خطر ایدز بیخ گوش کودکان!

نگرانم که مبادا فرزندم با دست زدن به یکی از سرنگهای روی...

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درسالهای گذشته بیشتر، تعدادی از مردان به دام اعتیاد گرفتار میشدند اما اخیرا این معضل خانمان سوز گریبان گیر گروهی از زنان و به دنبال آن کودکان نیز می شود وخانواده های این افراد را هم دچار زحمتهای فراوانی می کند. افزایش سوء مصرف مواد مخدر در بخشی از افراد بقدری است که با گذری کوتاه از سطح شهر در گوشه و کنار برخی پیاده روها، پارکها ودیگر نقاط آشکار و پنهان خیابانها با صحنه های ناخوشایند مصرف مواد مخدر، چرت زدن و سرگردانی معتادان روبه رو می شویم.

ناگفته نماند که کارتن خوابها تنها بخشی از خانواده معتادان هستند و تعدادی دیگر از آنها هنوز از خانه و خانواده جدا و راهی خیابانها نشده اند. متولیان مساله و خانواده های این بیماران برای بهبودی معتادان ، آنان را به کمپهای مجاز ترک اعتیاد می سپارند که از اعتیاد و رنجهایش رها شوند. مسأله ای که در میان وجود دارد این است که با افزایش معتادان در یک برهه زمانی، کمپ های ترک اعتیاد گنجایش این تعداد از بیماران را ندارد؛ از این رو برخی مسئولان با راه اندازی مرکزهای ترک اعتیاد در بخشی از بافتهای مسکونی شهرها، شکایت بسیاری از مردم محله ها را بوجود آورده اند.

* شکستن قبح اعتیاد با افزایش معتادن در محله ها

اعتیاد از آن دسته معضلهایی است که کج روی های اجتماعی بسیاری را با خود به همراه دارد. فشارهای جسمی و روانی ساعتهای خماری، برخی از معتادان را وامی دارد که برای بدست آوردن مخدر مد نظرشان دست به کارهای ناشایستی مانند دزدی بزنند که آرامش مردم شهر را به شدت سلب می کند. راه اندازی کمپهای ترک اعتیاد در نقاط مسکونی شهر با ورود و تردد تعدادی از معتادان به محله ها برابر است. تجمع شمار زیادی از معتادان با بیماری های جسمی بسیار در یک محله مشکلات فراوانی را برای ساکنان آن منطقه بوجود می آورد.

شهروندان در چنین محله هایی مجبورند که هر روز با دیدن چهره های سیاه و استخوانی با لباس های چرک و کهنه، سرنگ های کثیف و چند بار مصرف شده و ته سیگارهای کف خیابانها روز خود را آغاز کنند. درچنین شرایطی هر لحظه احساس نبود امنیت کافی در محدوده محل زندگی، ساکنان اینگونه محله ها را به شدت آزرده خاطر می کند. بی تردید هیچ خانواده ای نمی خواهد فرزندش با رفت آمد میان افراد معتاد و الگو برداری از آنها آینده خود را به تباهی بکشاند.

همچنین از آنجایی که اختلالات روحی و روانی برخی از معتادان گاهی آنها را به سمت ایجاد مزاحمتهایی برای زنان و دختران رهگذر نیز سوق می دهد و عبور و مرور این گروه از افراد با ترس و ناراحتی همراه می شود.

مریم،39 ساله، کارشناس بهداشت محیط، یکی از ساکنان محله ای است که در آنجا یک کمپ ترک اعتیاد وجود دارد. او درباره هراس همیشگی اش در این محیط می گوید :" می ترسم معتادان محله برای دزدیدن اموالم روزی به من یا پسر 5ساله ام آسیب بزنند. همینطور نگرانم که مبادا فرزندم با دست زدن به یکی از سرنگهای روی زمین بی گناه به بیماری ایدز مبتلا شود."

* رکود خرید و فروش املاک در محدوده مرکز ترک اعتیاد

علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی توسط اشخاص معتاد برای مردم یک محله، فعالیت های مربوط به ترک اعتیاد در داخل کمپ ها نیز در برخی زمانها وضع را برای مردم عادی ساکن در آن محله ها آزار دهنده می کند. قطع کردن مصرف مواد مخدر برای معتادان سخت و دردناک می باشد؛ تحمل دردهای جسمانی و بی قراری های هنگام خماری برای بسیاری از این بیماران آسان نیست. دشواری های راه ترک مخدرها در بسیاری از زمانها ناله و فریاد این بیماران را به گونه ای بلند می کند که آرامش سایر همسایگان و رهگذران را نیز از بین می برد.

بارها دیده شده است که هنگام مراجعه افراد معتادی که به اجبار و برخلاف میلشان در چنین کمپ هایی حضور یافته اند با مشاجره های فراوان به دنبال راهی برای گریز از آن مکان هستند. فرار چنین اشخاصی از این مرکزها و تعقیب و گریزهای پس از این حادثه نیز به نوبه خود امنیت شهروندان را تهدید و محله را به یک آشفته بازار تبدیل می کند.

گروهی از ساکنان اینگونه منطقه ها به فکر رفتن از محله و بدست آوردن آسایش در مکانی دیگر هستند اما آسیب های ناشی از وجود این مراکز باعث افت شدید قیمت منازلشان و همینطور رکود خرید و فروش ملک ها می شود.

رضا، 48 ساله، کارشناس حسابداری در محلی نزدیک به یک مرکز ترک اعتیاد مشغول بکار است. او درباره آلودگی های صوتی این مکان می گوید: " بعضی روزها در این کوچه معتادان با معتادان دیگر و حتی اعضای خانواده هایشان درگیر می شوند و نظم محله را برهم می زنند."

هادی جعفر بای، جامعه شناس درباره شکایت مردم از کمپ ها در برخی بافت های مسکونی شهر معتقد است: " اعتراض مردم کاملا به حق است زیرا انحرافات اخلاقی گروهی از افراد معتاد و نیز فعالیتهای داخلی این مکانها برای شهروندان مسأله ساز می شود. "

* ایجاد آرامش مردم با انتقال کمپها به مکانی خالی از سکنه

آسیب های اجتماعی بوجود آمده توسط معتادان از یک سو و بی نظمی و آلودگی های صوتی کمپ های ترک اعتیاد از سوی دیگر مردم ساکن در محدوده این مراکز را به ستوه آورده است. استدلالهای شهروندان از نارضایتی هایشان کاملا مبتنی بر واقعیت و منطق است، بنابراین مسئولان مربوطه بایستی این مسأله را با راه اندازی این مراکز در خارج از شهرها و به دور از انظار عمومی، از ریشه حل کنند و گامی بلند در جهت بهبود بیماران و پاک سازی شهر از معتادان بردارند و نیز آرامش و امنیت را که حق مسلم هر شهروندی است به افراد ساکن در این محله ها باز گردانند.

20103

کد خبر: 606797

وب گردی

وب گردی