عدسی چشم انسان می‌تواند بعد از عمل آب مروارید دوباره رشد کند

در جراحی آب مروارید، پزشکان عدسی چشم که کدر و تار شده را در می‌آورند و با عدسی مصنوعی شفاف جایگزین می‌کنند. این عمل جراحی و کاشت عدسی مصنوعی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، آن‌طور که پژوهشگران در نشریه‌ی نیچر گفته‌اند، این کودکان عوارض جراحی آب مروارید با جایگزینی عدسی مصنوعی را تجربه نکردند و عدسی چشم آن‌ها ۲۰ برابر واضح‌تر از عدسی‌های مصنوعی است.

در جراحی معمولی آب مروارید از امواج فراصوت برای نرم کردن و شکستن عدسی کدر چشم استفاده می‌شود. سپس خرده‌های آن را از چشم تخلیه و عدسی مصنوعی را جایگزین می‌کنند. ولی در روش جدید، با یک برش کوچک بخش‌های کدر عدسی جدا می‌شوند و بیرون می‌آید.

بدین ترتیب سطح بالایی عدسی که کپسول عدسی هم نامیده می‌شود سالم می‌ماند. کپسول عدسی دارای سلول‌های بنیادین بافت پوششی است که معمولا نقش ترمیمی دارند. حفظ آن‌ها باعث می‌شود که چشم بتواند یک عدسی جدید بسازد.

در گام بعدی قرار است پژوهشگران این روش را روی بزرگسالان امتحان کنند. آب مروارید مشکلی شایع در سنین بالاست و حدود ۲۰ میلیون نفر در دنیا به این دلیل نابینا هستند. این روش می‌تواند بدون نیاز به کاشت عدسی مصنوعی، آب مروارید را درمان کند.

20103

کد خبر: 607318

وب گردی

وب گردی