تهران در صدر جرایم اینترنتی / شهرهای رکورددار جرایم اینترنتی در ایران/ از کانال‌های مستهجن تا هک تلگرام

امسال بیش از 17 هزار پرونده جرایم سایبری در پلیس فتا تشکیل شد که این میزان نسبت به سال گذشته، 24 درصد متناسب با رشد، توسعه و افزایش کاربران افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از جام نیوز، تهران در صدر جرایم اینترنتی قرار دارد. سردار سیدکمال‌هادیان‌فر رئیس پلیس فتای ناجا در نشست خبری گفت: ۶۹ هزار و ۷۲۹ حمله سایبری در طول سال ۹۴ اتفاق افتاده است که ۹۸۹ مورد به سایت‌های دولتی و ۶۸ هزار و ۷۴۰ مورد به سایت‌های غیردولتی مربوط است.

او گفت: در بین استان‌هایی که جرایم اینترنتی دارند به ترتیب استان تهران مقام نخست، خراسان رضوی دوم و فارس و آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین آمار ثبت جرایم اینترنتی را به خود اختصاص داده اند. سردار هادیان فر گفت: متوسط سنی مجرمان اینترنتی در کشور ۱۸ تا ۲۵ سال است و با توجه به جمعیت جوان کاربران کشور رصد همه فعالیت‌های کاربران، کاری بزرگ و خطیر است و 14 هزار نفر پلیس و همیار پلیس در حال رصد سایت‌ها هستند.


رئیس پلیس فتای ایران با اشاره به اینکه هیچ موضوعی در ارتباط با حمله هکرهای داعشی به سایت‌های کشورمان گزارش نشده است، گفت: ۱۳ درصد از جرایم رخ داده در حوزه اینترنتی کشور به جرایم اخلاقی مربوط می شود، ۱۸ درصد بحث انتقامجویی را در بر می‌گیرد.

سردار ‌هادیان فر با اعلام موفقیت پلیس فتا در رصد همه برنامه‌ها و اخبار کاندیداهای انتخاباتی در طول زمان برگزاری تبلیغات کاندیداهای مجلس، گفت: بیشترین میزان تخلفات اینترنتی در فضایتلگرام گزارش شده است.

سردار‌هادیان فر با اعلام اینکه در طول برگزاری انتخابات ۷ اسفند تنها ۴۶۰ مورد تخلف انتخاباتی ثبت شده است، گفت: این تعداد تخلف با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در کشور و جمعیت جوان کاربران کشوری بسیار اندک است.

او به افزایش 24 درصدی جرایم سایبری در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 17 هزار پرونده جرایم سایبری در پلیس فتا تشکیل شد که این میزان نسبت به سال گذشته، 24 درصد متناسب با رشد، توسعه و افزایش کاربران افزایش یافته است که از این تعداد، 5/88 درصد پرونده‌ها کشف شده‌اند.


رئیس پلیس فتای ناجا در مورد کلاهبرداری‌های رایانه ای افزود: در این حوزه با انجام مهندسی اجتماعی 4/5 درصد شاهد کاهش بوده ایم اما درحوزه انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی با 90 درصد افزایش مواجه شدیم.

او ادامه داد: برداشت‌های غیرمجاز از 52 درصد به 34 درصد کاهش یافته اما متأسفانه در حوزه کاربران و حریم خصوصی همچنان شاهد رشد افزایش جرایم هستیم.

به گفته‌ هادیان فر، امسال 823 باند در قالب تیم‌های دو نفره به بالا در حوزه‌های اجتماعی و اخلاقی در فراشهری و استانی منهدم شدند.

او ادامه داد: 42 فقره از پرونده‌های استان‌ها بعد از دستگیری متهمان بار دیگر بصورت شبکه‌های 30 تا 60 فقره در استان‌های دیگر ایجاد شده بود و بیش از 2 هزار و 256 پرونده از آنها بصورت شبکه ای به وجود آمده بود که در زمینه برداشت‌های غیرمجاز فعالیت می کردند.

سردار‌هادیان فر در مورد سایت‌های تروریستی گفت: 310 سایت تروریستی که 252 مورد آن مربوط به خارج از کشور بود شناسایی و حذف شدند که البته از این تعداد 42 مورد غیرفعال و 16 مورد در حال اقدام بودند.

او افزود: 796 صفحه هرزه نگاری، صفحات جعلی، جعل اسناد و مدارک و موضوعات اخلاقی در فیسبوک و اینستاگرام داشتیم که 501 فقره از آنها حذف شد، بر این اساس بیش از 70 درصد صفحات مجرمانه حذف شدند.

هشدار به مردم در نوروز
سردار‌ هادیان‌فر هشدارهایی به مردم در ایام نوروز داد: «در آستانه نوروز تحت هیچ شرایطی از وای‌فای‌‌های مجانی به درگاه‌های بانک وارد نشوند چرا که این مسیر فرصتی برای کلاهبرداران است. همچنین در زمان استفاده از کارت‌های بانکی در زمان خرید خودشان کارت بکشند و از رقم مطمئن شوند.»

کنترل کانال‌های مستهجن
رئیس پلیس فتا افزود: درخصوص تلگرام با توجه به اینکه سرور برنامه خارج از کشور است امکان حذف کانال نیست اما براساس پیگیری‌های وزارت اطلاعات و توافقات وزارت ارتباطات، کانال‌های تروریستی و غیراخلاقی کنترل می‌شوند و پیگیری را به اینترپل نیز اعلام کرده‌ایم. البته مردم می توانند با استفاده از بخش فوریت‌های سایت فتا، لینک صفحات و گروه‌های مجرمانه را به ما اعلام کنند.


تلگرام هک نمی‌شود
سردار ‌هادیان‌فر درباره شایعه هک تلگرام گفت: نکته‌ای که وجود دارد اینکه تلگرام هک نمی‌شود و سازندگان این برنامه آنقدر به این امر اطمینان دارند که برای هکرها جایزه چند ده میلیون دلاری گذاشته‌اند 90 درصد بدافزارها نیز کلاهبرداری هستند و فروشنده با استفاده از اطلاعات خریدار در واقع امکان دسترسی به اطلاعات شخصی‌اش را در اختیار آن فرد می‌گذارد.

105105

کد خبر: 607013

وب گردی

وب گردی