کارگردان «در خواب دیگران»:کار تئاتر، کار گرانی است/ زمان کم تمرین به کار آسیب می زند

نادر برهانی مرند کارگردان و نویسنده تئاتر می گوید: تئاتر ارزان نیست. نمایش اگر بخواهد در اشل حرفه‌ای و درستش تعریف شود، گران می شود.

کارگردان نمایش «در خواب دیگران » در رابطه با ایدهٔ نوشتن این نمایشنامه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من به عنوان یک نویسنده همیشه در معرض بی شمار پیشنهاد و سوژه قرار دارم، خودم سوژه را انتخاب نمی کنم و معتقدم که سوژه من را پیدا می‌کند. یک باره به خود می‌آیم و می بینم که من آبستن این قصه هستم و باید پیاده اش کنم. بعد از این اتفاق ناخوداگاه و خود آگاهم در روند بیان قصه تاثیر می‌گذارد. اما نقطه آغاز ناخودآگاه است و می بینم که این قصه به سراغ من آماده است و باید آن را بنویسم.

وی در رابطه با ایفای دو نقش کارگردانی و نویسندگی در این نمایش گفت: افرادی مثل من یک وجهشان ادبیست با تمام حساسیت‌ها و تعصب به متن و وجه دیگرکارگردان که متن برایش یک خمیرمایع است برای شکل گیری یک تألیف مجدد. این دو وجه گاهی باهم در ستیز هستند. در مقام اجرا، وجه کارگردان بازی‌ را می برد چون آنجا متن برای تمام اتفاقات اجرایی یک بهانه است.اما چون نهایتا این دو وجه یک نفرند، من از ابتدا که در حال نوشتن هستم فکر این جنگ را می‌کنم در نتیجه سعی‌ می‌کنم جوری بنویسم و جوری اجرا کنم که هر دو وجه کمترین آسیب را ببینند.

نادر برهانی مرند صحبت هایش در مورد میزان موفقیت در بیان آنچه در این نمایش قصد بازگویی اش را داشته اینگونه ادامه می دهد: من این کار را دوست دارم. در نهایت فروتنی این کار جزو متنهای خوب من است. در رابطه با متن احساس می کنم که درنگ اساسی‌ و فرصت کافی‌ را داشتم اما شاید در مقام اجرا خیلی‌ اتفاقات باشد که از اختیار من خارج است و شرایطی وجود دارد که در خوب و بد اجرا موثراست و بسیاری از این عوامل از حیطه اختیارات من خارج است و این روزها مهار این عوامل برای یک کارگردان فرسایشی شده است. از مسائل اقتصادی گرفته تا کیفیت سالن، دغدغه‌های تماشاگرو غیره.این عوامل نمی‌گذارند که شما با طیب خاطر فقط و فقط به اجرا با یک دید آرتیستی نگاه کنید. در نتیجه شما یک کارگردان هستی و بیشمار مسائلی‌ که می تواند در نوع کار تو اثر بگذارند. اگر شانس داشته باشی‌ ممکن است مسائل کمتر شوند و اگر شانس نداشته باشی‌ ممکن است این مسائل روز به روز بیشتر شوند. گله ای نیست و وقتی‌ داریم کار تئاتر می‌کنیم پی این جور چیزها به تنمان مالیده ایم. خیلی‌ شعاری می شود اگر بخواهم بگویم که این اجرا صد درصد ایده آل من است.

نویسنده «در خواب دیگران» با اعلام رضایت از گروه بازیگران در این نمایش اظهار داشت: خوشبختانه بچه های خوب و همراهی بودند. خیلی‌ ازشان راضی‌ هستم چون در فرصتی کم کار را همراهی کردند. گروه چیزی از توانمندی های خودش فروگذار نکرد. سعی‌ کردند که نهایت توانشان را بگذارند. تنها چیزی که به تئاتر معاصر ما آسیب می زند زمان کم برای تمرین است. تئاتر ما زمان کافی‌ برای تمرین ندارد.فرصت تمرین کم شده و هیچ کاری هم نمی‌شود کرد چون شرایط اقتصادی ایجاب نمی کند که مثل گذشته چندین ماه برای یک نمایش وقت بگذاریم. یادم هست که ما اینگونه کار می کردیم و نتیجه‌ هم جوری بود که مطلوب تماشاگر و خودمان بود. نمی‌خواهم بگویم که الان نتیجه اینگونه نیست اما در تئاتر، کار نیکو کردن از پر کردن است.

کارگردان «پاییز» در رابطه با قیمت بلیط نمایش در خواب دیگران گفت: کار تئاتر، کار گرانی است. تئاتر اصلا ارزان نیست. نمایش اگر بخواهد در اشل حرفه‌ای و درستش تعریف شود، گران می شود. شما اگر بخواهید تمام شئونات حرفه‌ای را جز تماشاگر و بازگشت اقتصادی، در کار لحاظ کنید گران تمام می شود.

این کارگردان با ذکر اینکه به دلیل تمرین نتوانسته کارهای جشنواره امسال را تماشا کند در رابطه با اجرای نمایش خودش در جشنواره افزود: اجرا در جشنواره خوب نبود. من به مسئولین جشنواره که رفاقت دیرینه‌‌ای باهم داریم قولی‌ داده بودم و فقط سعی‌ کردن به آن قول وفادار بمانم اما کار آماده نبود. اجرای جشنواره یک تمرین با تمام خطاهایش جلوی تماشاگر بود و می‌‌دانم که تماشاگران جشنواره هم خیلی‌ کار را نپسندیدند چون توقع داشتند که ما درقامت یک کار حرفه‌ای ظاهر بشویم اما کار آماده نبود و با همان شکل و شمایل نیم پز به اجرا رفت.

نادر برهانی مرند در پایان سخنان خود از برنامه های آتی گفت: هزار و یک فکر و ایده وجود دارد. چند پروژه‌ هست که بعضی ها را زخمی کردیم و برای بعضی ها خیز برداشتیم.اما فقط اراده ی ما برای شکل‌ گیری یک کار کفایت نمی کند. خیلی‌ از شرایط به خواست ما نیست و از بیرون تحمیل می شود. از مسائل اقتصادی گرفته تا داشتن یک سالن مناسب، تقویم درست، بازیگری که به وقت نمایش بخورد و خیلی‌ مسائل دیگر ولی‌ به ۳- ۴ پروژه‌ خیلی‌ جدی فکر می‌کنیم اما باید دید شرایط چگونه خواهد بود.

505502

کد خبر: 606217

وب گردی

وب گردی