمامی تشکل های دانشجویی با هر گرایش و سلیقه فکری و سیاسی در صورتی که درچارچوب ضوابط شورای عالی فرهنگی باشند مورد حمایت دانشگاه قرار می گیرند.

20103

کد خبر: 606104

وب گردی

وب گردی