مستقر شدن دست فروشان در پارک دانشجو در 10 روز پایانی سال

همین چند روز پیش بود که تعدادی از مغازه‌داران جمهوری مغازه‌هایشان را بستند و پلاکاردهایی در دست‌هایشان گرفتند که نشان می‌داد به فعالیت دستفروشان اعتراض دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، اکنون پلیس می‌گوید دستفروشان خیابان جمهوری را به پارک لاله برده‌اند تا نه مغازه‌داران اعتراض کنند نه دستفروشان شب عیدی از نان خوردن بیفتند.
ماجرای دستفروشان در تهران ادامه دارد، سناریویی که از چند ماه پیش در تهران آغاز شده و کلی ماجرا و حاشیه و خبر داشته است. از دعوا و درگیری تن به تن تا واکنش‌های اجتماعی و این اواخر هم خودسوزی. آخرین ماجرای مربوط به این سناریوی ادامه‌دار، درگیری چند روز پیش مغازه‌داران جمهوری با دستفروشان و کتک‌زدن آنهاست. بعد از این ماجرای درگیری شهرداری هم که این روزها به دنبال جمع‌آوری دستفروشان است، از فرصت استفاده کرد و با نصب بنرهایی درهمین مسیر هشدار داد که بساط گستری ممنوع است و اجازه دستفروشی در این مکان وجود ندارد.

دیروز سردار حسین ساجدی‌نیا در دیداری با خبرنگاران درباره دستفروشان هم حرف‌هایی زد. او گفت که پلیس در ماه‌های ‌اخیر در ارتباط با دستگیری دستفروشان همکاری نزدیکی با شهرداری تهران داشته و نتیجه آن هم پاکسازی مراکز تجمع دستفروشان به‌ویژه درمحدوده بازار تهران بوده است.
ساجدی‌نیا گفت: درحال حاضر ٥٠ نقطه برای دستفروشان درنظر گرفته شده که در آنها مستقر خواهند شد.
او همچنین درپاسخ به پرسشی درباره درگیری پیش آمده میان کسبه و دستفروشان درمحدوده خیابان جمهوری گفت: تعدادی از کسبه و مغازه‌داران این منطقه به فعالیت دستفروشان اعتراض داشتند اما موضوع حادی نبود و با حضور به موقع پلیس و گفت‌وگو با طرف، این موضوع حل‌وفصل شد. با هماهنگی عوامل شهرداری، پارک دانشجو برای استقرار این دستفروشان درنظر گرفته شد و قرار شد آنان ١٠روز باقیمانده امسال را در پارک دانشجو مستقر شوند. درشرایطی که یک هفته و چند روز دیگر بیشتر به پایان‌ سال ٩٤ نمانده و مثل هر‌سال جشن آخرین سه‌شنبه ‌سال یا همان چهارشنبه‌سوری در راه است، ساجدی‌نیا هشدارهایی درباره این روز داشت و گفت که پلیس مانع خوشحالی مردم نیست، البته قطع به یقین با هنجارشکنان و مزاحمان مردم بنا به خواست خودشان برخورد خواهیم کرد.
او ادامه داد: ما همه‌ساله تأکیدمان بر برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری به شکل کوچه‌محور بوده است و امسال نیز برهمین موضوع تأکید داریم و قطعا با توجه به این‌که در معابر اصلی، میادین و پارک‌ها ممکن است برای شهروندان مزاحمت ایجاد شود، برگزاری چنین مراسم‌هایی در این اماکن ممنوع بوده و باید شهروندان درهمان کوچه و مقابل در منزل خود مراسم چهارشنبه آخر‌ سال را به شکل همان آیین‌های سنتی خود برگزار کنند.
اگر چنانچه افرادی اقدام به هنجارشکنی در چهارشنبه‌سوری کرده و برای شهروندان مزاحمت ایجاد کنند، طی هماهنگی‌های انجام‌شده با دستگاه قضائی، تا پانزدهم فروردین‌ماه میهمان پلیس خواهند بود. این شرایط برای خودروهای این افراد نیز صدق کرده و خودروی متخلفان تا ١٥ فروردین توقیف خواهد شد.
رئیس پلیس تهران بزرگ همچنین افزود: در این شب ما محدودیت ترافیکی نخواهیم داشت اما همکاران من همچون دیگر ایام ‌سال در حال آماده‌باش خواهند بود.
ساجدی‌نیا با بیان این‌که پلیس با خریدوفروش مواد محترقه برخورد می‌کند، به ایسنا گفت: همچنان نظارت و کنترل ما در خریدوفروش مواد محترقه ادامه دارد و عمده تمرکز پلیس برخورد با عاملان اصلی و فروشندگان عمده این مواد است.
به گفته او، پلیس قصد دارد در ‌سال آینده طرح‌های جدیدی را در ارتباط با امنیت درمحله‌ها اجرایی کند. همچنین همزمان طرح‌هایی با هدف ایجاد امنیت و آرامش در بوستان‌ها هم اجرا می‌شود. به گفته ساجدی‌نیا هدف از اجرای این طرح‌ها برخورد با مزاحمت‌ها و فروش موادمخدر است. این برنامه در ٦ماهه نخست‌ سال ٩٥ در تهران اجرا می‌شود.
به گفته او، طرح نوروزی پلیس از ١٥ اسفندماه تا ١٥ فروردین‌ماه در دو مرحله اجرا خواهد شد. مرحله نخست از ١٥ اسفندماه آغاز شده و تا ٢٩ اسفند ادامه دارد که در آن ماموران پلیس با حضور در سطح مراکز خرید، بازار تهران و مراکز تجاری، نسبت به روانسازی ترافیک و همچنین تأمین امنیت و برخورد با متخلفان اقدام می‌کنند.
مرحله دوم این طرح از یکم فروردین‌ماه تا ١٥ اسفندماه اجرا می‌شود و براین اساس نیروهای پلیس در ایستگاه‌ها و پایگاه‌های پلیس که در سراسر شهر دایر می‌شود، حضور خواهند داشت و علاوه بر این گشت‌های خودرویی و موتوری در سطح محلات انجام می‌شود تا نسبت به تأمین امنیت شهروندان و همچنین منازل و اموال آن دسته از شهروندانی که به سفر رفته‌اند، نیز اقدام شود.
چند ماهی هست که ماموران پلیس در ورودی و همچنین در بخشی از سالن‌های ایستگاه‌های مترو در تهران مستقر هستند. حضور آنها در ایستگاه‌ها از زمان حملات تروریستی داعش در چند شهر جهان ازجمله پاریس پررنگ‌تر هم شده است، دیروز رئیس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به سوالی درباره حضور ماموران پلیس در ایستگاه‌های مترو گفت: تا هر زمانی که نیاز باشد، پلیس در هر مکانی که نیاز به حضورش باشد، مستقر خواهد شد و اتفاقا حضور پلیس در مترو رضایت شهروندان و تهرانی‌ها را نیز درپی داشته است.
ساجدی‌نیا در پاسخ به سوال دیگری درباره راه‌اندازی پلیس اطفال در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: درحوزه اطفال ما مجرم زیادی نداریم اما با توجه به این‌که آیین دادرسی کیفری جدید پلیس را ملزم به راه‌اندازی یگانی به نام پلیس اطفال کرده بود،‌ ما این طرح را اجرا کردیم و درحال حاضر ماموران آموزش‌دیده و در سطح کلانتری‌ها و همچنین پلیس آگاهی مستقر هستند و اگر موارد جرم یا موضوعاتی که مرتبط با افراد کمتر از ١٧‌سال است، رخ دهد، عمدتا به پلیس اطفال ارجاع داده خواهد شد.

20106

کد خبر: 606701

وب گردی

وب گردی