سالانه 630 میلیون دلار پوشاک قاچاق وارد ایران می شود

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، گفت: توان تولید سالانه 300 هزارتن پوشاک را در داخل کشور داریم اما شاهدیم که حجم انبوه قاچاق پوشاک از مناطق آزاد و گمرکات انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز، گلنار نصراللهی، با بیان اینکه نیاز سالانه ما به پوشاک حدود 400 تا 450 هزار تن است افزود : طبق آمارهای جهانی ، در سال 2014 سالانه بالغ بر 700 میلیون دلار پوشاک وارد ایران می شود که تنها 10 درصد آن از مبادی قانونی و90 درصد ان قاچاق می شود .

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ براساس امارهای مستند و میزان پارچه ای که در دوزندگی ها به البسه تبدیل می شود ، توان تولید سالانه 300 هزارتن پوشاک را در داخل کشور داریم.

وی گفت : بیش از 60 درصد از بازار پوشاک کشور در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد ولی پوشاک قاچاق چون تعرفه پرداخت نمی کند به تولید داخلی آسیب می رساند.

نصراللهی با بیان اینکه ریسک قاچاق پایین است افزود : البته صنعت پوشاک ما صنعتی قوی است و علیرغم همه این فشارها و قیمت تمام شده بالای تولید در برابر واردات مقاومت می کند و اگر پوشاک از مبادی رسمی وارد شود ، تولیدات پوشاک ما قابل گسترش است و می تواند تولیدات بهتری به لحاظ کمی به بازار عرضه کند ضمن اینکه از نظر کیفی هم من این قول را می دهم که آن چه در صنعت نساجی تولید می کنیم از نظر کیفیت و مواد اولیه بسیار خوب است .

وی گفت : پوشاک خارجی استوک و خارج از فصل دیگر کشورها با قیمت ارزان تر وارد می شود که همین به تولید داخلی و به اشتغال کشور ما اسیب می زند ، لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برنامه کنترل کالا در مبادی عرضه و کارهای فرهنگی مثل ارایه توانمندی های این صنعت را با هدف حمایت از صنایع نساجی به اجرا گذاشته است.

نصراللهی با اشاره تعیین تعرفه 75 درصدی پوشاک در کتاب تعرفه های امسال افزود:‌ پوشاک قبلا در گروه کالایی 10 قرار داشت که تعرفه آن دو برابر یعنی150 درصد محاسبه می شد ولی سه ماه قبل از گروه کالاهای 10 خارج شد.

وی با بیان اینکه سال آینده تعرفه پوشاک 55 درصد خواهد شد گفت: در بحث تعرفه و حقوق گمرکی دستگاه های دیگری هم دخالت دارند ولی تعرفه ها به شرط آنکه به تولید داخلی آسیب نزنند بتدریج کاهش می یابند.

نصراللهی افزود: ما 200 ردیف تعرفه ای داریم که پوشاک از جمله آنها است تعرفه ترجیحی ترکیه خیلی در قاچاق پوشاک تاثیری ندارد، تعرفه ترجیحی ترکیه 10ردیف از این ردیف ها را تشکیل می دهد، سال گذشته 200 هزار دلار پوشاک از ترکیه وارد می شد که اکنون به یک میلیون دلار رسیده و این رقم در مقابل قاچاق 700 میلیون دلاری پوشاک معنادار نیست.

وی گفت: صنعت پوشاک، صنعت پتو، صنعت فرش ماشینی و کل صنعت نساجی در مقابل واردات رسمی که حقوق ورودی مناسب خود را بپردازد مشکلی ندارد آنچه به صنعت نساجی لطمه می زند واردات غیررسمی است که هیچ کنترلی بر روی آن وجود ندارد.

نصراللهی افزود: اگر از سال آینده تعرفه پوشاک به 55 درصد کاهش یابد با لحاظ تخفیف40 درصدی تعرفه ترجیحی ترکیه ، تعرفه واردات پوشاک به 35 درصد موثر برسد باز هم صنعت پوشاک ما با پوشاکی که از مبادی رسمی وارد کشور می شود می تواند رقابت کند .

وی گفت: از همه مسئولان درخواست می کنم بحث قاچاق در صنعت نساجی را جدی تر بگیرند چرا که تولیدکنندگان ما روی مباحث مد و تعرفه سهم خود را ادا کردند و از این به بعد دستگاه های ذیربط باید سهم خود را در کنترل قاچاق ایفا کنند.

نصراللهی با بیان اینکه در پتو هم 90درصد قاچاق داریم افزود : به نظر ما مناطق آزاد محلی برای ورود کالاهای ساخته شده است و نساجی از این مناطق خیلی صدمه می بیند ما فکر می کنیم کل محصولات نساجی که وارد مناطق آزاد می شود وارد سرزمین اصلی می شود .

وی گفت: از گمرکات هم ممکن است وارد شود البته من می دانم همکاران ما در گمرک به شدت روی این موضوع کار می کنند الان هم کشفیات مقداری افزایش یافته است البته ممکن است از طریق گمرکات هم باشد یا یک قسمت هایی کم اظهاری بشود.

نصراللهی افزود: بررسی هایی که در برخی از استان ها انجام دادیم به نظر می رسد بخشی از همین 10 درصد واردات رسمی هم غیررسمی وارد می شود.

وی گفت: در پوشاک سالانه حدود 120میلیون دلار صادرات داریم در داخل کشور نیز از سال های گذشته روی برند کارکردیم به خصوص در پوشاک مردانه برندهای مطرحی داریم ولی در بخش زنانه این برند کمتر است .

نصراللهی افزود: در حدود سه سال اخیر سرمایه گذاران را به حضور در این عرصه تشویق کردیم و خودشان متوجه شدند برای اینکه سهمی در بازار داشته باشند باید روی برند کار کنند چون برند نمادی از اطمینان برای مشتری است.

401

کد خبر: 606981

وب گردی

وب گردی