کلاهبرداری 500 میلیون ریالی از داخل زندان

اقدام‌های پلیس سایبری مازندران از چند هفته پیش به دنبال اعلام شکایتی از سوی مردی درباره کلاهبرداری 500 میلیونی از او در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران ، این مرد در حالی که بشدت مضطرب و نگران نشان می‌داد وقتی در برابر کارآگاهان پلیس فتای مازندران نشست درباره چگونگی وقوع ماجرا گفت: مرد ناشناسی که خود را از بخش حسابداری شبکه رادیویی معرفی می‌کرد با شماره تلفن همراهم تماس گرفته و ادعا کرد که در مسابقه‌ای که از سوی این شبکه برگزار شده بود به قید قرعه برنده شده ام. من که اصلاً در هیچ برنامه رادیویی شرکت نکرده بودم ابتدا تصور کردم مزاحمت تلفنی است. اما او روز بعد نیز تماس گرفته و با تکرار حرف‌های قبلی اعلام کرد اگر پول را نمی‌خواهم، رادیو آن را به فرد دیگری خواهد پرداخت.
جالب این بود که او مشخصات مرا می‌دانست و وقتی درباره خانواده‌ام اطلاعاتی داد متقاعد شدم که مزاحمت تلفنی نیست. او درخواست کرد به یکی از باجه‌های عابر بانک مراجعه کرده و منتظر بمانم تا او بار دیگر با من تماس بگیرد.
گفته‌های او را مو به مو انجام دادم. حس طمع و به دست آوردن پول باد آورده باعث شده بود فکرم خوب کار نکند. او چند دقیقه بعد زنگ زده و چیزهایی گفت و سرانجام خواست تا کارت را در باجه عابر بانک وارد کنم. همه شیوه‌های کاری که او می‌گفت را انجام می‌دادم بدون اینکه اصلاً به چیز دیگر فکر کنم. وقتی کار تمام شد آن مرد پشت تلفن با گفتن اینکه عملیات انتقال انجام شده و طی چند ساعت آینده پول وارد حساب من می‌شود خواست تا رسید واریزی پول را برایشان فکس کنم.

روز بعد از این ماجرا چند پیامک از بانک برایم آمده و در آن مشخص شد که مبالغی مختلف که در مجموع 500 میلیون ریال بود از حسابم کسر شده است. با مراجعه به بانک متوجه فریبکاری آن مرد سمج شدم. مرد دیگری که همه حقوق و عیدی خود را از دست داده بود در مراجعه به پلیس گفت: وقتی با من تماس گرفتند چون در روزنامه‌ها خوانده بودم که ممکن است برخی از این افراد دست به کلاهبرداری بزنند خواستم به آنها پیش دستی کرده و با حساب خالی‌ام آنها را کنف کنم. به همین دلیل شماره و مشخصات کارتی که حقوقم به آن واریز می‌شد و آن زمان هیچ پولی در آن نبود، دادم. اما هنگام انجام این کار متأسفانه حقوق و عیدی به حسابم واریز شده و از سوی این مرد به سرقت رفت. با توجه به اعلام این شکایت‌ها پلیس با تشکیل تیمی از متخصصان وارد عمل شده و برای ردیابی متهم به کلاهبرداری، ردزنی او در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داد.

سردار مسعودجعفری نسب فرمانده پلیس مازندران با اشاره به اقدام‌های فنی و تحقیقاتی پلیس فتا در این خصوص، افزود: با بررسی‌های تخصصی و اطلاعاتی مأموران پلیس فتا، مشخص شد، متهمان به کلاهبرداری‌های پیامکی علاوه بر این طعمه، از چند مرد و زن دیگر نیز به این شیوه کلاهبرداری کرده‌اند. تا اینکه سردسته این باند در تهران، شناسایی شد.

بر اساس تحقیقات پلیس این مرد دارای سابقه سرقت و محکومیت بود که پس از اقدام به کلاهبرداری وجوه سرقتی را برای خرید سکه و دلار از بازار هزینه کرده بود. پلیس پس از شناسایی مخفیگاه متهم در تهران با هماهنگی قضایی در عملیات غافلگیرانه متهم را در خانه‌اش دستگیر کرد. مأموران در بازرسی از مخفیگاه مجرم 15 اسکناس 100 دلاری به همراه 18 سکه طلا و 7 کارت عابر بانک به دست آوردند. فرمانده پلیس استان مازندران با اشاره به تحقیقات اولیه پلیس از پدرخوانده باند، افزود: این مرد در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس، با اقرار به جرم خود ادعا کرد با همکاری یکی از دوستانش که در حال گذراندن محکومیت زندان است و شخص دیگری اقدام به این عمل مجرمانه کرده است.
سردار جعفری نسب با اشاره به شناسایی و دستگیری همه اعضای این باند کلاهبرداری از کشف 40 کلاهبرداری به ارزش سه میلیارد ریال خبر داد و افزود: اعضای این باند کلاهبرداری علاوه بر استان مازندران در نقاط مختلف کشور از جمله «تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، آبادان و... .» فعالیت داشته‌اند.

20106

کد خبر: 606988

وب گردی

وب گردی