تک نرخی شدن بنزین رشد مصرف را منطقی کرد/ ایران صادرکننده بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در روزهای پایانی سال گفت: وضع ذخایر سوخت، مطلوب است.

به گزارش ایسکانیوز، سید ناصر سجادی در نشست خبری افزود: مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون 70/6 میلیون لیتر در روز بود در حالیکه این مصرف در مدت مشابه سال قبل 69/2 میلیون لیتر بود.

وی گفت: آمار و ارقام نشان داده است که با تک نرخی شدن بنزین مصرف افزایش نیافت.

سجادی در ادامه با اشاره به سیاست وزارت نفت در توسعه گاز رسانی و جایگزینی آن با فراورده های نفتی افزود: مصرف نفت سفید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 و گازوئیل 18 و نفت کوره 36 درصد کاهش یافته است بطوریکه در سال گذشته روزانه 160 میلیون لیتر از سه فراورده در کشور توزیع می شد که امسال به 127 میلیون لیتر کاهش یافته است. ضمن اینکه با صرفه جویی 6/7 میلیارد لیتری در مصرف سالانه گازوئیل این میزان می تواند صادر شود.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی از اجرای طرح گل گشت و نظارت بر تمام جایگاه های عرضه سوخت در کشور خبر داد و گفت: این گشت ها بر کیفیت عرضه و وضع جایگاه ها نظارت می کند.

وی افزود: 28 اسفند سال 93 ، 104 میلیون لیتر و در 12 فروردین امسال 106 میلیون لیتر سوخت بنزین عرضه شد در حالیکه میانگین مصرف اسفند سال قبل 72 میلیون لیتر بود.

وی همچنین در خصوص واردات بنزین گفت: هم اکنون روزانه به طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین وارد می کنیم که امیدواریم با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهر سال آینده از واردات بی نیاز و به صادرکننده بنزین تبدیل شویم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: امسال 117 هزار تن گاز مایع صادر شد در حالیکه سال قبل 24 هزار تن صادرات گاز مایع داشتیم و صادرات سوخت هواپیما از 2/4 هزار تن به 15 هزار تن افزایش یافت.

سجادی همچنین در خصوص صادرات نفت کوره گفت: در 11 ماه سال قبل 435 هزار لیتر نفت کوره تحویل کشتی ها شد که این رقم امسال به 790 هزار لیتر در روز افزایش یافته است و در حالیکه سال گذشته روزانه 10/3 میلیون لیتر نفت کوره به عنوان سوخت به کشتی ها تحویل می دادیم این میزان با رشد 25 درصدی به روزانه 13 میلیون لیتر بالغ شده است.

سجادی همچنین از افزایش تحویل سوخت گاز به نیروگاه ها خبر داد و گفت: تامین سوخت نیروگاهها خط قرمز ماست و با توجه به اینکه گاز تحویلی به نیروگاهها در 11 ماه اول سال 16 درصد افزایش یافته است این امر منجر به صرفه جویی 5/8 میلیارد لیتری سوخت مایع شده است.


مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در خصوص عرضه بنزین و گازوئیل یورو 4 گفت: هم اکنون بنزین در 8 و نفت گاز در 7 کلانشهر عرضه می شود که در سال آینده و از نیمه دوم آن با وارد مدار شدن خط تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین یورو 4 ، 12 میلیون لیتر افزایش می یابد و به تدریج در استان هرمزگان ،‌یزد ،‌کرمان و سایر نقاط کشور عرضه خواهد شد.

وی افزود: از سال آینده نفت گاز یورو 4 در پالایشگاه آبادان هم تولید شده و معادل 30 درصد مصرف کشور را تامین می کند.

وضع ذخایر سوخت مطلوب است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در روزهای پایانی سال گفت: وضع ذخایر سوخت، مطلوب است.

سجادی افزود: بخشی از واردات و تولیدات سوخت خودروهای سبک و سنگین در گذشته، ذخیره سازی شده است و هم اکنون ذخایر ما در وضع مطلوب قرار دارد.

وی همچنین درباره تاثیر توافق هسته ای بر میزان صادرات فراورده های نفتی گفت : صادرات ما در این مدت افزایش یافته و بخشی از محصولات از طریق شرکت پخش و بخش عمده از طریق شرکت ملی نفت و از طریق نفتکش ها و خطوط لوله منتقل شده است.

سجادی افزود : در زمان تحریم، گاهی این محصولات روی دست پالایشگاهها می ماند و مشتری نداشت و مجبور به اجاره کشتی و ذخیره سازی آن بودیم اما الان این محصولات روی دست ما باقی نمی ماند.

وی درباره قیمت حامل های انرژی در سال آینده گفت: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده اما منطقی است که قیمت حامل های انرژی هم متناسب با تورم رشد کند چون تجربه ثابت کرده است هرگاه قیمت حاملها ثابت بوده ، مصرف رشد شتابانی به خود گرفته و هرگاه افزایش قیمت معنی داری بوجود آمده، مصرف کاهش یافته است.

سجادی همچنین با اشاره به توزیع 400 میلیارد تومان کارمزد توزیع سوخت به جایگاه داران در روزهای اخیر ماه اسفند گفت: بخش عمده ای از این کارمزد، طلب گذشته و بخش دیگر طلب جاری جایگاه داران بوده و این کارمزد تا 35 درصد در توزیع بنزین رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش درباره بدهی خطوط هوایی به این شرکت هم گفت: بسیاری از شرکت های هواپیمایی بدهی انباشته داشتند که برخی از خوش حساب ها وثیقه سپردند و بد حسابها هم مکلف به پرداخت نقدی بهای سوخت شدند و مقرر شد بدهی معوق آنها هم تقسیط شود.

وی درباره قاچاق سوخت هم گفت : برای کاهش جاذبه قاچاق ؛ بنزین و نفت گاز با قیمت نزدیک به نرخ های بین المللی در مرزها عرضه می شود و امسال 416 میلیون لیتر بنزین در مرزها و نقاط مرزی عرضه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 246 میلیون لیتر بیشتر شده است.

وی افزود : امسال به مناسبت اربعین حسینی ، 8 جایگاه سیار عرضه سوخت در مسیرهای پرتردد غرب کشور بنزین عرضه کرد که بازخورد خوبی داشت و صف های دریافت سوخت را کمتر کرد و قصد داریم از این جایگاه ها در طرح نوروزی امسال هم استفاده کنیم تا عرضه سوخت با سهولت بیشتری انجام شود.

401/602

کد خبر: 606224

وب گردی

وب گردی