پیوندهای کلیه‌ ناسازگار با بدن بیمار، از پیوند نزدن کلیه بهتر است

بر اساس مطالعات جدید انجام شده، پیوند کلیه‌ای که با بدن بیمار سازگاری ندارد، خطر مرگ را در مقایسه با پیوند نزدن کلیه پایین می‌آورد. تحقیقات جدید می‌گوید افرادی که کلیه‌ای با «آنتی‌ژن گلبول سفید» یا همان HLA ناهمخوان با بدن‌شان دریافت کنند، می‌توانند هشت سال بیشتر از کسانی که عمل پیوند کلیه را انجام نمی‌دهند، زنده بمانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، «دوری سگوف» از دانشگاه «جان هاپکینز» روی این موضوع تحقیق کرده است. او به خبرگزاری رویترز گفته است: “تا به امروز می‌گفتیم اگر یک اهداکننده سازگار با شما پیدا کردیم، می‌توانید پیوند را انجام دهیم. اما در حال حاضر می‌گوییم حتی اگر اهداکننده با شما همخوانی ندارد، باز هم پیوند را انجام خواهیم داد.”

سگوف می‌گوید این خبر برای کسانی که در انتظار پیدا کردن کلیه هستند بسیار خوشایند خواهد بود. در تحقیقات سگوف، او روی 1025 نفر که کلیه‌ای ناهمخوان دریافت کرده بودند مطالعه کرده است. از این تعداد، 77 درصد برای هشت سال دوام آوردند و زنده ماندند. درصد زنده ماندن برای 5125 نفر از کسانی که کلیه‌ای دریافت نکردند، 44 درصد بود.

تحقیقات انجام شده با همکاری 22 مرکز پزشکی مختلف صورت گرفته بود. « سانجای کالکارنی»، مدیر بخش پیوند کلیه و پانکراس در بیمارستان Yale-New Haven درباره‌ی این تحقیقات گفته است: “هر چه افراد بیشتر قبل از پیوند دیالیز شوند، شانس زنده ماندن آن‌ها کمتر می‌شود.”

البته کسانی که کلیه‌هایی ناهمخوان با بدن‌شان دریافت می‌کنند، باید سیستم ایمنی بدن‌شان حساسیت‌زدایی شود. بر اساس سطح آنتی‌بادی، این عمل حساسیت‌زدایی ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. البته داروهایی که سیستم ایمنی بدن بیمار را سرکوب می‌کند، سالانه 10 هزار دلار هزینه بر می‌دارند. با این حال، در مقایسه با هزینه‌ 100 هزار دلاری برای دیالیز، این رقم اصلا بزرگ به نظر نمی‌رسد.

20103

کد خبر: 607224

وب گردی

وب گردی