درمان اعتیاد به محرک‌ها از روش ماتریکس

یک کارشناس مسائل اعتیاد از انجام نشدن روان درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی در تمامی کلینیک‌های ترک اعتیاد انتقاد کرد و گفت: روان درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی جزو وظایف مهم کلینیک‌های ترک اعتیاد است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسا این کارشناس مسائل اعتیاد به تشریح گزینه‌های درمان اعتیاد پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اعتیاد یک بیماری زیستی، روانی و اجتماعی است، گزینه‌های درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد.

بیوک گفت: تخریب اعتیاد بر روی برخی معتادان بسیار سنگین است، به عنوان مثال اگر فرد معتاد بیماری یا اختلال روانی همراه داشته باشد یا گرفتار مشکلات خانوادگی نیز باشد، روند کمی مشکل است و معمولا در این موارد از گزینه کاهش آسیب استفاده می‌شود.

این کارشناس مسائل اعتیاد با بیان اینکه در کلینیک‌ها و مراکز کاهش آسیب برای این افراد داروهایی چون متادون و بوپرونورفین تجویز می‌شود، ادامه داد: حسن این روش این است که سبک زندگی فرد بتدریج تغییر کرده و آماده بازگشت به جامعه سالم می‌شود.

تاجری گفت: در کنار دارودرمانی از گزینه‌های روان درمانی بهره گرفته‌ می‌شود که یکی از رویکردهای پیشگیری از بازگشت مجدد فرد به سمت اعتیاد است.

او با بیان اینکه برای درمان اعتیاد به محرک‌ها از روش ماتریکس استفاده می‌شود و فرد در 24 جلسه درمانی شرکت می‌کند، گفت: در این روش فرد به مرور زمان برای بازگشت به زندگی آماده می‌شود. در واقع برای اعتیاد به موادی چون شیشه و کوکایین این روش‌ها در اولویت است و استفاده از درمان‌های نگه‌دارنده و داروهایی چون متادون و بوپرونورفین برای مخدرهای سنتی کاربرد دارد.

این کارشناس مسائل اعتیاد گفت: معمولا اگر معتاد مشکلات و بیماری‌های همراه نداشته باشد، سم‌زدایی بهتر به درمان جواب می‌دهد و پس از آن فرد تحت نظر روان درمانگر قرار می‌گیرد و مشاوره دریافت می‌کند.

تاجری با تاکید بر اینکه وجود مراکز ترک اعتیاد لازم و در کاهش اعتیاد موثر است، افزود: در این میان به منظور جلوگیری از برگشت اعتیاد، روان درمانی و کمک‌های حمایتی لازم و ضروری است؛ به عنوان مثال اختلاف با همسر یکی از عوامل اصلی بازگشت مجدد به اعتیاد است و به همین خاطر خانواده درمانی و زوج درمانی ضرورت دارد.

او ادامه داد: روان درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی معمولا در همه کلینیک‌های ترک اعتیاد انجام نمی‌شود اما جزو وظایف مهم کلینیک‌های ترک اعتیاد است.

این کارشناس مسائل اعتیاد با بیان اینکه فاز درمان‌های روان شناختی اعتیاد با دارودرمانی بسیار متفاوت و یکی از دلایل موفقیت درمانی جلسات معتادین گمنام همین است، گفت: درخواست اکید جامعه روان شناسی اعتیاد، اختصاص یارانه روان درمانی همانند دارودرمانی است.

تاجری گفت: نبود جلسات روان درمانی مستمر و حمایت روان شناختی در مورد اغلب بیماران منجر به سرخوردگی می‌شود. در عین حال غیر از بیماران، پوشش روان شناختی اعضای خانواده ضرورت تام دارد و با توجه به گزارش کمیته مستقل اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیاز روزافزون به روان درمانی احساس می‌شود.

20106

کد خبر: 606721

وب گردی

وب گردی