مشمولان معتاد به خدمت اعزام می شوند ؟/ افزایش کشفیات هروئین، تریاک، حشیش و شیشه در سال جاری

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام جدیدترین آمار کشفیات موادمخدر پرداخت و توضیحاتی را درباره وضعیت اعزام به خدمت سربازی مشمولان معتاد ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خدمت سربازان معتاد گفت: سربازان، فارغ‌التحصیل مدارس هستند و پیش‌بینی ما این است که نرخ شیوع اعتیاد در این جمعیت متاثر از نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی و جمعیت عمومی باشد.

او ادامه داد: در سال 94 توفیق پیدا کردیم تا با مشارکت نهادهای نظامی ذی‌ربط دوره‌های آموزشی پیشگیرانه برگزار کنیم به طوری که ظرف 2 ماه گذشته 18 دوره آموزشی بزرگ برای سربازان وظیفه و پاره‌وقت به ویژه در نیروی زمینی ارتش برگزار شد. نیروی زمینی ارتش بیشترین میزان سربازان را در اختیار دارد و استقبال خوبی از این دوره‌ها شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه با نیروی زمینی ارتش به تفاهمی رسیدیم تا بتوانیم مشاوران و مددکاران آنها را تحت آموزش‌های تخصصی قرار دهیم، گفت: به این ترتیب مشاوران و مددکاران این نهاد خود اقدام به آموزش سربازان خواهند کرد.

افشار ادامه داد: معمولا قبل از اینکه مشمولان به خدمت اعزام شوند، تست‌ها و ارزیابی‌های سلامتی بر روی آنها انجام می‌شود و اگر اعتیاد داشته باشند، شناسایی خواهند شد. براساس مقررات وظیفه عمومی، هیچ معتادی نباید وارد دوره خدمت سربازی شود و لازم است ابتدا تحت درمان قرار بگیرد، البته باید گفت که این دوره درمان برای این افراد غیبت از سربازی محسوب نمی‌شود.

او اضافه کرد: یک مشکل وجود داشت که این افراد در دوره درمان تحت پوشش بیمه نبوند. ما استفساریه‌ای از سازمان مدیریت گرفتیم و براساس آن به وزارت رفاه ابلاغ شد که در برنامه جامع درمان اعتیاد همه گروه‌های سنی و جسمی گرفتار اعتیاد را پوشش دهد. براین اساس مشمولان اعزام به سربازی نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند و سازمان بیمه سلامت موظف است آنان را در سامانه پابا ثبت‌نام کرده و بیمه آنها در دوره درمان تقبل کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به اینکه راجع به نرخ دقیق شیوع اعتیاد در جمعیت سربازی مطالعات گسترده‌ای انجام نشده است، گفت: قصد داریم در سنوات آتی با رعایت حریم‌ها و حساسیت‌هایی که وجود دارد، این اقدام را انجام دهیم و برای مشخص شدن نرخ شیوع اعتیاد در این جمعیت مطالعاتی انجام دهیم.

افزایش کشفیات هروئین، تریاک، حشیش و شیشه در سال جاری

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به اعلام آمار کشفیات 11 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: در 11 ماهه اول سال 94، کشفیات هروئین 22 درصد افزایش داشت. این میزان در سال گذشته 13 هزار کیلوگرم بود که در 11 ماهه امسال به 16 هزار کیلوگرم رسیده است. همچنین مرفین 23 درصد کاهش کشفیات دارد. میزان این کشفیات در سال 93 بیش از 10 هزار کیلوگرم بوده که در سال 94 به 7000 کیلوگرم رسیده است. کشفیات تریاک نیز از یک رشد 12 درصدی برخوردار است و از 393 هزار کیلوگرم در سال 93 به 439 هزار کیلوگرم در سال 94 رسیده است.

افشار ادامه داد: در 11 ماهه اول امسال با رشد 24 درصد کشفیات حشیش روبه‌رو هستیم و این میزان از 71 هزار کیلوگرم در سال 93 به 88 هزار کیلوگرم در سال 94 رسیده است. میزان کشفیات شیشه نیز 26 درصد رشد را نشان می‌دهد و می‌توان گفت مجموع کشفیات موادمخدر در 11 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 15 درصد افزایش یافته است.

کاهش 29 درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه

او در ادامه به کاهش 80 درصدی کشفیات قرص و آمپول و افزایش 251 درصدی کشفیات پیش‌سازهای موادمخدر اشاره کرد و گفت: میزان عملیات و درگیری‌ها 13 درصد و میزان گروه‌های متلاشی شده، 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین با کاهش 29 درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه روبه‌رو هستیم و میزان شهدای موادمخدر 81 درصد رشد منفی را نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: کشته شدگان اشرار کاهش 25 درصدی داشته و دستگیری اشرار نیز 10 درصد رشد منفی را نشان می‌دهد اما در مقابل میزان جمع‌آوری معتادان متجاهر رشد 34 درصدی داشته که متاثر از اجرای طرح ساماندهی است.

کاهش قیمت تریاک و افزایش قیمت هروئین

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام تغییرات قیمتی موادمخدر پرداخت و گفت: قیمت خرده‌فروشی تریاک 46 درصد وعمده فروشی آن 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت خرده‌فروشی هروئین 13 درصد و قیمت عمده فروشی آن 20 درصد افزایش یافته است.

افشار افزود: در خرده‌فروشی حشیش با کاهش 3 درصدی و در عمده‌فروشی آن با کاهش 9 درصدی قیمت روبه‌رو هستیم و آمارها حاکی از آن است که در 11 ماهه اول امسال، بالاترین میزان افزایش قیمت شیشه را در چند سال اخیر داشته‌ایم. به گونه‌ای که قیمت خرده‌فروشی آن 90 درصد و قیمت عمده‌فروشی آن 122 درصد افزایش یافته است.

آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر و راه‌اندازی مراکز بهاران

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر جمع‌آوری شده گفت: در آذرماه امسال طرح ساماندهی آغاز شد و 5700 نفر جمع‌آوری شدند که 161 نفر از آنها از اتباع خارجی بودند و تعدادی از متکدیان بودند که به سامان‌سراهای شهرداری منتقل شدند. 4240 نفر در مراکز ماده 15 و 16 ما پذیرش شدند. متاسفانه حدود 3 ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و علی‌رغم آنکه شهرداری متعهد شده بود که 44 مرکز تحت عنوان «بهاران» هرکدام به ظرفیت 150 نفر در 22 منطقه تهران راه‌اندازی کند، تا این افراد پس از یک دوره سم‌زدایی به این مراکز منتقل شوند،‌ اما تاکنون 3 تا 4 مرکز افتتاح شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: شهرداری به ما اعلام کرده که 12 مرکز آماده افتتاح است و تا پایان سال تعداد آن به 25 مرکز می‌رسد. باید منتظر بمانیم تا این وعده‌ها محقق شود. معتقدیم که هیچ‌کدام از افراد جمع‌آوری شده نباید بدون توانمندسازی رها شوند و باید همه به مراکز توانمندسازی بهاران بروند و دوره‌های توانمندسازی را حتما بگذرانند.

20106

کد خبر: 606174

وب گردی

وب گردی