تاثیر شورای حل اختلاف در کاهش و تسریع رسیدگی به پرونده‌ها

رئیس شوراهای حل اختلاف اهواز گفت: شوراهای حل اختلاف در کنار سایر مراجع قضایی نقش مؤثری در کاهش و تسریع رسیدگی به پرونده ها ایفاء می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز مسعود پیرداده گفت: از آنجایی‌که اعضای شورای حل اختلاف در وهله اول در امر صلح وسازش فعالیت می‌ کنند بسیاری از پرونده‌ها منجر به سازش می‌شوند و طرفین با اطاله دادرسی مواجه نخواهند شد، کدورت‌ها از بین رفته و از صرف هزینه‌های زیادی جلوگیری می‌گردد.

او افزود: به لحاظ بافت عشایری که در استان وجود دارد و با ایجاد شعب ویژه عشایر و استفاده از ظرفیت سران عشایر برای حل و فصل دعاوی علی الخصوص در پرونده‌های قتل عمدی خوشبختانه فرهنگ صلح و سازش در استان نهادینه و آمار صلح و سازش در این شعب بالاست

رئیس شورای حل اختلاف با اشاره به قانون جدید شوراهای حل اختلاف،گفت: قانون جدید شورای حل اختلاف نسبت به گذشته دارای نوع آوری‌هایی است که قبلاً کمتر به آن پرداخته شده بود از جمله اینکه رسیدگی و صدور رأی صرفاً توسط قاضی شورا انجام می‌شود و اعضای شعبه فقط نظریه مشورتی می‌‌دهند. همچنین در این قانون صلاحیت شورای حل اختلاف در دعاوی مالی تا مبلغ 200 میلیون ریال افزایش یافته و از طرفی دعاوی غیر منقول از صلاحیت شورا خارج شده است.

پیرداده از اختصاص در آمد شوراهای حل اختلاف در قانون جدید برای این شورا خبر داد و گفت: در قانون جدید درآمدهای شوراهای حل اختلاف صرف پرداخت پاداش و بیمه تامین اجتماعی اعضاء و کارکنان، هزینه تعمیرات و تجهیزات و هزینه‌های اداری می‌شود.

او در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت نیرو‌های متخصص و کارآمد در شورای حل اختلاف تاکید کرد و افزود: هرچه نیروی متخصص و کارآمدتر در شورای حل اختلاف فعالیت داشته باشد، به همان میزان رضایتمندی ارتقاء می‌یابد و رسیدگی‌ها به عدالت نزدیکتر می‌شود.

105105

کد خبر: 606397

وب گردی

وب گردی