سازمان های مردم نهاد در نظام حقوقی ایران چه جایگاهی دارند؟/در یک سال و نیم گذشته 218 NGO به ثبت رسید

همایش نقش سازمان های مردم نهاد در چشم انداز توسعه 1404 با عنوان جایگاه سازمان های مردم نهاد در نظام حقوقی ایران با حضور مسئولان، کارشناسان، حقوقدانان و نمایندگان سازمان های مردم نهاد کشور در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

زهره حاجیان- ایسکانیوز :هدف از برگزاری این همایش که به همت نهاد فرزندان ایران زمین و با همکاری خانه شهریاران جوان و سازمان های مردم نهادایرانی فعال در حوزه های گوناگون برگزار شد بررسی نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد کشور در سند چشم انداز توسعه 1404 و فراهم آوردن موجبات تدوین یک سند ملی فراگیر بود که گام نخست آن با عنوان " جایگاه سازمان های مردم نهاد در نظام حقوقی ایران" برگزار شد.
در این همایش دبیر نهاد فرزندان ایران زمین و دبیر اجرایی همایش به تشریح اجمالی اهداف پیش روی آن مراسم و برنامه های آتی سلسله همایش های نقش سازمان های مردم نهاد در چشم انداز توسعه 1404 کشور پرداخت.

"بیژن خاقانی راد"گفت :نهاد فرزندان ایران زمین با تعامل خوبی که با سازمان ها داشته برآن شد که تا در شبکه های اجتماعی موج و جنبشی را راه اندازی کند و نظر سمن ها و متخصصان و کارشناسان و به طور کلی مردم را در مورد جایگاه سازمان های مردم نهاد را از منظر نظام حقوقی در جامعه جویا شود.

در یک سال و نیم گذشته 218 NGO به ثبت رسید
مدیر کل اجتماعی استانداری تهران در این همایش به ضرورت توجه به سازمان های مردم نهاد، موانع و محدودیت های پیش روی آن، امکانات و فرصت های موجود در جهت پیدایش و گسترش سازمان های مردم نهاد و لزوم توجه بیشتر دولت یازدهم به سازمان های مزبور به عنوان نهادهای مشاور و مردمی در امور تقنینی، اجرایی و مدیریتی کشور تاکید کرد.

دکتر سیاووش شهریور گفت: سمن ها در دولت اصلاحات جان گرفت و توسعه خوبی پیدا کرد و شوربختانه پس از آن با افول و کم رمقی مواجه شد .

شهریور گفت: در 8 سال گذشته 138 NGO ثبت شد و در یک سال و نیم گذشته 218 NGO به ثبت رسید و با 160 مورد دیگر موافقت شده و در حال انجام مراحل اداری است و این نشان می دهد که در دولت تدبیر و امید شاهد رشد 800 درصدی در ثبت سازمان های مرذم نهاد هستیم.

او با اشاره به اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که دوران سخت و نفس گیر گذار از سنت به مدرن را تجربه می کند گفت:جامعه در گذشته و دو فرزند ارجمند را در حوزه همبستگی و آمیزش اجتماعی به نام مسجد و بازار را در خدمت خود داشت اما در حال حاضر گسست در جامعه رخ داده و رشد آسیب های اجتماعی و فرسایش سرمایه های اجتماعی یکی از نتایح دوران گذار در عصر جدید است.

شهریور تاکید کرد: الان جامعه در سخت ترین پیچ خود قرار داردو با چالش های سختی مواجه است و نیاز به توجه همگانی و همراهی دولت دارد چرا که جامعه از نظر کالبدی وضعیت سختی دارد به عنوان مثال تهران در تقابل و تضاد رقت انگیز فاصله حاشیه نشینان و خانواده های مرفهی است که در شمال شهر زندگی می کنند و یکی از مسائل مهم در نبود مسجد و بازار به عنوان دو ملات اجتماعی توجه به سمن ها است.

او سمن ها را نیروهای پیش برنده جامعه دانست و گفت:در جامعه ای که سمن ها قوی باشند همه راه های رسیدن به دمکراسی اجتماعی به سرعت طی خواهد شد و اگر دغدغه زیست محیطی داریم باید بدانیم که بدون ان جی او ها نمی توانیم کاری کنیم.

شهریور با اشاره به اینکه دولت در خاور میانه چاق و فربه است گفت: دولت در حوزه خدمات عمومی مانند اشتغال و مسکن و آموزش و ...مشکلاتی دارد و باید به ان جی او ها به عنوان نیروهای پیش برنده توجه کنیم .

وضعیت سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد در ایران و جهان


محمدرضا زمانی درمزاری حقوقدان و وکیل دادگستری و مدیر مسئول موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، سخران بعدی همایش بود که در مورد " جایگاه سازمان های مردم نهاد در نظام حقوقی ایران و خارج از کشور" سخن گفت.

به گفته این حقوقدان : Non-Governmental Organizations؛ عنوان سازمان های غیردولتی است که در کشورهای مختلف با عناوین متفاوت مانند" سازمان های مردم نهاد، سازمان های غیر انتفاعی، سازمان های داوطلبانه، سازمان های مدنی، سازمان های جامعه مدنی و بخش سوم و مانند آنها" مطرح و معرفی شده اند.اصطلاح سازمان غیردولتی در مورد موسساتی به کار می رود که مستقیماً، از بودجه دولتی استفاده نمی کنند و اعضای آنها در مقابل فعالیتی که انجام می دهند، فاقد مسئولیت تفویض شدۀ دولتی هستند و شیوه مدیریت سازمانهای غیردولتی، از نوع مردمی و مشارکتی است. غالباً، همه و یا اکثر اعضاء در یک سازمان غیردولتی مشارکت داشته و برای احراز پستهای مدیریتی، دارای شانس و فرصت های برابر یا نسبی هستند.
زمانی در ادامه به وضعیت "سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد در ایران و جهان" اشاره کرد و آنرا در دو قسمت ایران و خارج از کشور مورد اشاره و مطالعه قرار داد و گفت: کار مشارکت از قدیم در ایران وجود داشته است و به مرور نیاز به وجود سمن ها احساس شد.

او به صورت مبسوط وضعیت و جایگاه سمن ها در نظام حقوقی و با نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرار داد.


مهدیه معروفترین مجری ایران

پخش کلیپ زیبایی از ترانه های محلی اقوام ایرانی درباره ایران و وطن،رونمائی از بنر" آرزوهای طلائی" از دیگر برنامه های همایش بود که با استقبال شرکت کنندگان روبرو شد .

از بخش های زیبای همایش جامه عمل پوشاندن آرزوی دخترکی 8 ساله بود که آرزو داشت روزی مجری محبوب و بزرگی شود که با همراهی استاد مهدی صفایی و مردان ساهپوش تحقق یافت .

بنیاد بین المللی فرزندان ایران زمین در پیدایی و پایداری آرزوهای معنوی فرزندان ایرانی فعالیت می کند و با اجرای این برنامه موجبات معرفی و قرار گرفتن مهدیه به عنوان مجری را در برنامه فراهم کردند و نخستین اجرای بداهۀ مهدیه با اقبال شرکت کنندگان در همایش روبرو شد و از سوی مسئولان این همایش مهدیه به عنوان مجری دائمی طرح " آرزوهای طلایی" معرفی شد .

موج تازه برای هم افزایی سازمان های مردم نهاد


دکتر عبدالوهاب بیگ پور ، مدیر گروه تشکل های اجتماعی کشور نیز در سخنان کوتاهی بر نقش همگامی و همراهی سازمان های مردم نهاد در کنار یکدیگر تاکید کرد و از این موج تازه برای هم افزایی سازمان های مردم نهاد تشکر کرد.
از دیگر سخنرانان دکتر هادی پور از سازمان انتقال خون و تالاسمی کشور بود که بر حضور هرچه بیشتری مردم در جامعه و فعالیت های داوطلبانه اشاره کرد.


دکتر عبدی پور، مدیربنیاد بین المللی نوروز از دیگر سخنرانان این همایش بود که در جهت انسان شناسی ، به خود رسیدن و تحول درونی و برونی هر فرد نسبت به تحول سال و لحظه ی نوروز سخنرانی کرد و بر لزوم ایستادن روی پای خود را بر سازمان های مردم نهاد تاکید کرد .

او گفت: بنیاد نوروز به عنوان نهادی که با وجود سختی ها و مشکلات گوناگون بر پیمان خود تا ثبت شدن این میراث کهن با ارزش معنوی میهن بوده است.

نقش جوان و جوانی در سازمان های مردم نهاد
محمد ابویی، مدیر عامل خانه شهریاران جوان در بخش جوان همایش به موضوع " نقش جوان و جوانی در سازمان های مردم نهاد" پرداخت و بر لزوم ایجاد و گسترش سمن های مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت های جوانان برای راهبری آن تاکید کرد و پس از آن نماینده سازمان انتقال خون و عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران ، ضمن برشمردن نقش سمن ها در بهداشت و سلامت عمومی جامعه، بر لزوم استفاده و بهره مندی از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در بهبود وضعیت سلامت و بهداشت عمومی شهروندان تاکید کرد و تقدیر از میهمانان ویژه و اختتامیه همایش، بخش پایانی آنرا تشکیل داد.


105105

کد خبر: 606958

وب گردی

وب گردی