ترک تحصیل دانشجویان زن آمریکایی به دلیل آزار اساتید مرد

با اینکه در آمریکا زنان بیشتر از مردان وارد دانشگاه می‌شوند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرد از زن بیشتر است. براساس مطالعات انجام شده، علت این موضوع این است که زنان به خاطر آزار و اذیت و انزوا و ترس از اساتید مرد مجبور می‌شوند ترک تحصیل کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، معمولا آزار و اذیت زنان در محیط‌های دانشگاهی و آکادمیک با یک ایمیل شروع می‌شود. «ای. هوپ جارن» (A. Hope Jahren)، یک ژئوبیولوژیست از دانشگاه هاوایی در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز نوشته، به این موضوع اشاره کرده است. او به عنوان یک استاد و مشاور همیشه ایمیل‌هایی را از دانشجویان زن دریافت می‌کند که در آن از عجز و ناتوانی در مقابل رفتارهای استادهای مردشان می‌گویند. این استادان ایمیل‌هایی به دانشجویان زن فرستاده و در آن احساسات شخصی‌شان را بیان می‌کنند و با لحنی تهدیدآمیز به او می‌گویند چاره‌ای جز کنار آمدن با این موضوع ندارند.

او می‌گوید: بسیاری از زنان جوان در مقابل این تهدیدات و آزارها احساس ناتوانی می‌کنند و نمی‌توانند آنها را گزارش دهند. چون اغلب این رفتارها از طرف کسانی است که مافوق آنها هستند و قدرت بیشتری دارند.

زنان در تحصیلات دانشگاهی دیگر جزو اقلیت‌ها نیستند. براساس جدیدترین آمارهایی که یونسکو منتشر کرده، در 30 سال گذشته در آمریکا، زنان بیشتر از مردان به تحصیلات دانشگاهی ادامه داده‌اند. از سال 2012 به ازای هر 10 مرد، 13 زن وارد دانشگاه می‌شوند. اما در هر سال تحصیلی دانشجویان زن رشته‌های علوم تجربی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی (که به اختصار با STEM شناخته می‌شوند) کنار می‌روند. در واقع به ازای هر دو مردی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، تنها یک زن مدرک دانشگاهی می‌گیرد. غیاب زنان در رشته‌های STEM نه‌تنها سیری صعودی داشته، بلکه به طور مداوم ادامه داشته است.

برای علت ترک تحصیل زنان در رشته‌های علمی، دلایل بسیاری ارایه شده، اما علتش عملکرد آنها نیست. شاید در ذهن بعضی از افراد علت این باشد که این زنان عملکرد تحصیلی ضعیفی داشتند. اما در پژوهشی که در دانشگاه واشنگتن برای بررسی این موضوع انجام شد، هیچ تفاوتی بین نمره‌ی میانگین دانشجویانی که به تحصیلات ادامه دادند و کسانی که دانشگاه را ترک کردند، مشاهده نشد. در همین پژوهش، زنان انزوا و تهدید و ترس را به عنوان موانعی در راه تحصیلاتشان معرفی کردند. در این میان 23 درصد از دانشجویان سال اول گفتند که این موانع را تجربه نکرده‌اند. در حالی که این رقم برای دانشجویان سال آخر تنها 3 درصد بود.

جارن می‌گوید تجربیاتش به عنوان یک دانشجو، دانشمند و مشاور به او ثابت کرده‌اند که آزار و اذیت زنان یک بحران فراگیر است. در این زمینه، تحقیقات کمی انجام شده، اما یک نظرسنجی از 191 زن دارنده‌ی فلوشیپ، نشان داد که 12 درصد آنها در دوران دانشجویی و اوایل کار حرفه‌ایشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند. جارن همچنین به این معضل اشاره کرد که این رفتار بسیار به ندرت مجازات می‌شود؛ آن هم پس از اینکه این اهانت‌ها به طور آشکار ادامه داشته باشند.

20103

کد خبر: 606166

وب گردی

وب گردی