سازمان  بورس مجوز افزایش سرمایه سایپا را صادر کرد

در رویدادی خوش برای گروه سایپا، سازمان بورس مجوز در برابر درخواست ۲۰۴ درصدی، مجوزافزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از مازاد تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها را صادر کرد تا مجمع شنبه قطعی شود.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه خبری بورس پرس، بعد از کش و قوس دو سه هفته ایی و بیم و امید ، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه سایپا از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها را صادر کرد اما به جای 204 درصد درخواستی با 125 درصد موافقت کرد و نکاتی را به سهامداران اعلام کرد.

به این ترتیب، ساعت 8 صبح شنبه 22 اسفند مجمع فوق العاده "خساپا" در تالار پذیرایی کیان (واقع در بزرگراه نواب، بعد از پل شهید حق شناس، بلوار شهید چراغی) برگزار می شود تا سهامداران درباره تامین مالی بیش از 2 هزار و 182 میلیارد تومانی این شرکت تصمیم گیری کنند. در این صورت سرمایه اسمی "خساپا" از هزار و 744 به بیش از 3 هزار و 926 میلیارد تومان خواهد رسید.

هدف از این تصمیم الزام قانونی افزایش سرمایه در راستای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت، بهبود نسبت مالکانه و رعایت الزامات سازمان بورس و بهره مندی از معافیت مالیاتی موضوع مواد 48 و 105 قانون مالیاتهای مستقیم اعلام شده است.

این شرکت اولین پیش بینی سود هر سهم سال آینده را 100 ریال اعلام کرد که نسبت به سود 462 ریال سال مالی جاری افت سنگین بیش از 78 درصدی را نشان می دهد.

4 نکته سازمان بورس به سهامداران

براساس این گزارش، هر چند سازمان بورس مجوز قانونی را داده اما 4 نکته را هم به شرح زیر اعلام کرده است:

1- مفاد بندهای 2 و 3 اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره مبنی بر لزوم انجام افزایش سرمایه

2- تبعات ناشی از عدم استفاده معافیت مالیاتی به واسطه لغو احکام مالیاتی ماده 17 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور ( موضوع مفاد ماده 282 از بند 60 قانون اصلاح مالیات های مستقیم)

3-ارزیابی های صورت گرفته بر اساس خالص ارزش دارایی ها می باشد و استفاده از سایر روش های ارزیابی می تواند منجر به تغییر ارقام مربوطه گردد.

4- گزارش کارشناس تجدید ارزیابی شرکت های سرمایه پذیر موضوع این گزارش به پیوست ارائه شده است.

همچنین مطابق مادۀ 21 قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان، به منظور حصول اطمینان از رعایت مقرررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزلۀ تأیید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نمی باشد.

دو بند حسابرس درباره افزایش سرمایه

در این میان نحوه و محل افزایش سرمایه سایپا موجب شده تا گروهی از کارشناسان و حسابداران ، انتقاداتی را مطرح کنند. از سوی دیگر سازمان حسابرسی هم هرچند گزارش توجیهی را تایید کرده اما دو بند برای افزایش سرمایه سایپا قید کرده که به شرح زیر است:

102

کد خبر: 606894

وب گردی

وب گردی