لیست کامل ویژه برنامه های نوروز 95 رادیو

صدای جمهوری اسلامی در ایام نوروز ویژه برنامه هایی برای مخاطبانش تدارک دیده است که در روزهای آغازین سال آینده تا پایان تعطیلات از رادیو شنیده می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در نوروز ۹۵ ویژه برنامه های متنوعی در شبکه های مختلف رادیو شنیده خواهد شد و شبکه‌های مختلف سعی کرده‌اند با تولید و پخش برنامه‌های نوروزی متفاوت را برای شنوندگان خود رقم بزنند.

رادیو بهـاران

رادیو ۲۴ ساعته بهاران تا ۱۵ فروردین علاوه بر اطلاعات نوروزی برنامه هایی درباره اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس پخش می کند. «سین مثل سفر مثل سنگر» تلاش می کند تا به مرور خاطرات مسافران کاروان های سیاحتی مذهبی راهیان نور که به بازدید از مناطق جنگی به منظور پاسداشت و یادمان شهدا عازم این مناطق شده اند بپردازد. این سفرها فرصت ارزشمندی است تا سهم کوچکی از جان فشانی ها و رشادت های فرزندان این آب و خاک در برابر دشمن نمایش داده شود.

«آب و آیینه» برنامه ای با هدف مروری بر ادبیات منظوم و منثور دفاع مقدس شامل شعر، داستان و آنچه در این حوزه در سال های جنگ و پس از جنگ خلق شده است. «پوتین های خاکی» در خصوص زندگینامه شهید چمران است. «خانه ام همین جاست» با بازخوانی پرونده پر افتخار سالهای دفاع مقدس با محوریت تحکیم هویت، غرور و افتخار ملی در جوانان روی آنتن می رود. برنامه روایی «پایی که جا ماند» در خصوص یادداشت های سید ناصر حسینی است که خاطرات شیرین جبهه را در برمی گیرد.

مجله «پلاک عاشقی» شامل یاد و خاطره شهدا، گفتگو با سرداران و فرماندهان جنگ، آزادگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و وصیت نامه شهدا است. برنامه «یاد ایام» به گفتگو با خانواده شهدا، سرداران جنگ و جانبازان دفاع مقدس می پردازد. برنامه روایی نمایشی «نیمه پنهان» گوشه ای از زندگی شهدای بنام دفاع مقدس را به روایت می کند. برنامه روایی «دا» خاطرات زهرا حسینی از حال و هوای جنگ در خرمشهر را بیان می کند. وی برای کمک به مردم در جریان دفاع از خرمشهر تصمیم می گیرد در غسالخانه مشغول به کار شود. مجله رادیویی

«آهای دلای با وضو» با آیتم های متنوع در خصوص آزادگان و جانبازان دفاع مقدس پخش می شود. برنامه اذان گاهی «مشکات» شامل احکام، تلاوت و ادعیه روی آنتن می رود. مستند «راز پروانه ها» به زندگی سرداران شهید دفاع مقدس می پردازد.

برنامه مستندی «اطلس هشت» به چگونگی شکل گیری عملیات مرصاد، بررسی اهداف منافقین از عملیات، ارزیابی نتایج این عملیات برای ایران و گروهک منافقین و به نقش منافقین در جنگ تحمیلی می پردازد. در این برنامه «روزهای حماسه» سعی می شود به تاریخی درست از جنگ ایران و عراق که در آن ابعاد حماسی و عقلانی جنگ به شکل حقیقی و واقعی وجود دارد، بپردازد.

برنامه «ارغوان» با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یاد وخاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی خواهد بود. «شوق پرواز» با محوریت ابتکارات و خلاقیت های خلبانان و افسران نیروی هوایی در دوره هشت سال دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت. معرفی اجمالی هوانیروز، دستاوردهای پس از جنگ در این حوزه و یادی از بزرگان هوانیروز از نکات برجسته این برنامه است. «می نویسم تا بمانم» به بازخوانی وصیت نامه شهدا می پردازد.
برنامه «باران لبخند» در خصوص طنز در دفاع مقدس و آثار فرهنگی هنری طنز بجا مانده از دفاع مقدس است.

برنامه «به همین سادگی» پای صحبت های مسئولان و متولیان برگزاری اردوهای فرهنگی راهیان نور می نشیند و آنان در سمت های مختلف از فعالیت ها و دستاوردهای این سفرها با مخاطبان سخن می گویند. برنامه «همسنگر» شرح آثار وبرکات دفاع مقدس برای استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران است. برنامه «هشت خوان» با تمرکز بر قصه های پایداری به عنوان یکی از اشکال ادبیات مقاومت با رویکردی در جهت مقاومت و ایستادگی مردم ایران با درونمایه عمیق اعتقادی برخاسته از فرهنگ اسلامی سعی می کند با روایت قصه های برگزیده دفاع مقدس همراه با یک بخش کارشناسی به شکل گیری ادبیات مقاومت بپردازد. «تقاطع» برنامه ای که به بررسی جنگ در خاورمیانه و بیان ریشه ها و شیوه ها و اهداف جنگ در دوران دفاع مقدس می پردازد.

«مشرق جان» برنامه اذان گاهی ظهر با محوریت انتظار ظهور و شرایط آن پخش می شود. برنامه «عطر حضور شما» در سه بخش ۱۵ دقیقه ای متصل به هم است که با یک خاطره از همسر رزمندگان شهید شروع می شود و با ترانه ای عاشقانه به بخش دوم می رود. در بخش دوم نامه ای که بیانگر سبک زندگی ایرانی اسلامی است و از سوی همسر شهید نوشته شده ادامه می یابد و در انتها با یک ترانه که بیانگر رشادت ها و ایثار رزمندگان و شهداست و متصل کننده بخش دوم وسوم است به پایان می رسد. در بخش سوم برنامه یک سری سوال ها مطرح می شود که جوانان به آن پاسخ می دهند. در واقع افراد موقعیتی ملموس خاص امروزی را با موقعیت خاص زمان دفاع مقدس منطبق می کنند تا افراد براساس حقوق و تکالیف و مسئولیت پذیری به آن پاسخ دهند. پاسخ درست زمانی است که فرد بنا بر مسئولیت پذیری رفتاری متناسب با رزمنده مورد نظر نشان دهد و آن رزمنده معرفی می شود.

نمایش «دختر شینا» به بازخوانی خاطرات خانم قدم خیر محمدی همسر شهیددر قالب نمایش می پردازد. «نت عاشقی» برنامه ای است که با پخش موسیقی دفاع مقدس و روایت اتفاقات آن در تلاش برای گرامیداشت یاد حماسه آفرینان و رزمندگان سرافراز دفاع مقدس و ارزشها و هویت انقلابی و اسلامی ایران است. برنامه «مسیر» به معرفی مهندسان جنگ در حوزه خاکی و دریایی، دستاوردهای صنایع دفاع و نیروی زمینی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از جنگ می پردازد. «به قصد قربت» برنامه ای با موضوع راهیان نور دانشجویی، سخنرانی مقام معظم رهبری و نمایش در مورد راهیان نور و... است.

«برداشت» به بررسی آثار سینمایی دفاع مقدس در سالهای جنگ و پس از آن می پردازد. برنامه «اسوه های جاوید» در خصوص قهرمانان و پهلوانان ورزشکار جانباز دوران دفاع مقدس است که در میدان های بین المللی ورزشی افتخاراتی را به ارمغان آوردند. «در مسیر بهشت» برنامه اذان گاهی مغرب با کارشناسی محمد نصرآبادی که به تفسیرآیات قرآن می پردازد. نمایش «لشکر خوبان» با بازخوانی خاطرات مهدی قلی رضایی و وقایع مربوط به لشکر عاشورا در قالب نمایش پخش می شود. ویژه برنامه «پرانتز» در خصوص خبرنگاری جنگ و خاطرات و نقشی که خبرنگاران در دفاع مقدس ایفا کرده اند.

«فتح قله» نام مسابقه ای است که در آن موقعیتی نزدیک به موقعیت یکی از عملیات ها برای شرکت کنندگان تعریف می شود و تصمیم گیری آنها را می سنجد که اگر نزدیک به تصمیم گیری فرماندهان همان عملیات بود برنده اعلام خواهند شد. در انتهای برنامه اشاره ای به عملیات مورد نظر خواهد شد.

برنامه گفتگومحور «پلاک» که ساختار آن درباره راهیان نور و برکات این سفر روحی و معنوی است. در این برنامه ابعاد فرهنگی راهیان نور از نگاه مسئولان بررسی می شود. همچنین مجموعه داستانها و قصه های دفاع مقدس در قالب برنامه «قصه هفت گنبد» پخش می شود.

برنامه «ترانه آبی» با موضوع مقاومت به بررسی اشعار مقاومت در نقاط مختلف دنیا از فلسطین تا امریکا و افریقا و داستان دردها و مشکلات نژادهای مختلف در آمریکا، مسلمانان فلسطین، مردم لبنان و... می پردازد.

رادیو نمایش

اداره کل هنرهای نمایشی رادیو همزمان با آغاز نوروز ۹۵، ۶۳ ساعت نمایش جدید را برای پخش در رادیو نمایش و سایر شبکه‌های رادیویی آماده کرده است. از میان این نمایش‌ها می‌توان به روزهای به یاد ماندنی، خشت اول، زندگی شما، خانواده آقای نوروزی، داستان این چند نفر، یک روز که هزار روز نمیشه اشاره کرد. این آثار با هنرمندی بیش از ۱۵۰ بازیگر مطرح نمایش‌های رادیویی به همراه صدابرداران، افکتورها، کارگردانان و تهیه کنندگان در این مجموعه تولید شده است.

ویژه برنامه ترکیبی نمایشی تحویل سال به تهیه کنندگی ژاله محمد علی و کارگردانی حمیدرضا هدایتی از ساعت ۶تا ۹ صبح روی آنتن رادیو نمایش خواهد رفت که شامل بخش های متنوعی ازجمله گفتگوهای شنیدنی با هنرمندان پیشکسوت نمایش های رادیویی است. فهرست و زمان پخش برخی از سریال های نمایشی رادیویی تولید شده برای ایام نوروز به این صورت اعلام می شود:

«روزهای به یاد ماندنی» به کارگردانی مجید حمزه و تهیه کنندگی ژاله محمد علی در ۱۴ قسمت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۱:۱۵ پخش می شود. این نمایش به نویسندگی مجید حیدری درباره بازنشسته ای است که ویلایی در شب های عید خریداری کرده و حضور ناخوانده اقوام در این ویلا ماجرایی را رقم می زند.

«خشت اول» به نویسندگی سهیلا خدادادی وکارگردانی مینو جبارزاده ساعت ۱۳:۳۰ پخش می شود. داستان ماجرای طنز چند خانواده است که تهیه کنندگی آن بر عهده شهلا نیساری است در ۱۴ قسمت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین روی آنتن می رود.

«زندگی شما» به کارگردانی رضا عمرانی و تهیه کنندگی شهلا نیساری در ۱۴ قسمت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۶:۳۰ پخش می شود. اتفاقات طنزی که در یک برنامه زنده رادیویی در قالب نمایش شکل می گیرد در این برنامه به نویسندگی حمیدرضا پور علیمحمد برای شنوندگان در نظر گرفته شده است.

«خانواده آقای نوروزی» به نویسندگی سهیلا خدادادی و کارگردانی جواد پیشگر پخش می شود. اتفاقات طنزی که در هنگام دید و بازدید خانواده ها رخ می دهد در ۱۲ قسمت از ۲ تا ۱۳ فروردین ۹۵ از ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد روی آنتن می رود.

«داستان این چند نفر» به نویسندگی لیدا شیرمرد و کارگردانی رضا عمرانی در ۵ قسمت از۴تا ۸ فروردین ساعت ۱۵:۱۵ پخش می شود. در این نمایش داستان افتتاح یک تالار عروسی و تلاش برای جذب مشتری به تهیه کنندگی برای شنوندگان روایت می شود.

«یک روز که هزار روز نمیشه» به کارگردانی مینو جبارزاده و تهیه کنندگی شهناز دهکردی در ۵ قسمت، از ۹تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۵ :۱۵ پخش می شود. این داستان به نویسندگی سهیلا خدادادی ماجرای طنزآمیز چند دوست است که بعد از ۲۵ سال به هم می رسند.

علاوه بر این آثار، نمایش‌های سریالی و تک قسمتی متنوع دیگری نیز برای پخش از رادیو نمایش و سایر شبکه‌های رادیویی تولید شده است که در ایام نوروز از آنتن شبکه های رادیو پخش خواهد شد.

رادیو اقتصاد

ویژه برنامه تحویل سال رادیو اقتصاد تحت عنوان «لحظه بهار» تقدیم مخاطبان می شود. ویژه برنامه تحویل سال رادیو اقتصاد با هدف ایجاد فضای معنوی، مفرح و پرنشاط همراه با پیام های اقتصادی مناسب در لحظه تحویل سال تقدیم مخاطبان می شود. این برنامه با بخش های متنوع و اقتصادی همچون طنز، گزارش، کارشناسی، مسابقه و ... ضمن همراهی فعال شنونده با برنامه در ساعات تحویل سال پخش می شود.

هدف اصلی این برنامه ایجاد فضای معنوی، شاد و امیدبخش بین مخاطبان همراه با اطلاع رسانی اقتصادی در لحظات تحویل سال خواهد بود و ایجاد توجه معنوی برای لحظات پایانی و آغازین سال، اطلاع رسانی بخش های خدماتی و مورد نیاز مخاطبان در سفرهای نوروزی است.

مهمترین برنامه های اقتصادی کشور در سال ۹۵، اقتصاد در سالی که گذشت، معرفی برنامه های نوروزی رادیو اقتصاد، پیام نوروزی، دانستنیهای اقتصاد از جمله محورهای موضوعی خواهند بود.

«سلام ایران» ارتباط با مراکز اصلی زیارتی (مشهد، قم و جمکران، شیراز و شهرری)، «گفت و شنود (عیدانه)» در گفتگو با نخبگان و فعالان اقتصادی، گزارش از راهیان نور، پلیس راه و...، «مسابقه تلفنی»، «با مخاطبان» انعکاس نظرات و تماس ها و پیامک مخاطبان، «بوی عید» با موضوع عیدی دادن و عیدی گرفتن، «خط مستقیم» به اطلاع رسانی از نظارت بر عملکرد بخش های خدماتی- اقتصادی در ایام تعطیلات نوروز، «گزارشگر» با موضوع کسب و کارهای خدماتی، بازارهای مختلف و گفتگو با مسافران نوروزی با رویکرد عیدانه، گفتگو با خانواده شهدا، «طنز» با رویکرد اقتصادی با موضوعات خرید عیدانه، سفر، اسراف، «هر ورقش دفتری است ...» به مقوله اقتصاد در آینه ادبیات فارسی نظم و نثر، «میراث فرهنگی» معرفی فرهنگ گذشته ایرانیان در استفاده بهینه از محصولات و لوازم در دسترس و تولید شده برای زینت بخشی سفره عید، «بهار جان ها» درمورد قطعات ترکیبی ویژه امام زمان (عج) به عنوان مصداق حقیقی بهار و پیوندزدن معرفت و محبت آن حضرت با زندگی و معاش در سال جدید و نیز «پیام نوروزی» پخش پیام نوروزی رهبر انقلاب و رئیس جمهور از آیتم های متنوع و جذاب این برنامه خواهد بود. این برنامه کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی حمیدرضا کجوری و مهدی شیار یکشنبه اول فروردین ماه ساعت ۰۶:۰۰ الی ۰۹:۰۰ روی موج اف ام ردیف۹۸ مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود.

ویژه برنامه «فرهنگ کار» با توصیف قابلیت های آوایی و موسیقایی کار در ایام نوروز روی آنتن رادیو اقتصاد خواهد رفت. این برنامه به توصیف و انعکاس قابلیت های آوایی و موسیقیایی کار نواهای اقوام ایرانی و همچنین بررسی و تحلیل آواهای کار فرهنگ کار در مناطق مختلف واکاوی می پردازد. کار در فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمند و بالایی دارد و آواهای کار بخش قابل توجهی از تاریخ ادبیات شفاهی کشور را به خودش اختصاص داده است. ضرورت این برنامه در کمک به زنده نگه داشتن نمودهای متنوع و گوناگون از حقیقت کار است که در اقلیم، نحوه زندگی، علایق و سلایق اقوام ایرانی وجود دارد. هدف اصلی برنامه ترویج مفاهیم متعالی، اسلامی و ریشه دار کار در فرهنگ اقوام ایرانی بر اساس آواهای کار و نیز معرفی مشاغل مختلف در اقلیم های متنوع با هدف ترویج فرهنگ کار، ترویج روحیه تعاون، کار تیمی؛ توکل و نیز ایجاد فضای فرحبخش از اهداف جزئی این برنامه خواهند بود.

محورهای موضوعی این برنامه شامل واکاوی جز به جز اشعار و موسیقی های کار و بررسی مضامین آن ها، بیان فرهنگ کار در آواها از گذشته تا به امروز و همچنین مضامین پیشه های مردانه و زنانه در فرهنگ کار اقوام دارای ریشه کاملاً فرهنگی خواهد بود. در این برنامه با حضور کارشناسان فرهنگ کار اقوام مختلف کشور تحلیل محتوایی و موسیقیایی آوای کار پرداخته می شود. همچنین صحبت با فرهنگ یارها برای معرفی مشاغل متناسب با آوای کار، آیتم روایت با موضوع توصیف یک شغل با ذکر اینکه در کدام مناطق به این شغل مشغولند، دیگر بخش های این برنامه است. «فرهنگ کار» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی لیلا امید یگانه در ایام نوروز ساعت ۰۹:۰۰ به مدت ۵۵ دقیقه پخش می شود.

اطلاع رسانی از حوزه های اقتصادی در سال ۹۴ و همچنین سال پیش رو هدف ویژه برنامه عصرگاهی «اقتصاد به وقت بهار» خواهد بود. برنامه عصرگاهی نوروزی رادیو اقتصاد با هدف ایجاد فضای نشاط و سرگرمی همراه با اطلاع رسانی اقتصادی در ایام نوروز تقدیم مخاطبان می شود. این برنامه با بخش های اقتصادی مختلف از قبیل: طنز، خبر، گزارش که در مدت پخش شنونده را ضمن همراهی فعال با برنامه از اتفاقات و مسائل اقتصادی سال گذشته و برنامه های اقتصادی در سال جدید آگاه می کند.

توجه ویژه به شعار سال، ایجاد فضای شاد و امیدبخش و مفرح بین مخاطبان و اطلاع رسانی از عملکرد اصناف در این ایام از اهداف مهم این برنامه خواهد بود. بررسی و انعکاس عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته از دیگر بخش های این برنامه است. از دیگر آیتم های برنامه می توان به: گشت و گذار بهاری، ارتباط با مراکز استانها کشور مشهد، شیراز، گیلان، مازندران، تبریز، کرمانشاه، همدان، قم، زنجان و ...، طنز اقتصادی در آیتم های طنز با توجه به موضوعاتی همچون میوه فروشی، موجر و مستاجر، راننده و مسافر، اقتصاد در سال ۹۴، تحلیل و بررسی مهمترین اتفاقات اقتصادی در سال ۹۴، خوش و بش بهارانه در گفتگو با نخبگان و فعالان اقتصادی، پیگیری نظارت بر عملکرد اصناف، اتحادیه ها و بازارها در ایام نوروز، گزارش از بازارهای مختلف میوه و تره بار و گفتگو با مسافران نوروزی، مدیریت زمان به تبلیغات، ارتباط با مشتری، توسعه کسب و کار، شیوه های کارآفرینی، شیوه های سرمایه گذاری، رفتار سازمانی، پشت صحنه برنامه های رادیو اقتصاد در سال ۹۴، گزارش از کاروان راهیان نور توسط گزارشگران افتخاری، معرفی موزه های و نگارخانه ها، اطلاع رسانی اخبار روز، تبیین شعار سال در گفتگو با کارشناسان اشاره کرد. این برنامه کاری از گروه اقتصاد و جامعه است که به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی، در ایام نوروز ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ روی آنتن می رود.

رادیو اقتصاد در برنامه «زنگ اقتصاد» در ایام نوروز به مباحث گوناگونی از آموزش تکنیک های کاربردی موفقیت در کسب و کار خواهد پرداخت. اکبر صمدی، مدرس کسب و کار، رضا ابیاک و معینی کرمانشاهی از کارشناسان بازاریابی و نیز مهندس حسین طاهری، کارشناس حوزه برند، در ایام نوروز در رابطه با موضوعاتی همچون مدیریت هزینه، مشارکت های کلیدی، ابزار ارتباطی در بازاریابی، تبلیغات، بازاریابی مستقیم، حامی گری یا اسپانسر شیپ، برندیگ، تثبیت نام و نشان تجاری، خلق و حفظ برند، نحوه ارتباط با مشتری، جهش خلاق در ساخت نماد تجاری، پیام برند و ساخت عناوین برند به گفتگو خواهند نشست. برنامه «زنگ اقتصاد» کاری از گروه کسب و کار، به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی در ایام نوروز ساعت ۰۶:۳۰ به مدت ۳۰ پخش می شود.
رادیو اقتصاد در برنامه «گردشگری» در ایام نوروز به مباحث مختلف گردشگری خواهد پرداخت. ناصر رضایی راهنمای گردشگری، به همراه دیگر کارشناسان زبده گردشگری در این برنامه ها مباحث مختلفی از گردشگری در ایران را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

برنامه «گردشگری» کاری از گروه کسب و کار به تهیه کنندگی اسماعیل شامانیان در تعطیلات نوروز ساعت ۰۷:۰۰ به مدت ۵۵ دقیقه پخش خواهد شد. رادیو اقتصاد در برنامه «اقتصاد به توان ۳۱» در ایام نوروز ظرفیت های اقتصادی استانها را معرفی می کند. روزانه با حضور استاندار، مدیران کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، تعاون و رفاه، سازمان صنعت و معدن استانهای مختلف کشور همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، ایلام، اردبیل، خوزستان، قزوین و ... در این برنامه توانمندی های اقتصادی استان را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. این برنامه کاری از گروه صنعت و معدن در طول ایام نوروز ساعت ۱۵:۰۰ به مدت ۵۵ دقیقه پخش می شود.

رادیو اقتصاد در برنامه «سرزمین من» در ایام نوروز قصد دارد نقش محیط زیست در اقتصاد را بررسی کند. در این برنامه با حضور مدیران در بخشهای مختلف سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس، مدیران شهرداری و دیگر کارشناسان موضوعاتی همچون توسعه مشاغل سبز، آلودگی هوا، اهمیت گیاهان دارویی، وضعیت محیط زیست دریاها، تالاب های ایران، محیط زیست و سیاستهای ابلاغی رهبری، حفاظت از خاک، صندوق ملی محیط زیست، انرژی های تجدیدپذیر و ... بررسی می شود. برنامه «سرزمین من» با هدف بررسی نقش محیط زیست در اقتصاد و اقتصاد محیط زیست کاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه کنندگی مریم هدیه لو در طول ایام نوروز ساعت ۰۸:۰۰ به مدت ۵۵ دقیقه برای شنوندگان تدارک دیده شده است.

رادیو اقتصاد در برنامه «خوشه چین» در ایام نوروز به سراغ مبحث خودکفایی و خود اتکایی در تولید محصولات خواهد رفت. ناصر نوروزی، کارشناس کشاورزی به همراه مسئولان جهاد کشاورزی شهرهای مختلف کشور به بررسی مباحثی مانند روشهای هرس درختان، نقش مخرب آفات محصولات کشاورزی، اهمیت سلامت محصولات، توصیه های فنی درخصوص کاهش خسارات آفات کشاورزی، راههای پیشگیری سرمازدگی گیاهان، تکنیک های جدید در برداشت مرکبات، تعمیر و نگه داری سامانه های نوین آبیاری، مدیریت بهره برداری از سیستم های آبیاری خواهند پرداخت.
برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی مهدی شیار ساعت ۰۴:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می شود.
رادیو اقتصاد در برنامه «چشم انداز» در ایام نوروز به بررسی اسناد بالادستی نظام در حوزه اقتصاد می پردازد. در این برنامه با حضور استادان دانشگاه و نیز دیگر مسئولان در بخش های مختلف اقتصادی حوزه های گوناگونی مانند اسناد بالادستی، سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی، بندهای اقتصادی برنامه ششم توسعه، توسعه روستایی در برنامه ششم، توسعه صادرات دریایی در برنامه ششم، صنایع معدنی در برنامه ششم، اقتصاد دانش بنیان در برنامه ششم، بخش خصوصی در برنامه ششم، صنعت بیمه در برنامه ششم و ... گفتگو می شود. برنامه «چشم انداز» کاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه کنندگی مهدی شیار در ایام نوروز ساعت ۲۰:۰۰ به مدت ۵۵ دقیقه از رادیو اقتصاد روی آنتن می رود.

رادیو ایران

«و اینک بهار» ویژه تحویل سال رادیو ایران از ساعت ۴:۱۰ روی آنتن می رود. آیین‌های نوروزی از یادگارهای مردم آشنای فرهنگی– ملی ما هستند که عناصر سازندة فرهنگ ما را حفظ کرده‌اند. این برنامه در کنار برگزاری جشن تحویل سال به برخی از اعتقادات و رسوم از جمله دعا به درگاه حق، صله رحم، احترام به بزرگترها، زیارت مزار ائمه، زیارت مزار شهدا، فرهنگ نوروز، فال حافظ و ... می‌پردازد.

برنامه «داستان آخرین روز اسفند» ویژه روز ملی شدن صنعت نفت ۲۹ اسفند ساعت ۱۵ پخش می شود. در شروع برنامه به زمانی پرداخته می‌شود که صنعت نفت هنوز ملی نشده است و بعد از ورود به برنامه، موضوع با کارشناس مطرح می شود. بخش‌هایی از صحبت‌های مسئولان وقت به پیش برد روایت کمک می‌کند و در نهایت به روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ و ملی شدن صنعت نفت می‌رسیم و اهمیت ملی شدن نفت در زندگی امروز مردم بیان می شود.
برنامه ترکیبی «دیار آشتی» پنجشنبه و جمعه ۲۷و۲۸ اسفند به ترتیب ساعت ۱۵:۳۰ و۱۶ پخش خواهد شد. بزرگداشت مقام حضرت فاطمه (س) و الگوبرداری از رفتار وگفتار ایشان در زندگی شخصی و اجتماعی، یازدهم فرو. ردین ساعت ۱۸ در قالب برنامه «از قبیله باران» پخش می شود. برنامه ترکیبی «خانه دوازدهم» دوازدهم فروردین به مدت دو ساعت از ساعت ۱۸ با موضوع بزرگداشت روز جمهوری اسلامی و تبریک و شادباش این روز خاطره انگیز و مهم در تاریخ ایران پخش خواهد شد.

در سیزدهمین روز بهار از ساعت ۱۸ در قالب برنامه «ترنم طبیعت» رادیو ایران با مردم در روز طبیعت همراه می شود تا در روز طبیعت یک روز مفرح و شاد در پایان تعطیلات نوروزی برای شنوندگان رقم بخورد. «خوش به حال روزگار» از دیگر تدارک رادیو ایران برای ایام نوروز است که از ساعت ۱۸ پخش می شود. در هفته اول، این برنامه شامل بخش‌های هفت سین سرخ: مرور زندگی شهدای روزهای فروردین همان روز. سلام بهار: سلام بهارانه یکی از افراد هنرمند یا ورزشکار شناخته شده در هربرنامه. پاگشا: گزارش حضوری از اولین نوروز زوج های ایرانی در منزلشان. آمدیم نبودید: خبرنگار در شهرستان‌ها به منزل یکی از افراد صاحب نام منطقه رفته و با همسایه و اقوام وی درباره ایشان و با خود ایشان در مورد آداب و رسوم و رفتار ایشان گفتگو می‌کند. سیسمونی: گفتگو با خانواده‌هایی که در آستانه به دنیا آمدن چندمین فرزندشان هستند. بزن کنار: گفتگوی گزارشگر برنامه با مسافران عبوری در محل عوارضی ها از ایمنی سفر و مقصد آنها. بچه کجایی: گفتگوی حضوری با مهاجران شهرهای دیگر ساکن تهران. نامگذاری سال: گفتگو با وزرا به رسم هر سال با سبک و سیاق خاص. دوباره بخوان: دعوت از یک خواننده و چند نفر از طرفداران او در یک استودیو به صورت تولیدی و اجرای مجدد ترانه آن خواننده با همراهی مردم. مسابقه و ... بخش های دیگر این برنامه در هفته اول است.

ارتباط با مراکز گردشگری در استان‌های مختلف، ترافیک و وضع راه‌ها و هواشناسی و عبارات موضوع محوری که در ادبیات عمومی مردم ایران این ترکیب‌ها بابا شده که کلمه دوم گاهی خود معنی مجزایی دارند مانند: سفر مفر، گردش مردش، اوقات موقات، آجیل ماجیل، شکلات موکلات، سیزده میزده و... از هفته دوم در هر برنامه برای شنوندگان در نظر گرفته شده است.

در برنامه «سین و سکه» به مرور موضوعات مهم‌ترین عناوین علمی و اقتصادی سالی که گذشت پرداخته می‌شود. همچنین تولیدکنندگان برتر سال ۹۴ معرفی و با آن‌ها گفتگو می‌شود. این برنامه از اول تا ۱۲ فروردین بجز جمعه ها ساعت ۱۵:۳۰ پخش می شود. در این برنامه در قالب گزارش، به بازار می‌روند و مشاغلی را که در ایام نوروز پر طرفدارترند معرفی می‌ شوند. همچنین در بخشی با عنوان اقتصاد سفر، نکاتی را برای شنوندگان بازگو خواهد شد. معرفی ظرفیت استانهای کشور برای پذیرایی از مسافران نوروزی در گفتگو با مسئولان استانی بخش دیگری از برنامه است.

این برنامه «سیب» یک مجله سلامت محور و بهداشتی است و در آن هر روز ساعت ۱۴:۳۰ با حضورپزشکان وکارشناسان به یادآوری نکات بهداشتی و ایمنی پرداخته خواهد شد.
برنامه طنز «دوخت و دوز» در هر قسمت از ساعت ۲۲ سعی می کند با آیتم های متنوع با چاشنی طنز همچون (گیر و گور، وصله- پینه، زیگزاگ و...) مقایسه‌ای کنایه آمیز بین تعطیل بودن مراکز و سازمان‌های دولتی در ایام نوروز و ... از این ایام داشته باشد و در بخشی دیگری از برنامه به موضوع سفر و گردشگری و مشکلات و موانع پیش روی مردم در سفر پرداخته شود. در بخش گزارشی برنامه هم از مردم در رابطه با یک موضوع مطرح در برنامه خواسته می‌شود نظر خودشان را البته به صورت طنز بیان کنند.

مسابقه زنده «هوای تازه» در ایام نوروز ساعت ۱۰ صبح برای شنوندگان پخش خواهد شد. در این مسابقه‌ که در چند بخش سؤالی به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور می‌پردازد مخاطب بایستی به آن پاسخ دهد. بخش‌های دیگری این برنامه عبارتند از: نمایش طنز با موضوعات نوروزی، گفتگو با خواننده های محلی، معرفی جاذبه های گردشگری استان‌ها، نوروز در کشورهایی چون هندوستان، تاجیکستان، افغانستان و ...، داستان‌های نوروزی با مضمون طنز و اشعار بهاری با صدای گویندگان پیشکسوت از دیگر بخش های برنامه است.

«قرار شاعرانه» یک برنامه ادبی که در این برنامه، شعرهایی در قالب‌های سنتی، نو و کلاسیک و ترجیحاً بهاری از ساعت ۲۳:۵ خوانده می شود و در ادامه آن موسیقی‌های با کلام و بی کلام متناسب با فضا و محتوای شعر و زمان می‌آید. هم چنین در این برنامه از ملودی‌های نوستالوژیک استفاده می شود. بخشی از برنامه هم به شعرخوانی شاعران پیشکسوت و قدیمی و هم چنین شاعران جدید اختصاص دارد که شعرهای خودشان را می‌خوانند. این برنامه تلفیق شعر و موسیقی است. همزمان با سالروز ولادت دخت نبی مکرم اسلام و بزرگداشت مقام حضرت فاطمه (س) و الگوبرداری ازرفتار وگفتار ایشان در زندگی شخصی و اجتماعی، یازدهم فروردین ساعت ۱۰ صبح ویژه برنامه روز مادر برای پخش در نظر گرفته شده است.

بزرگداشت روز جمهوری اسلامی و تبریک و شادباش این روز خاطره انگیز و مهم در تاریخ ایران دوازدهم فروردین ساعت ۱۰ صبح از برنامه ویژه روز جمهوری اسلامی پخش خواهد شد. ویژه برنامه ترکیبی روز طبیعت از ساعت ۱۰ صبح با مردم در روز طبیعت همراه خواهد شد. ترانه‌های بهاری با توجه به ایام نوروز، خوانش اشعار بهاری، ترانه‌های محلی بهاریاز تدارک برنامه «ترانه بهاری» است که هر روز ساعت ۱۲ پخش می شود. برنامه گفتگومحور «نیمکت داغ» در ایام نوروز از ساعت ۱۶ روی آنتن می رود. مهمان برنامه یکی از شخصیت‌های مطرح و برتر ورزشی کشور است. این ورزشکاران در فضایی عیدانه با کارشناس مجری برنامه گفتگویی عیدانه خواهند داشت. هر روز از نوروز به یکی از این بزرگواران تعلق خواهد گرفت و در بخشی نظر خانواده یا اطرافیان را نیز در مورد این موضوع پرسیده می شود.

۴۰ برنامه ی ترکیبی ۵ دقیقه ای نوروزی با عنوان «خنداخند» با موضوعات مرتبط با ایام عید و سفر و موسیقی های عیدانه در سه بخش ساعت های ۱۴:۵۵، ۱۶:۵۵ و۲۲:۲۵ پخش خواهد شد.
در برنامه «ده گشت» به معرفی ۱۴ روستا که پتانسیل گردشگری دارند و کمتر معرفی شده‌اند هر روز از ساعت ۱۷:۳۰پرداخته می شود. روستاهایی که فاصله کمی تا شهر دارند (حدود ۵ کیلومتر) و بدلیل نزدیک بودن به شهر در سایه قرار گرفته و کمتر از آنها شنیده‌ایم، از جمله این مناطق گردشگری اند. در بخش گزارشی با گویش آن منطقه صحبت و به تاریخ شفاهی آن منطقه پرداخته می شود. در بخش دیگری با بزرگان روستا گفتگو می شود. و بزرگان روستا معرفی می شوند.

برنامه طنز «کوی نشاط» ساعت ۹ صبح در عید نوروز پخش می شود، شامل بخش‌های ویژه‌ای است که به عید دیدنی، سفره عید نوروز، گرانی شب عید، چشم و هم چشمی، دید و بازدید عید نوروز، مشکلات مردم در سالی که گذشت به زبان طنز، انشای کودکان درباره عید نوروز، استندآپ کمدی در مورد عید نوروز سال‌های دور، تاکسی نارنجی در عید و ... می پردازد. در کنار بخش های نمایشی طنز، به تولید طنزآهنگ با موضوع عید نوروز هم خواهیم پرداخت.

در برنامه «یک سبد عیدی» مجری خانم رفیعی، با یک شخصیت به نام تعطیل خان؛ تورج نصر، خط داستانی برنامه را پیش می‌برند و تعطیل خان همواره از وکیلش در برنامه یاد می‌کند. به این ترتیب در «یک سبد عیدی»، تعطیل خان در کنار وکیل خود که نوروز خان است به اجرای برنامه می‌پردازد. در هر برنامه یک موضوع مرتبط با رسوم نوروزی انتخاب می‌شود و ضمن نقد حواشی با آن رسم شوخی هم می شود. در برنامه آیتم‌هایی چون موسیقی (نقیضه و بحر طویل)، چی بودیم، چی شدیم! (مقایسه رسم و رسوم عید در گذشته و حال)، نوروز در ایران (بیان رسم و رسوم نوروزی استانهای مختلف)، بعضی‌ها در نوروز وکوبیسم رفتاری (به بررسی رفتارهای مختلف در عید نوروز می‌پردازد) آیتم‌ها و بخش هایی اندکه به کمک خط کلی داستان می‌آیند و از ساعت ۲۰ روی آنتن می رود.

برنامه گفتگومحور «نیمکت داغ» در ایام نوروز ساعت ۲۲:۳۰ برای شنوندگان پخش خواهد شد. مهمان برنامه یکی از شخصیت‌های مطرح و برتر ورزشی کشور است. این ورزشکاران در فضایی عیدانه با کارشناس مجری برنامه گفتگویی عیدانه خواهند داشت. هر روز از نوروز به یکی از این بزرگواران تعلق می‌گیرد. در بخشی نظر خانواده یا اطرافیان را نیز در مورد ایشان پرسیده می‌شود.
برنامه ترکیبی «بهار در روستا» مستند گزارشی است و شامل گفتگو و مصاحبه با دامداران، کشاورزان و روستاییان است. این برنامه شاد فرارسیدن فصل بهار در روستا را انعکاس می دهد. آداب و رسوم یا بازی‌های محلی آن روستا که در ایام نوروز یا اوقات فراغت عید به آن می‌پردازند از جمله محورهای برنامه است که هر روز ساعت ۸:۴۰ پخش می شود. برنامه فرهنگی و ادبی «ترنم ایرانی» با محوریت بهار و آداب و رسوم بهاری از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین بجز جمعه ها ساعت ۷:۱۰ با پخش موسیقی های زیبا و فاخر ایرانی و سنتی روی آنتن می رود.
برنامه ترکیبی «قصه شب» با موضوعات مختلف نمایشی از ساعت ۲:۳۰ بامداد پخش می شود. «برخاست بوی گل» برنامه‌ای است ترکیبی با محتوای شعر و غزل‌خوانی با موضوع بهار که از ساعت ۳:۵ بامداد پخش خواهد شد.

«ترنج» یک برنامه فرهنگی و ادبی با موضوع بهارانه های ادبیات فارسی است که ساعت ۳:۴۰ روی آنتن می رود. برنامه «دلنوازان» از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۵:۱۵ برای پخش در نظر گرفته شده است. محور و هدف اصلی این برنامه افزایش آگاهی مخاطبان از فرهنگ و هنر موسیقی اصیل ایرانی و ایجاد فضایی مفرح و امید بخش برای شنونده است. موسیقی ها و ترانه‌های فاخر ایرانی ضمن متن خوانی ادبی پخش می‌شود. برنامه «باران تویی» با محوریت موضوع مهدویت هر روز ساعت ۶:۳۰ پخش می شود. آغازگر برنامه، گزارشگری است که با متنی احساسی از مسجد جمکران یا یکی از محل‌هایی که در آن دعای ندبه می خوانند گزارش خود را آغاز می‌کند.

در بخش «راز حضور» کارشناس برنامه یکی از احادیث مرتبط با ویژگی‌های امام زمان (عج) و یا اسرار زندگی ایشان را بیان می‌کند. در بخش «سنگ صبور» با صدای مخاطبان نامه‌ای که برای امام زمان (عج) نوشته است، خوانده می‌شود. در بخش «رمز عبور»، ویژگی‌های منتظران واقعی، بیان می شود و در نهایت در بخش «خیلی نزدیک، خیلی دور» مصاحبه گزارشگر در محلی که برنامه در آن آغاز شده بود را می‌شنویم.

مجموعه طنز تاریخی «هیاهو برای هیچ» با مضمون طنز و در قالب نمایش به معرفی دلقک‌های دربار سلاطین ایران و ماجراهایی که بین دلقک‌ها وسلاطین رخ می‌دهد، می پردازد. همچنین معرفی شاهان دوره قاجار و عملکردشان در طول سلطنت از دیگر موضوعات برنامه «هیاهو برای هیچ» خواهد بود که ساعت ۲۱:۴۵ پخش می شود. برنامه «پلاک هشت» با رمز ورود شروع می‌شود که در واقع موضوع برنامه است و سؤال برای شنوندگان طرح می‌شود. روایتی از روزگاران دفاع مقدس، معرفی یک شهید، فرازی از وصیت نامه شهدا، جنگ نرم و بیان خاطره از زبان فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس از دیگر قسمت‌های برنامه است. همچنین در فواصل برنامه قطعات ادبی و روایی در خصوص دفاع مقدس خوانده می‌شود. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ پخش می شود.

«خوش به حال روزگار» عنوان برنامه ای است که از ۲۹ اسفند تا ۱۰ فروردین ساعت ۱۸ با پخش مصاحبه ها و گزارش هایی از اعزام گروه های مختلف به کاروان های راهیان نور، اتفاقات خاص وجالبی که در اردوهای راهیان نور رخ می دهد و معرفی مناطق جنگی روی آنتن می رود. برقراری ارتباط زنده با پخش شبکه و همچنین پخش مستندهایی از روایت بازدیدکنندگان از مناطق عملیاتی و مستند راهیان نور از دیگر تدارک رادیو ایران است.

رادیو پیام

ویژه برنامه تحویل سال رادیو پیام از ساعت ۶ بامداد تا ۱۰ صبح به مدت چهار ساعت با حضور گویندگان و کارشناسان پخش خواهد شد.

پیام نوروزی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، پخش ترانه های سنتی، محلی و پاپ شاد و بهاری از جمله بخش های این ویژه برنامه است.

در ایام نوروز ۹۵ رادیو پیام همچون سال های گذشته وظیفه اطلاع رسانی درحوزه های مختلف ترافیک، وضعیت جاده ها، آب و هوا، معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی و... را به عهده دارد.

رادیو آوا

رادیو آوا، شبکه اختصاصی پخش موسیقی نیز در ایام نوروز با انتخاب تصنیف ها و ترانه های شاد و بهاری برنامه های خود را به صورت زنده تقدیم مخاطبان خواهند کرد.

رادیو سلامت

ویژه برنامه سال تحویل رادیو سلامت با ساختار ترکیبی به مدت ۱۸۰ دقیقه از ساعت ۶ تا ۹ صبح با آیتم های متنوع و ایجاد فضای شاد و امید با شنوندگان همراه خواهد شد. ویژه برنامه صبحگاهی نوروزی در قالب مجله ای اطلاعات مورد نیاز مخاطبان در حوزه تغذیه سالم، سفر ایمن، گردشگری و حفظ محیط زیست را در اختیار مخاطبان قرار می دهد، از ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۲ از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین پخش می شود.

مجله عصرگاهی نوروز ۹۵ رادیو سلامت از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین با آیتم های متنوع و ارائه نکات تغذیه ای، بهداشتی و سلامت روان از ساعت ۱۸:۱۰ تا ۲۰ اوقات خوبی را برای تعطیلات مخاطبان رقم خواهد زد. ویژه برنامه «خودمونی» با موضوع خاطرات ایام نوروز و ارائه نسخه نوروزی به مخاطبان رادیو سلامت در قالب گپ و گفت با متخصصان حوزه سلامت از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۳:۳۰ روزانه پخش خواهد شد.

مجله شامگاهی «پشت پلک صبح» از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد با آیتم های جذاب و متنوع در ایام نوروز روی آنتن می رود. از دیگر اقدامات شبکه سلامت تهیه ی لوح فشرده ویژه سفرهای نوروزی است که شامل پیام های سلامت در سفر است که با همکاری جمعیت هلال احمر تهیه و توزیع خواهد شد.

رادیو صبا

رادیو صبا همزمان با شکوفایی و فرارسیدن بهار طبیعت برنامه های شاد و مفرح نوروزی را تقدیم شنوندگان می کند. برنامه نمایشی «پیک شادی» هر روز از ساعت ۶:۴۵ به موضوع دید و بازدید ویژگی های نوروزی با نگاه طنز می پردازد. برنامه «مشاره» با حضور شاعران طنز پرداز و با شعرهای بهاری هر روز ساعت ۱۸:۳۰پخش می شود. مسابقه «دو در بیست» با بخش‌های متنوع همچون اطلاعات عمومی، گردونه شانس و حضور ذهن و بیست سؤالی در ایام نوروز با حضور هنرمندان و ورزشکاران از ساعت ۸:۳۰ با شنوندگان همراه خواهد شد.

برنامه تعاملی «صبامک» هر روز ساعت ۷ صبح به پیامک های مخاطبان رادیو صبا پاسخ می دهد. برنامه ترکیبی «چهل تیکه» با بخش¬های مختلف طنز و سرگرمی از ساعت ۷:۳۰ روی آنتن می رود. شنوندگان رادیو صبا می توانند روزهای فرد از ساعت ۱۰ صبح با بخش¬های متنوع کلام و موسیقی بهاری برنامه «صباهنگ» لحظات شادی را سپری کنند. برنامه ترکیبی «طنز و ترانه» با رویکرد طنز، طنز آهنگ، لطیفه، بحر طویل و ترانه های بهاری در ایام نوروز روزهای زوج و جمعه ها از ساعت ۱۰ صبح پخش خواهد شد.

جنگ تفریحی و سرگرمی «شکر پنیر» با بخش¬های متنوع شامل نمایش های طنز و طنز آهنگ از ساعت ۱۱ روی آنتن می رود. علاقمندان به مسابقات رادیویی می توانند از ساعت ۱۲:۱۵ در مسابقه تلفنی «یادم تو را فراموش» رادیو صبا شرکت کنند. در برنامه نمایشی «دور دنیا در ۱۵ دقیقه» هر روز از ساعت ۱۲ به یکی از نقاط ایران سفر می شود. مسابقه رادیویی «صباتیک» در روزهای فرد از ساعت ۱۳:۳۰ با شنوندگان همراه می شود.

این مسابقه شامل ۶ بخش که هر بخش یک تیک است که دو شرکت کننده هر بخش را با همکاری هم پشت سر می گذارند. مسابقه گویندگی طنز «صبا گو» با پخش در روزهای فرد ساعت ۱۴:۳۰ و «دو نیم صبا» روزانه از ساعت ۹ صبح و جنگ ترکیبی «شکوفه های بهاری» از جمله برنامه های رادیو صبا برای ایام نوروز است.

رادیو فرهنگ

ویژه برنامه سال تحویل رادیو فرهنگ از ساعت ۶:۳۰ با موضوع فرهنگ عمومی، گفتگوبا اهالی فرهنگ و هنر (سینماگران، شعراء، ادباء و...)، آداب و رسوم اقوام، مروری بر تاریخ سال تحویل و آیین‌های ایرانیان در هنگام تحویل سال نو تقدیم شنوندگان می شود. برنامه موسیقایی «شبستانه» با پخش ترانه و تصنیف های بهاری از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۲ بامداد به مدت ۱۸۰ دقیقه و برنامه «بهارنو» با موضوع خوانش و تحلیل شعرهای بهاری از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین به مدت ۱۵ دقیقه از ساعت ۶:۳۰ روی آنتن می رود.

موسیقی نواحی ایران ویژه نوروز و فصل بهار در برنامه ۱۳ قسمتی «سرآهنگ» از ساعت ۶:۴۵ به مدت ۱۵ دقیقه بررسی می شود. «نغمه های بهاری» عنوان برنامه ای است که از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین در۱۳ قسمت ۶۰ دقیقه ای از ساعت ۷ صبح تصنیف های بهاری را بررسی خواهد کرد. معرفی کتاب همراه با پیام تبریک نوروزی اهالی فرهنگ و هنر از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۸:۳۰ در قالب برنامه «بهار را ورق بزن» با شنوندگان همراه خواهد شد. برنامه ۱۴ قسمتی «ساز نوروز» از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین به مدت ۱۸۰ دقیقه از ساعت ۹ صبح مهمان مخاطبان رادیو فرهنگ خواهند شد.

آیین‌های نوروزی، بازی‌های نوروزی، طبیعت‌گردی، آداب و رسوم نوروزی در استان‌های مختلف (با برقراری ارتباط مستقیم با مراکز)، نمایش‌های نوروزی، طنزنامه و ارتباط با پلیس راهور از بخش های متنوع این برنامه است. مهمترین رخدادها، دستاوردها و موفقیت‌های فرهنگی در سال ۱۳۹۴ در قالب برنامه «آینه فرهنگ» از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین به مدت ۳۰دقیقه از ساعت ۱۲ بررسی می شود. برنامه موسیقایی «غزل آواز» از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۲:۵۰ با پخش نغمه ها و آوازهای بهاری در۱۴قسمت ۱۵ دقیقه ای برای شنوندگان روی آنتن می رود. گفتگو با هنرمندان موسیقی متناسب با سال نو و پخش ترانه و تصنیف های مناسب ایام نوروز و بهار هر روز ساعت ۱۴:۳۰ از برنامه «نیستان» شنیدنی خواهد بود.

برنامه «بهارگردی» با موضوع معرفی اماکن تاریخی ثبت شده در یونسکو و فرهنگ گردشگری تاریخی و رابطه معماری با سبک زندگی، در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه ای ساعت ۱۵:۱۵ پخش می شود. با فرارسیدن فصل بهار برنامه «ترانه باران» با موضوع آیین های نوروزی در کشور ساعت ۱۶:۱۵ و در برنامه «بهار جان» گوشه ای از ظرفیت های عظیم اخلاقی و انسانی در ادبیات فارسی از ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن رادیو فرهنگ آشکار می شود.

برنامه «عصرانه فرهنگ» در ایام نوروز با هدف معرفی هنرمندان شاخص سال ۹۴ در حوزه های (سینما، تئاتر، موسیقی و...)، مرور کتاب های برگزیده سال ۹۴، خاطرات رزمندگان از لحظات سال تحویل و ایام نوروز و معرفی ابینه های تاریخی ایران از ساعت ۱۷ پخش می شود. پخش شنیدنی های تاریخ با موضوع بهارانه و نوروزی در قالب برنامه «شنیدنی های تاریخ» ساعت ۲۰:۳۰، روایت خوانش داستان هایی با مضمون آیین های نوروزی از برنامه «رادیو داستان» ساعت ۲۲:۴۵و معرفی میراث فرهنگی و گردشگری نوروز در میان اقوام ایرانی و حکمت های بهار در شعر و ادب فارسی ساعت ۲۳ از برنامه «شب های فرهنگ»، اطلاع رسانی و انعکاس رویدادهای مرتبط با نوروز، ارتباط با کاروان راهیان نور، پلیس راه، گزارش هواشناسی و... از جمله تدارک رادیو فرهنگ است.

رادیو قرآن

«بوی بهار عطر قرآن» عنوان ویژه برنامه تحویل سال گروه قرآن و اطلاع رسانی رادیو قرآن است که به طور زنده از ساعت ۶:۴۰ روی آنتن می رود. «گلهای زندگی» برنامه ویژه گروه کودکان و نوجوانان با موضوع آموزه های قرآنی هر روز ساعت ۱۰:۳۰ پخش می شود. «با قرآن در بهاران» با موضوع آموزه های قرآنی در آداب و رسوم نوروز، نقش زن و خانواده در سعادت زندگی از ساعت ۱۱:۵ روی آنتن می رود. جنگ قرآنی «بوستان قرآن» به همراه پخش تلاوت های درخواستی مخاطبان، اطلاع از وضعیت راه ها، شعار سال و اطلاع رسانی از کاروان راهیان نور ساعت ۱۴:۱۵ پخش خواهد شد.

مستند «با ستارگان» با تلاوت قاریان مصری همچون «رفعت، منشاوی، عبدالباسط، شیخ مصطفی اسماعیل، شعیشع، عبدالفتاح شعشاعی، غلوش، صیاد، حصان شحات، کامل یوسف بهتیمی، حصری، احمد عامر و احمد شبیب» و برای اولین بار قاریان ایرانی «کریم منصوری، سبزعلی، سعیدیان، امام جمعه، عباسی، سادات فاطمی و ...» از تولیدات گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن در دو بخش ساعت ۱۵:۳۰و۲۰ پخش می شود. شرح و توضیحات آیات در شان حضرت زهرا (س) موضوع برنامه «یک آیه یک آفتاب» از تولیدات گروه قرآن و علوم قرآنی است که هر روز ساعت ۱۲:۴۵ روی آنتن می رود.

برنامه «در مکتب وحی» در ایام نوروز ساعت ۱۳:۳۵ با موضوع تفسیر سوره اسراء توسط آیت الله ضیاءآبادی پخش می شود. برنامه «نمایش قرآنی» با موضوع توحید مفضل، تولد دوباره نشانه آفرینش، مهرورزی، زیور فاطمه (س) و... در ایام نوروز ساعت ۱۷:۵۰ پخش خواهد شد. قرآن در آیینه ادبیات در «آیه ها و آینه ها» ساعت۱۲:۳۰، پخش تلاوت های اول ساعت ۹ صبح، «شاهکار تلاوت» ساعت ۲۰، داستانهای قرآنی ساعت ۱۶:۳۰، «ترنم آیات» با موضوع تحلیل زیباشناسی تلاوت و معناشناسی در اجرای تلاوت قاریان برجسته ساعت ۹:۳۵، «تلاوت نوجوان» ساعت ۱۰ و۱۷:۱۵، گفتگو با قاریان نوجوان ساعت ۱۷:۱۰ از برنامه «قاریان نوجوان»، سخنرانی رفیعی با موضوع ویژگی بندگان الهی ساعت ۷:۱۰ صبح، مسابقه خانواده قرآنی «بشری» ساعت ۱۶:۲۵، حکایت دلنوشته های قرآنی ساعت ۱۷:۱۵ از برنامه «راز باران»، مسابقه «صفحه نور» بر اساس آغاز طرح صفحه نور ملی کشور در فواصل برنامه ها، آشنایی با سیره چهارده معصوم در قالب برنامه «نور درخشان» هر روز ساعت ۲۱:۲۵، سخنرانی آیت الله جوادی آملی با موضوع ولایت در قرآن ساعت ۲۲:۱۰ از «سروش هدایت» از دیگر برنامه های رادیو قرآن در نوروز ۹۵ است.

برنامه «بهره ای از کلام بزرگان» ۲۹ اسفند ساعت ۱۴:۵۵ و۱۹:۵۵ و۱۱:۵۵سخنرانی امام خمینی(ره)، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مظاهری با موضوع «نوروز و تحول»، «بهار» و «دعای تحویل سال»، اول فروردین ساعت ۱۱:۵۵و۱۲:۵۵ سخنرانی آیت الله حق شناس و مقام معظم رهبری با موضوع «آداب عید نوروز» و «مفهوم نوروز»، دوم فروردین ساعت ۹:۵۵و ۱۹:۵۵ سخنرانی علامه جعفری و آیت الله مظاهری با موضوع «هدف حیات»، «روز عید» و «بهار و برکت»، سوم فروردین ساعت ۹:۵۵ و ۱۱:۵۵ سخنرانی آیت الله شهید بهشتی و امام خمینی(ره) با موضوع «نوروز و تفکر در طبیعت» و «فضایل حضرت زهرا (س)»، دهم فروردین ساعت ۹:۵۵ و ۱۹:۵۵سخنرانی مقام معظم رهبری و آیت الله مظاهری با موضوع «الگو بودن حضرت زهرا (س)» و «حضرت زهرا (س) اسوه است»، یازدهم فروردین ساعت ۹:۵۵، ۱۱:۵۵ و۱۹:۵۵ سخنرانی هایی را برای شنوندگان تدارک دیده اند.

رادیو گفتگو

ویژه برنامه مراسم تحویل سال و پخش سخنان مقام معظم رهبری و ریاست جمهور به طور زنده از ساعت ۶:۳۰ روی آنتن رادیو گفتگو می رود. در آخرین شب سال ۱۳۹۴ رادیو گفتگو به طور زنده از ساعت ۲۲:۰۰ با چهره های فرهنگی، علمی، هنری و ... پیرامون اهمیت نوروز و آیینه ای نوروزی مانند صله رحم و دید و بازدید، سفر و... گفتگو خواهد کرد. گفتگو با اندیشمندان و نخبگان علمی کشور در برنامه «حیات خلوت» از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین در دو بخش ساعت۶:۱۰ صبح و ۱۴:۱۵ پخش می شود.

اشعار شعرای بزرگ مانند حافظ، مولوی، رودکی و... تحت تاثیر نوروز در قالب برنامه «شعر و نوروز» ساعت ۹ صبح و ۱۵ بررسی می شود. نوروز در فرهنگ مردم و میراث معنوی مردم موضوع برنامه «فرهنگ مردم» رادیو گفتگو است که ساعت ۹:۳۰ صبح و ۲۰روی آنتن می رود. آلبوم موسیقی های موجود و نیز موسیقی اقوام در ایام نوروز ساعت ۱۰:۱۵ از برنامه «ارغنون» بررسی می شود. برنامه «داستان و نوروز» از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین ساعت ۱۱:۱۵ و ۱۶:۱۵ تاثیر نوروز بر ادبیات داستانی معاصر را بررسی خواهد کرد.

ارزشهای اجتماعی اسلام در بحث نوروز ساعت ۱۲:۳۰و ۱۹:۱۵ از برنامه «نوروز و سبک زندگی» بررسی می شود. برنامه «تاریخ و نوروز» از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین ساعت ۱۳ و ۲۰:۳۰ با موضوع نوروز در گذر تاریخ و بررسی اسناد تاریخی پیرامون نوروز روی آنتن می رود. «دید و بازدید» عنوان برنامه ای است که در نوروز ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰ راز ماندگاری نوروز از گذشته تا امروز و آیین های استقبال از نوروز را برای شنوندگان بازگو می کند.

رویدادهای ایام نوروز، اطلاع رسانی در حوزه های مختلف، گردشگری در ایام نوروز و تبیین شعار سال ۹۵ در ایام نوروز ساعت ۲۱:۰۰ از برنامه «رویداد بهاری» بررسی می شود. در روزهای اول و هشتم فروردین برنامه «ضیافت» با موضوع مفاهیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی ساعت ۲۲:۰۰روی آنتن می رود. برنامه «اینجا چراغی روشن است» دوم و نهم فروردین ساعت ۲۲:۰۰، نشست صمیمی با نخبگان علمی و گفتگو پیرامون موضوعات مختلف علمی را برای پخش در نظر گرفته است.

برنامه «جام شب» سوم و دهم فروردین ساعت ۲۲:۰۰، نشست صمیمی با چهره های ورزشی کشور و گفتگو پیرامون مسائل ورزشی سال ۹۴ و تقویم ورزشی سال ۹۵ را پخش خواهد کرد. برنامه «رواق تماشا» چهارم، ششم، یازدهم و سیزدهم فروردین ساعت ۲۲:۰۰ با موضوع نشست صمیمی با دست اندرکاران و مسئولان حوزه گردشگری روی آنتن می رود. شب نشینی با اساتید و اندیشمندان در حوزه فرهنگ از موضوعات برنامه «نجوای فرهنگ» است که پنجم و دوازدهم ساعت۲۲:۰۰ پخش خواهد شد. در هفتمین روز فروردین از ساعت۲۲:۰۰ شنوندگان رادیو گفت وگو می توانند از برنامه «مشق شیدایی» خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس را بشنوند.

سخنرانی های اخلاقی ویژه ایام نوروز در قالب برنامه «روشنا» هر روز ساعت ۶:۱۰ پخش می شود. جایگاه نوروز در اسلام و کلام امامان و معصومین (ع)، هفتم فروردین ساعت ۸:۱۵ از برنامه «بهارانه» پخش خواهد شد. سخنرانی های فاخر و قدیمی پیرامون ادبیات، شعر و... (دهه ۵۰ و ۶۰) در روزهای ابتدایی فصل بهارساعت ۲۱:۱۵ از برنامه «مرزهای دانش» پخش می شود. در سالروز ولادت با سعادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه برنامه «حقیقت جاری» ساعت ۲۰:۰۰ با موضوع سبک زندگی فاطمی روی آنتن می رود.

ویژه برنامه ۱۲ فروردین با موضوع جایگاه و نقش همه پرسی در انقلاب اسلامی ساعت ۲۰:۰۰ پخش خواهد شد. بررسی دستاوردهای پژوهشگاه نفت به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت در «گفتگوی علمی» و نفت، فرصت یا تهدید و ارتباط نفت و سیاست موضوعات برنامه های «گفتگوی اقتصادی» و «گفتگوی سیاسی» است که بیست ونهم اسفند به ترتیب ساعت ۸:۳۰، ۱۳:۴۵ و۱۵:۱۵ از رادیو گفت وگو پخش می شود.

ارتباط با گزارشگران اعزامی به مناطق عملیاتی و کاروانهای راهیان نور از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین ساعت۱۳:۲۰، ۱۶:۵۰و۱۹:۵۰ از برنامه «قطعه ای از بهشت» روی آنتن می رود.
گفتگو با چهره های شاخص کشور پیرامون شعار سال ۹۵، ارتباط با مدیران کل گردشگری استانهای مختلف و معرفی نقاط گردشگری این استان ها، اطلاع رسانی از طریق ارتباط با پلیس راه، هواشناسی و... از دیگر برنامه ریزی های رادیو گفت وگو برای ایام نوروز است.

رادیو معارف

این رسانه دینی با برنامه زنده «یا مقلب القلوب» به استقبال سال جدید می رود. این برنامه با تلاش گروه فرهنگ و جامعه در فضایی شاد و معنوی از ساعت ۷:۵ بامداد تا ۹ صبح یکم فروردین با موضوع توجه به اماکن مذهبی و زیارتی در لحظه تحویل سال، اهمیت محاسبه اعمال در لحظه های پایانی سال و همچنین بررسی مفاهیم بلند دعای تحویل سال توسط کارشناسان تقدیم شنوندگان می شود.

«عطرصبح» کاری ازگروه قرآن و اهل بیت است که صبحگاه بهاری را با مخاطبان فرهیخته رادیو معارف سپری می کند. این برنامه ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۵: ۷ پخش می شود.
گروه فرهنگ و جامعه رادیو معارف هر روز به مخاطبان سلامی از جنس بهار تقدیم می کند و از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح با ویژه برنامه «سلام بهار» در فضایی شاد و معنوی بخش های متنوع و جذابی را تقدیم مخاطبان می کند.

«عیدانه» عنوان ویژه برنامه زنده و عصرگاهی رادیو معارف در ایام نوروز است. این برنامه با تلاش گروه قرآن و اهل بیت عصرها از ساعت ۱۶ به مدت ۹۰ دقیقه پخش می شود. تبیین سبک زندگی اسلامی بر محور کلام وحی و سیره امام معصوم (ع)، نمایش، آشنایی با اماکن مذهبی و امامزادگان همچنین اخبار راهیان نور، گزارش وضعیت ترافیکی جاده ها و وضعیت آب وهوای کشورمان از بخش های مختلف این برنامه خواهد بود.

برنامه «نشان راه» به پخش سخنان آیت الله جوادی آملی پیرامون مباحث اخلاق اسلامی اختصاص دارد. این برنامه از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۶ تا ۳۵ : ۶ بامداد پخش می شود. گروه فقه و اندیشه رادیو معارف نوروز پرباری را برای مخاطبان تدارک دیده است از جمله تولید مجموعه برنامه های «کلام ناب» که به پخش رهنمودها و سخنان مراجع معظم تقلید در موضوع اخلاق اسلامی اختصاص دارد. این برنامه هر شب ساعت ۲۲ از صدای فضیلت پخش می شود.

برنامه «همسایه» که جمعه ها میزبان شخصیت های فرهنگی کشور است در ایام نوروز حال و هوای بهاری به خود می گیرد و علاقه مندان این برنامه از ۲۹ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز هر شب ساعت ۲۲ شنونده یک گفتگوی بهاری خواهند بود. برنامه «رویدادها» به همت گروه اخبار معارف و اطلاع رسانی به بررسی مهم‌ترین اخبار و رویدادها و تحولات جهان اسلام در سال ۹۴ می پردازد و هر روز ساعت ۴۰ : ۸ تا ۹ صبح روی آنتن می رود.

این گروه برنامه ساز ویژه برنامه «روز سرنوشت» را نیز در قالب مستند رادیویی برای پخش در ساعت ۱۱ روز ۱۲ فروردین تدارک دیده است. «روز سرنوشت» به بررسی همه پرسی ۱۲ فروردین ۵۸ و رأی ۹۸ درصدی مردم ایران به جمهوری اسلامی می پردازد. با توجه به تقارن نوروز ۹۵ با ایام ولادت پرخیر و برکت حضرت فاطمه زهرا (س) شنوندگان از طریق ویژه برنامه های «بانوی بهشت»، «حبیبیه کبریا» و «بانوی نور» با سبک زندگی حضرت فاطمه (س)، شخصیت و سیره آن بزرگوار در آینه وحی، پیام های خطبه فدکیه حضرت صدیقه طاهره (س) و فرهنگ سخنان فاطمی آشنا می شوند.

برنامه «بانوی نور» هر روز ساعت ۰۵: ۱۱؛ ویژه برنامه زنده «حبیبه کبریا» در ساعت ۵۰ : ۲۱ نهم فروردین و «بانوی بهشت» نیز ساعت ۱۵: ۱۰ صبح ولادت زنده و مستقیم از رادیو معارف پخش خواهد شد.

رادیو ورزش

ویژه برنامه تحویل سال رادیو ورزش با عنوان «لحظه آغاز» به صورت زنده از ساعت ۷:۱۵ تا ۱۱ روز یکشنبه اول فروردین ۹۵ با پخش مصاحبه‌‌های شنیدنی، ارتباط با اماکن مذهبی در لحظات تحویل سال، پخش ترانه و سرودهای شاد ویژه نوروز، مسابقه تلفنی، ارتباط‌ با سامانه پیامکی و امکان حضور مخاطبان در این حوزه، گزارش از اردوهای ورزشی و ارتباط با استان های کشور پخش می شود. ‌ این برنامه رادیویی با هدف ارزشگذاری به شروع سال جدید به مفهوم آغازی دوباره، تجدید آرمان‌ها، اتخاذ تصمیم جدید، پی‌ریزی الگویی جدید و کارآمد برای حیات فردی و اجتماعی مبتنی بر روحیات و آموزه‌های دینی و ملی طراحی شده است. از مهمانان این برنامه می توان به حضور اهالی ورزش با بیان خاطرات و تجربیات، آموزه‌های نوروزی، تبیین و تبلیغ آیین نوروز در حوزه‌هایی اخلاقی نظیر صله‌رحم، کمک به همنوع، ایثار، گذشت، رفع کدورت اشاره کرد.

«لحظه آغاز» کاری از گروه ورزش و تفریحات رادیو ورزش، به سردبیری و تهیه‌کنندگی مریم رستمی است که محمد درخشنده و بتول مرادی گویندگی آن را برعهده دارند. از دیگر عوامل برنامه می توان بازیگران: پیمان قریب پناه و مریم باقری، گزارشگران: مائده علاقه‌مند، مصطفی رحیمی و مجید مرادیو، نویسندگی: عادله گلستانی، حسین شریفی و داود مختاریانی را نام برد. «صبح‌نو» برنامه صبحگاهی نوروز رادیو ورزش به تهیه کنندگی سید مرتضی سید محمدی و گویندگی سبحان اکرامی، حافظ کاظم‌زاده، بتول مرادی و اختر زورقچیان در ایام نوروز روی آنتن می رود.

این ویژه برنامه نوروزی با هدف ترویج فرهنگ و شعائر نوروزی با موضوعاتی همچون عیدی دادن، احترام به بزرگان، صله ارحام در نوروز، سیر و سفر نوروزی، فرهنگ خرید در نوروز و خانه‌تکانی هر روز با زبان طنز شامل بخش های طنز ورزشی مانند زنگ انشاء، تفسیر ورزشی آشپزی، غذاخوری بین راهی، گزارش ویژه از یک چهره ورزشی نامدار با حال و هوای نوروز، گفتگوی ویژه با یک ورزشکار شاخص و خانواده او، آیتم «سرزمین عشق» ویژه کاروان راهیان نور، میان برنامه سررسید ورزشی (وقایع ورزشی در سال ۹۴) و... با بازی بازیگرانی همچون مریم باقری، پیمان قریب‌پناه، هومن حاج عبداللهی و گزارش های ویژه احمد دهنوی، از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح به همت گروه تفریحات رادیو ورزش پخش خواهد شد.

«عید دیدنی» به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری و مریم رستمی و اجرای مشترک محمد درخشنده، حافظ کاظم‌زاده، بتول مرادی و سیده الهام حسینی، از ۲۹ اسفند ۹۴ تا ۱۳ فروردین ۹۵ از ساعت ۱۷روی آنتن می رود. این برنامه با هدف ترویج و تبلیغ سنت حسنه صله ارحام به عنوان یکی از مبانی اخلاقی و اجتماعی مورد تأکید دین مبین اسلام در محیطی خودمانی، صمیمی و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ متعالی صله ارحام در کانون خانواده ورزشکاران و اهالی این جامعه تهیه شده است. حضور در منزل یک چهره ورزشی، آیتم‌های طنز با محتوای ترویج فرهنگ صحیح صله رحم، مشارکت مخاطبان از طریق تلفن و پیامک و پخش ترانه‌ها و سرودهای نوروزی از جمله بخش های برنامه است. مریم رستمی، عادله گلستانی و مریم قاسمی نویسندگی این برنامه و حمیدرضا خواجه‌خباز و مصطفی رحیمی گزارشگری آن را بر عهده دارند.

«گردش در نوروز» با هدف معرفی توانمندی های طبیعی استانهای مسافرپذیر نوروزی برای اجرای فعالیت های ورزشی در طبیعت، «ورزش تعطیل نیست» با شعار زنگ ملی ورزش در ایام نوروز برای کسانی که با رادیو ورزش فعالیت ورزشی می کنند، برنامه «هم قدم با یک آشنا» با حضور مهمانانی از عرصه های فرهنگی، هنری و ورزشی همچون داریوش ارجمند، پژمان بازغی، علی کفاشیان، جمشید مشایخی، احمدرضا عابدزاده، علیرضا حیدری، هادی ساعی، احسان حدادی، رسول خادم، امیر خادم، کیومرث هاشمی، بهداد سلیمی، زهرا نعمتی و...، «ترینهای ۹۴» معرفی برترینها، بدترین ها، جالب ترین، مهمترین ها، بهترین ها، تلخ ترین و شیرین ترینهای نتایج ورزش کشور در سال۱۳۹۴، مسابقه تلفنی دانش ورزش و هوش با عنوان «گوی و میدان»، شب نشینی بهارانه و عیدانه مخاطبان رادیو ورزش با اهالی رادیو ورزش از برنامه «پنجره ای رو به بهار»، «کشتی نامه» روایت مبارزه کشتی گیران ایرانی در آوردگاه های جهانی و المپیک از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۹۲ بصورت دوره به دوره، «داستان المپیک» روایت حضور ایرانی ها در مسابقات المپیک از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۲ میلادی به روایت استاد پیشکسوت عطاء الله بهمنش و کارشناس خوش نام ورزشی سید جواد طبسی نژاد و «ورزش ۹۴» با هدف بازخوانی مهمترین رخدادهای ورزش کشور در سال ۹۴ بصورت ماهیانه، از ویژه برنامه های رادیو ورزش برای نوروز ۹۵ است.

رادیو جوان

ویژه برنامه تحویل سال رادیو جوان با عنوان «بهترین سرآغاز» با موضوع شروع سال نو، دعای تحویل سال و پیام های این دعا، ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در ایرانیان برای شروع سالی پر از برکت و یاد خدا و یاد کردن از افراد موفق سال گذشته از ساعت ۶ صبح اول فروردین به تهیه کنندگی عباس پیری روی آنتن می رود.

«عید من» با ایجاد فضای شاد و سرگرم کننده در روزهای عید، اطلاع رسانی اخبار روز کشور در زمینه ترافیک، گردشگری و ... در قالب آیتم های طنز نمایشی، پخش موسیقی های نوروزی و بهاری مناطق مختلف کشور، توصیف حال و هوای مناطق عملیاتی جنوب کشور، گفتگو با مسافران سفر معنوی راهیان نوردر خصوص آشنایی هموطنان با دوران دفاع مقدس و رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی در قالب برنامه «راهیان نور»، برنامه ترکیبی «اینجا شب نیست» با ایجاد فضایی شاد و مفرح با موضوعات عیدانه، دید و بازدید، صله رحم، سفر و گردشگری، تاریخچه و سنت زیبای نوروز در میان اقوام مختلف کشور، تازه های علمی ایران و جهان در قالب گزارش و خبرهای روز از برنامه «کاوشگر»، آشنایی مخاطبان با ورزش کاران و افتخار آفرینان ورزش کشور در سال ۹۴ با هدف تشویق و ترغیب به روحیه ورزشکاری و جوانمردی در برنامه «ورزش ۹۴»، توجه به مسائلی نظیر دید و بازدید، آداب معاشرت، محیط زیست، سفر و گردشگری، تغذیه و ... در قالب آیتم های ترکیبی و شاد «همیشه بهار»، برنامه شاد و مفرح «نود و پنج بیسته» متناسب با ایام آغاز سال با هدف آشنایی بیشتر با فرهنگهای مختلف اقوام ایرانی، اطلاع رسانی و تحقق شعار سال، تشویق و ترغیب به شادی، شادزیستن، گردشگری و سفرهای کوتاه و کم هزینه و دوری از تجمل گرایی در سفرهای نوروزی در برنامه «زیر چتر بهار»، برنامه ترکیبی «یک فنجون ورزش» با هدف نشان دادن موفقیت های ورزشی کشور در سال گذشته، ایجاد انگیزه در حوزه ورزش قهرمانی و تشویق مخاطب به امر ورزش و سلامت جسم با معرفی یکی از مشاهیر ورزش کشور در هر برنامه و بالا بردن روحیه نقد پذیری افراد با توجه به فضای طنز، افزایش سطح شوخی های سالم و دوری از شوخی های سخیف در جامعه بویژه با اقوام و گویش های مختلف در برنامه «خورجین کلمات» از ویژه برنامه های رادیو جوان برای نوروز ۹۵ است.

رادیو تهران

«ویژه تحویل سال» اول فروردین از ساعت ۶:۳۰ به مدت ۱۴۰ دقیقه از رادیو تهران پخش خواهد شد. پاسداشت سنت حسنه تحویل سال نو با مناسک و آداب فرهنگ ملی ـ مذهبی، تبریک سال نو، گفت وگو با مجری قدیمی رادیو، مصاحبه با افراد معروف ورزشی و هنری و گزارش از آستان مقدس سید الکریم(ع) و اماکن متبرکه بخش هایی از این ویژه برنامه است. در ویژه برنامه تحویل سال نو با هنرمندان تلویزیون گفتگو می شود. پخش گزارش از سطح شهر و گفتگو با مردم، پخش بیانات مقام معظم رهبری و سخنان ریاست جمهوری در سال نو را نیز شنوندگان از یان خواهند شنید.

«تهران در شب» با موضوع شاهنامه فردوسی و آیین های نمایشی ایرانی در نوروز همراه مخاطبان خواهد بود. این برنامه در شب های نوروزی به معرفی زندگی نامه طنز پردازان می پردازد و با بررسی نوروز در شاهنامه فردوسی و نوروز در ادبیات ایران را با خوانش اشعار تقدیم شنوندگان می کند. این برنامه را ساعت ۲۲:۳۵ از رادیو تهران موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز بشنوید. «توفان گل» اول تا پنجم فروردین متون ادبی کهن درباره بهار را بررسی می کند و با گستردن سفره هفت سین بهار و ارزش عدد ۷ در فرهنگ ما را تحلیل می کند.

«بهار دلنشین» از اول تا پنج فروردین ساعت ۲:۳۰ موسیقی های شاد بهاری را پخش می کند. «لبخندهای خاکی» با رویکرد نوروز در دفاع مقدس همراه مخاطبان رادیو تهران است.
در این برنامه با جانبازان و رزمندگان گفتگو می شود. طنز و شوخی رزمندگان، هفت سین در جنگ و خاطرات نوروزی رزمندگان از دیگر بخش های «لبخندهای خاکی» است. شبکه رادیویی تهران، نمایش نوروزی «دور عاشقی» را با روایت داستان زندگی ۱۳ زوج، به مناسبت ایام نوروز به تهیه کنندگی محمد مهاجر و گویندگی مهین نثری و رضا عمرانی را پخش می کند.

نمایش «دور عاشقی» هر شب داستان یک زوج را روایت می کند، ماجرا به نویسندگی نسیم خراشادی از این قرار است که: زن و شوهری در ایام نوروز به بازبینی و بازخوانی دوران ازدواجشان می پردازند و روزهای خوشی که داشته و دارند و مسایلی که در ایام نوروز برایشان پیش می آید. جنگ طنز «هدیه ای برای تو» با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و هنری، گفت وگو با هنرمندان، پخش موسیقی و گزارش های طنز از سطح شهر از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین، ساعت۷ روی آنتن می رود. «به همین راحتی» از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین از ساعت ۹ با تشکیل کمپین های بهاری در ایام نوروز به استقبال از بهار می رود.

آرزوها و برنامه ها در سال ۹۵، برنامه های نهادهای فرهنگی برای اجرایی کردن شعار سال، ادامه برنامه های سال ۹۴ بعد از عید۹۵ و تمهیدات دستگاههای اجرای در ایام نوروز در برنامه «تهران ۹۵+راهیان نور» بررسی می شود. به مناسبت فرارسیدن سال نو برنامه «آوای بهار» با پخش آهنگ ها و سروده هایی با مضامین بهار و نوروز شنوندگان را همراهی می کند. پخش گزارش های زنده و مستقیم از کاروان های راهیان نوروز، گفتگو با مهمانان کاروان های نوروزی در قالب برنامه «راهیان نور» از جمله تدارک رادیو تهران است. معرفی اماکن طبیعی و گردشگری در تهران از برنامه «پیشواز بهار» و ایجاد فرصتی برای توریسم درمانی در ایام نوروز، حفظ سلامت جسمی و روانی با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در ایام نوروز از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

برنامه «اینجا تهران است» از شبکه رادیویی تهران در گفتگو با مسئولان شهرستان های استان تهران، پیگیر تمهیدات شهرستانهای استان تهران برای استقبال از بهار و مهمان نوازی شهروندان است. محور قرار دادن مسائل روز و بررسی دغدغه و خواسته های مخاطبان در شهرستان ها، موضوع بخشی از این برنامه نوروزی است. «اینجا تهران است» تلاش می کند تا با طرح معضلات شهری در ایام نوروز و اطلاع رسانی از وضعیت معیشتی و محل زندگی مردم، راهکارهایی جهت رفع موانع موجود ارائه کند. مسابقه «زنگ تفریح» ویژه نوجوانان با رویکرد آموزشی و سرگرمی پخش می شود.

مخاطبان در «سریال مسافران نوروزی» به مکان های گردشگری و تفریحی سفر می کنند. در این سفر رادیویی با طبیعت گردان ها گفت وگو و تاریخ جشن نوروز بررسی می شود. مونولوگی از اولین سفرها، طنزی از داستان شازده کوچولو و نگاه حافظ در اشعار خود به سفر از دیگر بخش هایی است که برای این سریال پیش بینی شده است. «سریال مسافران نوروزی» به مدت ۳۰ دقیقه ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو تهران پخش می شود. «مستند شهرستان های تهران» به شهرستان های استان تهران سر می زند و شنوندگان را با مکان های گردشگری آشنا می کند. مخاطبان با جاهای دیدنی و تاریخی شهرستان های مختلف آشنا می شوند و آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه ها و امامزاده ها، آبشارها، رودخانه های فصلی و ... به مخاطبان معرفی می شود.

«مستند شهرستان های تهران» درمدت زمان ۳۰ دقیقه ساعت ۱۷ با معرفی شهرستانهای تهران، جاذبه گردشگری، سوغات و آداب و رسوم نوروزی روی آنتن رادیو تهران می رود. «پا به پای بهار» از برنامه های نورزی این شبکه است که گفت وگو با ورزشکاران و هنرمندان، داستان خوانی و گزارش هواشناسی و گفتاری درباره شعار سال از جمله بخش های آن است. نمایش های کوتاه رادیویی و نقل روایت ها هر روز از ساعت ۲۱ در برنامه «یادداشت های بی لهجه» پخش می شود.

مینو جبارزاده، مجری بازیگر برنامه با نقل یادداشت های روزانه در جایگاه آدم های مختلف و از طبقات گوناگون جامعه و شرایط متفاوت روایت های عیدانه را بازگو می کند. بازیگران رادیویی اکبر مولایی و نگین خواجه نصیر نمایش های کوتاه را با مضامین دیدار، همدلی، خداحافظی، صداقت، سفر و انتظار و... اجرا می کنند. این برنامه در قالب روایت نمایش با موضوعاتی از قبیل انتظار، اختلاف و کدورت، غریبی و غربت، خداحافظی، با هم بودن، رفاقت و چشم و هم‌چشمی روی آنتن می‌رود. در این یادداشت‌ها سوالاتی برای گوینده ایجاد شده که جواب‌ها در قالب گزارش‌های مردمی ارائه می‌شود.

«یادداشتهای بی لهجه» با اجرای نمایش کوتاه درباره بهار و گزارش هایی از سطح شهر به مدت ۳۰ دقیقه، ساعت ۲۱ روی آنتن می رود. برنامه «بهار دلنشین» به تهیه‌کنندگی ایمان جهانی با پخش ترانه‌های اصیل ایرانی از شبکه رادیویی تهران روی آنتن می‌رود. این برنامه در قالب برنامه‌ای موسیقی محور، ترانه‌ها و تصنیف‌های اصیل ایرانی در شاخه‌های مختلف موسیقی همچون پاپ، محلی و ... را پخش می‌کند.

همچنین در بخشی از این برنامه پریچهر مهربان به عنوان گوینده و نویسنده با خواندن مطلب‌های مختلف در خصوص بهار و نوروز به اجرای برنامه می‌پردازد. «بهار دلنشین» به مدت ۳۰ دقیقه ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو تهران پخش می شود.

505

کد خبر: 606873

وب گردی

وب گردی